Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > För sent att plantera ut fikon?
          KRT
          Inlägg 31-07-2012, 06:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har ett fikon, ett Brown Turkey, som jag tänkt sätta på friland. Har bara inte hittat den optimala platsen tidigare, och därför har det fått stå i kruka i sommar.

I går hittade jag den perfekta platsen, men är det för sent att sätta det i jorden nu - kanske skulle jag övervintra det i kruka och plantera ut det i april/maj nästa år? Eller hinner det börja rota sig i den nya jorden innan vintern? Är mest rädd för att det inte ska hinna rota sig och därför frysa bort.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-07-2012, 11:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Mitt satte jag på hösten. Och det klarade sig dock var vintern mild inte kallare än -10c. Så egentligen hade jag tur för vintern var som sagt mild och inte längre än en vecka med vinter och första frosten kom typ i nov dec eller nåt. Och våren kom tidigt utan bakslag.

Så det är svårt att säga, får du inte kallare än -15c kan den nog klarar sig även med sen plantering, och blir det varmt på sensommaren så kommer den rota sig lite åtminstone. Men inte bli etablerad (det tar nåt år till). Ev får du täcka den extra till vintern om du vill plantera den nu.

Säkrast är alltid att plantera vår eller försommar, då har den störst chans att rota sig och växa lite under en sommar.

Planterar den gärna djupare än vad den står så om den skulle frysa ner så skjuter den lätta nya skott.

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 31-07-2012, 11:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Har också ett Brown Turkey som jag fick i maj. I väntan på den perfekta platsen står den nu i en stor hink; jag tänkte göra som med de båda andra sorterna, Desert King och Bornholm. Dessa stor också i varsin stor murarhink sedan flera år. Sent på hösten ställer jag ner hinkarna i varsin grop i potatislandet och täcker grenarna med vissna löv. Har fungerat utmärkt hittills i zon 1, som kallast minus 16 på vintern.

Citera
          Bassam
          Inlägg 31-07-2012, 23:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Fikon kan tålamod till -12C, om det finns frost, så kan ni plantera den nu utan problem.

Obs

På -18C dör nya grenar.

På -20 till -22c dör hela träd.

På -12c dor knopparna slutliga och några av nya grenar delar.

H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-07-2012, 23:55
          Länk hit: #5

Medlem

Härdigheten varierar nåt enormt inom dom olika sorterna. Dom känsligaste bara -5c/-10c på mogen invintrad ved. Medan dom härdigast ner till -17c/-18c kanske lägre enligt vissa källor för vissa sorter på mogen invintrad ved.

Nya skott, blad som ej har invintrat kan frysa redan vid -2c för även härdiga sorter. Gröna knoppar som inte utvecklas typ av en storlek av ärta/glaskula har samma härdighet som grenarna medan utvecklade knoppar trillar av under vintern.

Så det är svårt att generellt säga vad dom tål, och även härdiga sorter kan vara illa om sommaren varit kall och solfattig medan känsliga sorter kan klara vintern om sommaren varit varm och solig.

Dock är fikon extremt tåliga, och kan som ''perenner'' dvs fryser ner varje vinter och växer upp med ettåriga skott varje sommar, odlas ganska långt norrut. Men vill man ha stora exemplar som bär frukt så får man räkna dom som zon 1(2)växter i bra lägen eller skydda i kallare zoner (vilket är ganska enkelt utan extra värme på vintern) eller odla i växthus/i kruka.

Exempel hur tåliga sorten brown turkey är att efter vintern 10/11 uppmätte jag -23c på norrsidan lufttemp i trädgården, och fikonet fick knappt några skador alls efter den vintern. Det mycket snö (dock inte så mycket att fikonet var helt täckt) och fikonet står skyddat men med en temp på -23c så har det då inte varit ''varmt'' hos fikonet heller.

Jag får sällan under -15c i nordöstra skåne och inte alltid det är snö, så jag vet att mitt fikon har klarat -15c utan snö ''direkt'' på grenarna utan att frysa ner och inga skador på fruktanlag (ärtorna).

Fikon plantering i sverige för zon 1-2
          1 välj härdiga sorter och sorter med kortutveckling av frukter.
          2 plantera lite djupare (som en ros) i lucker jord.
          3 välj ett skyddat och varmt läge

Citera
          KRT
          Inlägg 01-08-2012, 06:30
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för svaren! Jag får väl fundera lite till helt enkelt. Täcka det hade jag ändå tänkt göra - för säkerhets skull smile.gif. Tänker mig mest att OM det blir en fin höst så kan fikonet ju få en chans att börja rota sig och börja etablera sig - och sedan fortsätta direkt när det blir varmt till våren....

Ska bli spännande och se om Brown Turkey verkligen är så mycket härdigare hos mig är Bornholm (som inte verkar speciellt härdigt alls sad.gif )

Fick dessutom en pytteliten fikonplanta av min pappa som, en stickling som han tagit från deras fikonträd - som kommer från ett julfikon min mamma sådde för säkert 25 år sedan. Det har stått på friland i kanske 20 år, ofta helt utan täckning (även om pappa täckte det med säckväv vintern 09/10 och 10/11. Inte dåligt för ett julfikon tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 01-08-2012, 17:39
          Länk hit: #7

Medlem

Hej

De är informationer, som jag skrev 100% säker, även om finns lite skillnad med nya sorter.

H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-08-2012, 20:22
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (KRT @ 01-08-2012, 07:30)
          1566339[/url]']
          Tack för svaren! Jag får väl fundera lite till helt enkelt. Täcka det hade jag ändå tänkt göra - för säkerhets skull smile.gif . Tänker mig mest att OM det blir en fin höst så kan fikonet ju få en chans att börja rota sig och börja etablera sig - och sedan fortsätta direkt när det blir varmt till våren....

Ska bli spännande och se om Brown Turkey verkligen är så mycket härdigare hos mig är Bornholm (som inte verkar speciellt härdigt alls sad.gif )

Fick dessutom en pytteliten fikonplanta av min pappa som, en stickling som han tagit från deras fikonträd - som kommer från ett julfikon min mamma sådde för säkert 25 år sedan. Det har stått på friland i kanske 20 år, ofta helt utan täckning (även om pappa täckte det med säckväv vintern 09/10 och 10/11. Inte dåligt för ett julfikon tummenupp.gif

Ja det blir bara början till etablering det tar nåt år innan det händer. Jag anser min precis blivit etablerad. Ska du ändå täcka hade jag nog satt den ute nu. Säckväv ger inget vinterskydd det ända det skyddar mot är vårsolen. Häftigt med frösådda fikon dom biter sig fast. 20 år om den inte frusit anses vara härdigt. Frösådda blir väldigt tåliga.

CITAT (Bassam @ 01-08-2012, 18:39)
          1566405[/url]']
          Hej

De är informationer, som jag skrev 100% säker, även om finns lite skillnad med nya sorter.

H.Bassam

Flesta fikon sorter är väldigt gammla och bara för fikon odlas under flera tusen år så finns där många sorter med olika egenskaper.

Citera
          KRT
          Inlägg 03-08-2012, 07:46
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 01-08-2012, 21:22) *
          Ja det blir bara början till etablering det tar nåt år innan det händer. Jag anser min precis blivit etablerad. Ska du ändå täcka hade jag nog satt den ute nu. Säckväv ger inget vinterskydd det ända det skyddar mot är vårsolen. Häftigt med frösådda fikon dom biter sig fast. 20 år om den inte frusit anses vara härdigt. Frösådda blir väldigt tåliga.

Den HAR frusit ner några gånger men alltid kommit igen - jag antar att det är att betrakta som hyfsat härdigt iaf, och bra mycket mer än man förväntar sig av ett julfikon (som förmodligen kommer från en planta som växte/växer runt medelhavet) smile.gif Intressant nog tog senaste vintern hårdare på den än de hårda vintrarna de tidigare två åren - men så är det med mycket i min trädgård.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2012, 11:11
          Länk hit: #10

Medlem

Ja så blev det för mitt fikon också, den kallaste vintern som var för nått år sen gav väldigt lite skador och alla fruktanlagen klarade sig. Men andra vintrar som har varit mildare har gjort mer skador.

Vintern 09/10 (lägst -19c på norrsidan lufttemp) frös hela huvudstammen bort på mitt fikon fick klippa ner till marknivå, det är dom värsta skador den har fått.

Medan vintern 10/11 (lägst på norrsidan lufttemp -23c) så frös den nästan inte alls, några grenar fick toppskador medan grenar mot väggen inte frös alls.

Men det är inte alltid lägsta som avgör heller, om sommaren innan vintern varit varm och lång klarar sig fikonet bättre en kallvinter och är hösten lång och varm så klarar den sig bättre. Även hur mycket snö det kommer är avgörande och hur våren blir.

Denna sommar som varit och är, är alltså inta bra för fikon och andra känsliga buskar. Får vi en kall vinter i år efter en dålig sommar kan vi få problem.

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-08-2012, 20:14
          Länk hit: #11

Medlem

Hej
          Vi kan öka resistenta att kyla på:
          1 Naturligt: om vi fick fint sommar.

2 skydda växter från insekter och sjudom, för att insekter och sjukdom lämnar inte växter vila Under hösten och vintern, så blir växter mera känsliga
          att kyla.
          3 om vi ger växter bra gödsel som innehåller kväve fosfor kalium, så Därför blir växt mer kraft, så på den här starkt, växter kan stå stark mot kyla, frost , insekter och sjukdomar,
          4 Man kan spreja växter på vatten, när man känner att kalt och frost på väg, för att vatten fryser under kalt
          vädret, men när vatten konverterar till frost sprider temperaturen
          Som kan värma omkring växter. och skydda växter.
          5 Man förlorar ingenting om man lägga löv hösten över rötter.
          6 Beror på hur länge tid stannat kalt och frost.

Obs

Man kan fråga sig hur kan jag få bra kväve jag svara från komposten eller naturliga gödsel som kogödsel. om man vill bra fosfor och kalium, de finns i benmjöl eller blodmjöl.
          H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2012, 20:29
          Länk hit: #12

Medlem

Att använda sig av vattenspridare så måste det vara på innan det blir frost och stängs av efter att frosten är borta. Dvs under hela frostperioden. Och används främst för att skydda blommor och frukt under vår och höst bland annat i USA används det mycket. Och är ett tillfälligt knep inget man kan ha på hela vintern (i Sverige skulle det innebära att man ska ha på vattnet i kanske mer än 3månader och då skulle det bildas MYCKET is).

Lövtäckning om den hålls torr är mycket bra. Även ett gott snölager är alltid bra.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 04-08-2012, 07:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har alltid drömt om ett fikonträd men har inget växthus, men när jag såg att de sålde fikonträd märkta med zon III blev jag glad och köpte ett. Jag frågade om det verkligen kunde stämma med zon III och visade märkningen på etiketten, de sa att olika sorter var olika härdiga. Det är köpte på en "riktig" handelsträdgård, men de verkade inte veta stensäkert.

Det här är Bornholms Diamant, men efter att ha skrivit och läst här så har jag ändå inte vågar plantera ut det i trädgården. Det står i en kruka som jag baxar in i krypgrunden under huset på vintern. Nu är det så stort att det blir svårt att få in. Skulle det kunna ligga ned under vintern eller bör det stå upp? Om jag lyckas få in den under huset i höst så måste det klippas och nästa år kommer det defenetivt vara för stort att få in, så då måste det planteras ute. Svåra beslut!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-08-2012, 09:27
          Länk hit: #14

Medlem

Finns flera problem med ''bornholmsfikonen''

Första är att det är många olika fikon som fått det namnet, vilket blir att man kan få olika.
          Andra är att dom är satta till zon 3 (har själv läst det) och det är inte sant.
          Tredje dom är generellt inte den härdigaste (ca -10c till -13c). Dock vet jag andra som har haft bornholmsfikon som klarat mycket kyla.

Fördelarna är dock att denna (dessa danska sorter) är att dom är fukt tåliga (både växt och frukt) och att dom tål nordiska somrar bra och får bra med frukt även under svensk sommar. Och utvecklas och växer bra under ganska svala förhållanden än andra fikon. Dock när det gäller härdighet har ingen av bornholmsfikonen varit så bra hos mig.

Citera
          KRT
          Inlägg 06-08-2012, 09:41
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 04-08-2012, 08:24) *
          Jag har alltid drömt om ett fikonträd men har inget växthus, men när jag såg att de sålde fikonträd märkta med zon III blev jag glad och köpte ett. Jag frågade om det verkligen kunde stämma med zon III och visade märkningen på etiketten, de sa att olika sorter var olika härdiga. Det är köpte på en "riktig" handelsträdgård, men de verkade inte veta stensäkert.

Det här är Bornholms Diamant, men efter att ha skrivit och läst här så har jag ändå inte vågar plantera ut det i trädgården. Det står i en kruka som jag baxar in i krypgrunden under huset på vintern. Nu är det så stort att det blir svårt att få in. Skulle det kunna ligga ned under vintern eller bör det stå upp? Om jag lyckas få in den under huset i höst så måste det klippas och nästa år kommer det defenetivt vara för stort att få in, så då måste det planteras ute. Svåra beslut!

Det ÄR svårt att veta hur man ska göra!
          I vintras täckte jag mitt Bornholmsfikon, jag satte bambupinnar u en cirkel runt det och lindade säckväv runt så det blev som en liten "skål" och sedan fyllde jag denna med massor av TORRA löv. Knöt ihop i toppen, och satte ett lager bubbelplast runt och en plasthink på toppen (för att det inte skulle bli blött). Vintern var ovanligt mild, och fikonet frö ÄNDÅ ner till grunden, och de nya anlagen kommer från rötterna... MEN, och det finns tre viktiga men här; 1) Jag planterade det sent på året (september) och 2) det var på REA så det kan ha stått i butiken ganska länge.... 3) Förre vintern var svår på många växter eftersom det var så himla milt att växterna inte invintrade ordentligt innan kylan kom i februari.

Jag skulle gissa på att om du planterar ditt fikon i marken i vår, ger det hela sommaren att etablera sig och växa sig stark och sedan täcker till nästa höst BORDE de klara sig ganska bra.

I år kan jag säga att jag kommer använda mig av frigolit i stället, jag har börjat samla på mig STORA frigolitlådor som jag tänkte täcka känsliga växter med, och evt köpa frigolitplattor av den sorten man har till hus som jag kan tejpa ihop till större boxar för större växter. Evt ska jag också investera i en värmekabel till den känsligaste växten - en bananplanta som jag har i växthuset.....

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon