Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på pergolaväxt?
          Kasch
          Inlägg 16-08-2012, 19:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 67 866

Jag önskar förslag på någon klätterväxt som kan passa följande krav/miljö:

Ska växa i nordväst i hyfsat skyddat läge men skog som omger tomten och minskar solinflödet något

Ska klättra i en slags pergola över uteplats (ett par, tre vertikala stolpar med överliggare och ev även "bjälkar" mellan överliggare och husvägg (träfasad, murgröna uteslutet?). Får gärna täcka och bädda in pergolan men helst inte bli alltför buskigt vildvuxen.

Marken är mest sand/sandjord och sten (även om jag naturligtvis fyller en plantgrop med planteringsjord)

Får gärna vara vintergrön alternativt vara vacker tre säsonger

Vara härdig och motståndskraftig mot sjukdomar

Plats - Sörmland (zon III bortsett från de lokala förutsättningar som beskrivs ovan)

Tacksam för alla tips! Har haft funderingar kring vildvin, någon slags klematis eller kaprifol.

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-09-2012, 18:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Om du inte känner dig stressad de närmaste åren så skulle jag nog rekommendera klätterhortensia. Den gillar lite mörkare ställen och har ett otroligt vackert grenverk och snön på de torra blomsterställningarna är jättefint! Men tyvärr är denna växt lite trögstartad och behöver några år på sig innan den sätter igång - men sedan sätter den fart!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 06:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon