|
|
  |
Träd för skugga, Vilket träd ska jag välja |
|
|
|
17-08-2012, 12:02
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 76 878

|
Mitt hus har en solig baksida, som idag saknar träd. Jag skulle vilja ha ett träd, allra mest för skuggans skull. Kunna ligga på en filt under/bredvid trädet på varma dagar o liknande...
Det skulle kunna vara ett fruktträd, men i så fall inget äppelträd. Dock absolut inget krav på fruktträd. (Nästan hellre icke frukt)
Trädet får dock gärna vara i storlek av ett normalstort äppelträd. Kanske 5-7 meter högt och ungefär lika brett. Det får gärna vara lättskött, dvs inte hysteriskt mycket klippning och beskärning (som äppelträd kan innebära). Ju tåligare trädet är mot sjukdomar och andra defekter desto bättre.
Jag har planerat att köpa ett halvstort träd från början, som redan är runt 4 meter högt (kostar väl runt 5-6 tusen har jag förstått).
Jag bor i Örebro (mellersta sverige) och jorden är relativt lerig där trädet kommer stå (även om jag planerat att gräva ur en kubikmeter där trädet ska stå och ersätta med lämplig jord).
Jag har blivit tipsad om Japanskt körsbär och kanske framför allt sorten Kazan. Men nu skulle jag gärna ta emot fler synpunkter och förslag på trädsorter. De japanska körsbäen har förståss en vacker blomning, men det viktiga för oss är skuggan och att trädet växer till sig relativt snabbt.
|
|
|
|
|
17-08-2012, 12:15
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Manchurisk valnöt är perfekt. Blir kanske något större än så, men det tar lång tid i svenskt klimat. Sedan börjar bladen växa ganska tidigt på våren, men de blir inte stora nog för att ge skugga förrän solen börjar bli besvärande. Klarar sig utmärkt i Örebrotrakten, och trivs på lerjord. Bör inte beskäras alls efter eventuell uppstamning, men köper du ett större exemplar så är det ju redan klart. Och så småningom blir det ätbara nötter, om än inte lika stora som vanliga valnötter. http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_mandshurica
|
|
|
|
|
17-08-2012, 14:36
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
Bollpil och klotlönn skulle kanske vara alternativ. Rönnsumak kan fungera om trädet står i en gräsmatta där man kan köra över rotskotten med gräsklippare.
Har du tålamod så finns det magnolior som man kan stamma upp till små trevliga träd, magnolior brukar dock ha känsliga rötter så det kanske inte är så lyckat om man vill spendera mycket tid under trädet.
|
|
|
|
|
17-08-2012, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Kompakt skugga som ett hus ger, och som nästan är densamma för kompakta träd som klotpil och klotlönn, är inte helt det man söker om man vill ligga i skuggad mark. Jag tror mer på Huggorms förslag.
Skön svalka av skugga får man dessutom om ett lite större områ¨de är skuggat än just den plätt man sitter på. Man får solskydd men inte svalka av ett parasoll eller en klotpil t ex, medan man får skön mjuk svalka med fina ljusglimtar av ett större träd.
En annan aspekt: Satsa absolut inte på att ta ur jord och ersätta med köpejord. Om du har lerhaltig jord blir ditt urtag en tvättsvamp som växelvis är för blöt och för torr. Bättre satsa på ett träd som gillar dina marker - det finns sorter för alla miljöer utom för fjälltoppar!
Gräv brett, inte djupt, använd befintlig jord och jordförbättra bara de översta 20 cm. Och ställ trädet på en kulle när planteringen är klar, så slipper det stå med blöta rötter i en lertung jord.
--------------------
|
|
|
|
|
18-08-2012, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651

|
Örebro är det zon III eller? Man ska veta att manchurisk valnöt kan bli riktigt stor i zon III, på Söderfors (ZIII) plantskola, Trädgår'n står det ett ex som jag skulle säga är i största laget för en vanlig villaträdgård, den är ca 20 år om jag inte minns fel. Har tittat lite häromkring i zon IV och där ser man att de med låga förgreningar som växer mer buskartat, till en början, blir mindre. Vid vårt förra hus stammade jag upp en manchurisk valnöt för ca 8 år sen och den är bortåt 6-6,5 meter nu och långt ifrån färdigväxt. Grannen där satte en vid ungefär samma tidpunkt som växer flerstammigt och den är ca 2,5 meter. Har sett flerstammiga i zon IV och V som är betydligt äldre som inte blivit så höga och inte heller så breda. Håller med om att den ger bra skugga.
Redigerat av jegi: 18-08-2012, 10:06
--------------------
Jerker i Gävle
|
|
|
|
|
18-08-2012, 23:42
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Bra rapport jegi, och roligt att den ser ut att kunna bli lite större på överskådlig tid också i lite kallare zoner! Och jo, jo också bra att veta för mindre trädgårdar.
--------------------
|
|
|
|
|
19-08-2012, 07:47
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Okej, då kanske det är ett dåligt val. En rönn då, antingen en vanlig svensk eller också någon av de asiatiska sorterna? Tåliga och anspråkslösa träd som kräver minimalt med skötsel.
|
|
|
|
|
20-08-2012, 06:42
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 76 878

|
Hej och tack för bra förslag och läsvärda tips! Tror jag avstår från rönnen med tanke på att det kretsar en hel del skator (eller är det möjligen kråkor?) i vårt kvarter och jag gör vad jag kan för att hålla dem borta från vår trädgård. Känns som att de skulle älska att sitta o kalasa i mitt rönnbärsträd...
Det viktigaste med trädet är alltså annars att det snabbt växer till sig till en lagom storlek (inte allt för stort för en villaträdgård) och sedan helst inte blir så våldsamt mycket större, eller åtminstone är enkelt att beskära. Obs! Vi har alltså tänkt lägga runt 5000kr på trädet för att få det någorlunda uppväxt, men att det därifrån ändå växer till sig i skaplig takt.
|
|
|
|
|
26-08-2012, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 235
Medlem nr: 71

|
Jag har liknande fundering, men är kanske mer inriktad på en gles skugga. Jag funderar på en röd Korstörne (har för mig att den inte blir lik hög?) eller en Sydbok (Nothfagus). Båda dessa inbillar jag mig ger en lagom skugga att sitta under utan att ta bort solen helt.
Vad kan det finnas för negativa aspekter med dessa varianter?
/Unni
|
|
|
|
|
26-08-2012, 10:42
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej När minskar grön färgen på blad, blad blir mer behöv till solen, på grund av Ämnet klorofyll som finns i gröna blad kan fånga solen, så kan jag ge min råd till människor som odla i Sverige, att satsa inte på växte som har inte grön färgen blad, de kan leva, men deras liv ser ut som handikappa.
Också 1 Kan man inte satsa på växter som ger frukt och blommor, på grund av ge de kan inte ge så bra frukt och blommor, blommor och frukt behöver mera sol, på skugga platser behöver växter som ge mycket grönskar, och deras blad är gröna.
2 nu kan du gå och välja själv växter.
Bassam
|
|
|
|
|
26-08-2012, 11:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Bassam det här trädet skulle ju växa på en solig plats för att ge skugga!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|