Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lägga in semesterbilder i ”molnet”?
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2012, 20:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (Tapio @ 17-08-2012, 22:13) *
          Halaj!

Jo, jag har funderat på bloggalternativet också. Men, nej. Dels känns det så pretetiöst (jag har nåt jag behöver basunera ut för hela min omvärld), och också inte så lite narcissistiskt.
          Det passar inte mig alls. OK, en blogg blir vad man gör den till, men ändå…nej…

Tack ändå.

//T

ahm..som sagt man kan ha den sluten ..endast för vänner ingen annan utom inbjudna- kan öppna den Ok.?
          Och även om du har en öppen får du nog kämpa om du ska ha 100 besökare i månaden smile.gif LOL
          Angående Judarnas sed att lägga en sten på graven beskrivs den bra i Levitans dikt
          På judiska kyrkogården (sic!) i Prag

Lägg icke blommor, band och fransar
          på vården över deras ben,
          ej livet gav dem gröna kransar
          men sten. På vårdarne lägg sten!

Så gjorde fädren, de som jagats
          från land till land i spe och skam
          och genom sekel som ej dagats
          sett ghettots jämmer slå sin stam.

Där den förtröttade fått somna
          från hemlös vandrings tistelstråt,
          och ängslat hjärta äntligt domna
          från andras hån och egen gråt,

där ej med sommarns löften gäcken
          den döda ro, som vunnits ren.
          Ej blommor lägg som kärlekstecken
          på vårdarne, ej grönt. Lägg sten!

Antagligen är seden äldre än dikten men judisk sed att lägga en liten sten på en grav man besökt. Att lägga blommor vid graven är däremot inte en judisk tradition. Stenen är ett tecken på ihågkomst och att någon besökt graven.

Redigerat av kerstin z5-6: 18-08-2012, 20:45

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-08-2012, 20:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Kan du inte göra en bildsvit o lägga upp på Youtube. Sedan ger du bara länken dit till alla du vill se den. Dessutom kan ju alla som besöker sajten "ramla"över bilderna om du nu vill det.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 18-08-2012, 21:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Picasa har en hel del funktioner så du kan dela till alla i olika format och sajter hur du vill, google konto har väl alla nu för tiden som hotmail för länge sen tongue.gif
          En blogg är ju snabbt gjort på nån minut annars för att dela till alla, annars bara sök på Upload picture och ladda upp, går nog att göra album på de flesta?
          Flickr som har nämnts ^^
          Träd konstruktionerna var ju mega häftiga!
          Just det molnet, det krävs att alla användarna använder samma program som det finns en hel del av, jag använder vissa, skydrive har blivit lite bra med microsoft annars sugarsync är duglig och har stort utrymme wink.gif

Redigerat av skånepåg: 18-08-2012, 21:06

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Tapio
          Inlägg 18-08-2012, 21:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2012, 21:32) *
          ahm..som sagt man kan ha den sluten ..endast för vänner ingen annan utom inbjudna- kan öppna den Ok.?
          Och även om du har en öppen får du nog kämpa om du ska ha 100 besökare i månaden smile.gif LOL
          Angående Judarnas sed att lägga en sten på graven beskrivs den bra i Levitans dikt
          På judiska kyrkogården (sic!) i Prag

Lägg icke blommor, band och fransar
          på vården över deras ben,
          ej livet gav dem gröna kransar
          men sten. På vårdarne lägg sten!

Så gjorde fädren, de som jagats
          från land till land i spe och skam
          och genom sekel som ej dagats
          sett ghettots jämmer slå sin stam.

Där den förtröttade fått somna
          från hemlös vandrings tistelstråt,
          och ängslat hjärta äntligt domna
          från andras hån och egen gråt,

där ej med sommarns löften gäcken
          den döda ro, som vunnits ren.
          Ej blommor lägg som kärlekstecken
          på vårdarne, ej grönt. Lägg sten!

Antagligen är seden äldre än dikten men judisk sed att lägga en liten sten på en grav man besökt. Att lägga blommor vid graven är däremot inte en judisk tradition. Stenen är ett tecken på ihågkomst och att någon besökt graven.

Halaj!

Gott svar, även om jag uppfattar den som lite retsam ;-)
          Men det var ändå inget svar på själva frågan.
          Under historiens gång, när man har velat lämna ett eftermäle efter stor man/kvinna har man historiskt lämnat/begravt något stort/jobbigt att tillverka/dyrt, whatever.
          Men en sten? En sketen dj-la sten?
          Jag kan böja mig mig ner i marken och plocka upp en sten. Var inte Schindler mer värd än så?
          Det måste vara mer än så till detta.

//T

EDIT: först nu såg jag det sista du skrev. Ibland går det för fort. DS

Redigerat av Tapio: 18-08-2012, 21:32

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-08-2012, 21:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Det här hittade jag på engelska wikipedia:
          "Even when visiting Jewish graves of someone that the visitor never knew, the custom is to place a small stone on the grave using the left hand. This shows that someone visited the gravesite, and is also a way of participating in the mitzvah of burial. Leaving flowers is not a traditional Jewish practice. Another reason for leaving stones is to tend the grave. In Biblical times, gravestones were not used; graves were marked with mounds of stones (a kind of cairn), so by placing (or replacing) them, one perpetuated the existence of the site.[15]"
          (Fotnoten referar till Talmud)
          http://en.wikipedia.org/wiki/Bereavement_in_Judaism

Stenen är ungefär som vi kan lägga/sätta en blomma på en grav; till åminnelse och delaktighet.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2012, 22:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja de visar att de varit där, intressant nog finns detta även i min egen kultur samerna,vi gör samma sak, en liten sten-jag var här jag tänker på dej .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2012, 22:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Även stenar kan "tala".

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-08-2012, 22:12
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2012, 23:01) *
          Ja de visar att de varit där, intressant nog finns detta även i min egen kultur samerna,vi gör samma sak, en liten sten-jag var här jag tänker på dej .

Så intressant! Kan man tänka sig att det kan ha att göra med att båda kulturer bor/har bott i mer eller mindre karga miljöer där t ex stenar kanske varit mer betydelsefulla/beständiga som symboler än t ex blommor? Stenar är ju också otroligt varierande och vackra och om man kanske har mer sten än blommor omkring sig ser man kanske deras skönhet och variationsrikedom ännu tydligare och då är det nära till hands att man använder det istället? En förflugen tanke bara. smile.gif

(Därmed inte sagt att dessa miljöer är helt blomfattiga men proportionerna kanske är olika wink.gif)

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2012, 23:22
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Redan på bronsåldern begravdes ju människor under stenar. Finns ju massor av gravrösen som fortfarande växer därför att folk lägger dit små stenar när de besöker platsen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 18-08-2012, 23:35
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Kryddan03 @ 18-08-2012, 23:12) *
          Så intressant!

Halaj!

Ja, det var det. Och om man tittar på de inpetade stenarna ser man att de är alla mjuka, runda till formen. Alltså inte inte plockade på plats, från gårdsplan med krossgrus.
          Man kan gissa att de kommer från medelhavskusten. Vackert så.

Men. Alltså dessa israeler. Man kan fråga sig om det är så mycket ädlare, bättre, finare när flaggviftandet och stöveltrampet kommer från israeler än om det kommer från nazister?
          Bild tagen samma dag, men någon timme efter de ovan, i Auschwitz-Birkenau.

//T

Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-08-2012, 23:53
          Länk hit: #31

Medlem

I Çatalhöyük för sisådär 7000-9500 år sedan begravde man sina döda under golvet inomhus - gärna under härden där man lagade mat.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Alba
          Inlägg 19-08-2012, 13:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Microsoft har Skydrive. Jag har bara testat det 1 gång så jag har ingen större erfarenhet av det.
          Jag skulle maila många stora bilder och fick då upp förslaget om Sky Drive. Bara på detta korta tyckte jag att det var OK men det skulle vara kul att höra om någon vet mer.

Sky Drive

Citera
          Pappa Piraten
          Inlägg 19-08-2012, 17:43
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 41 413

Jag har ingen erfarenhet av Skydrive, däremot så har jag använt flickr.com i flera år nu. Det är helt gratis och du kan ställa in ditt konto så att det är ett "öppet"-konto. Märk dock att flickr.com har ett begränsat utrymme om du väljer gratisalternativet. Som sagt har jag använt mig av flickr.com i flera år, först förra året fick jag en påminnelse om att mitt utrymme börjar tryta. Annars finns ju picassa, kolla även in imageshack.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 21-08-2012, 16:32
          Länk hit: #34

Medlem

Halaj!

Goda tips! Tack!

Jag skall kolla igenom när jag fått lite bättre internetuppkoppling. Den är lite sporadisk just nu.

//T

Citera
          Alba
          Inlägg 21-08-2012, 19:43
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Berätta gärna vad du valde och vad du tycker...........när du har testat.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 28-08-2012, 09:17
          Länk hit: #36

Gäster

Jag vet nu inte hur du menar, men jag kör in mina bilder på en mapp "mina bilder" och sedan bränner jag dem till CD och tömmer bort det jag inte behöver ha i datorn.
          Använder Fotoziser för att minska vissa bilder jag sedan kan dela med mig, hit eller till någon annan.
          kopplar inte upp mig på nätet med mina privata bilder, datorn sköter det automatiskt, och när de är sparade på CD så behöver jag inte oroa mig för dem.
          Jag använder endast en av mina datorer för bilder, de andra är rena från dem.

Men de som jag lägger upp på FB är enbart för nära vänner och även om de skulle börja "vandra" finns inget som kan identiferas eller att jag lägger inte privata bilder ut överhuvudtaget.

Det finns säkert olika sätt att göra med sina bilder, men för min del är jag inte intresserad av att visa mer än det jag gör, och det är mycket lite ........

Mitt svar löser kanske inte dina frågor, men ville berätta hur jag gör ....... tummenupp.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 08-11-2012, 18:27
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Alba @ 21-08-2012, 19:43) *
          Berätta gärna vad du valde och vad du tycker...........när du har testat.

Halaj!

Som jag har hållit på med detta nu, …pust!
          Men nu fattar jag lite bättre. De här molntjänsterna överlappar varandra lite:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...backup_services
          http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...osting_services
          http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...zation_software
          tanken är alltså att, förutom backup, man delar mappar med olika datorer.
          t.ex. hemmadatorn, jobbdatorn och datorn på fotbolls/karate/golfklubben.

Man laddar ner en programsnutt på varje dator och då synkas de mappar man valt automatiskt mellan datorerna. Du sitter vid dator A och lägger till, ändrar, tar bort filer. Dator A synkar mappen filerna ligger i, mot ”molnet”. Sen sätter du dig vid dator B, och när den synkar mot ”molnet” görs precis de ändringar som du gjorde vid dator A också automagiskt på B.

Perfekt för den som har behovet, vilket jag inte har. Jag vill lägga mina bilder i cyberrymden så att jag kan deleta dem från min hårddisk.
          Jag reggade mig iaf. på Ubuntu one.
          Jag tog en kopia på en bild, la den i en mapp och laddade upp den från min hårddisk.
          Och visst, den hamnade där i molnet. Kalas, det funkar! Så då deletade jag kopian från mappen och skulle börja lägga upp mina semesterbilder. Så gjorde programmet en synkning, och eftersom kopian var borta tog programmet också bort den från molnet!
          Det var tur jag inte hann längre, för då hade mina semesterbilder varit puts väck!

//T

Citera
          Tapio
          Inlägg 08-11-2012, 19:03
          Länk hit: #38

Medlem

Halaj!

Vad jag behöver är istället en ren photo sharingsite:
          http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_photo_sharing_websites
          de har alla sina restriktioner, men jag fastnade för image schack. Men så läste jag på wikipedia:
          Images are stored on ImageShack indefinitely unless the image or the user who uploaded it abuses the Terms of Service. The image will be rendered inaccessible if the image uses over 200 megabytes of bandwidth in a one-hour period. If the image in question is not accessed a single time in one year, they will remove it.[4]

Det första uppfetade verkar ju bra, men det andra får mig att dra öronen åt mig.
          En bild ingen har klickat på får ligga kvar hur länge som helst, men en som klickats på jättemycket under en period tas bort om ingen har klickat på den på ett år??!! Helt ologiskt!
          Näe, image schack går bort.

Nu fokuserar jag Telia säker lagring istället. Jag har fått det att funka också, men så mycket jobb det är att fixa alla filer innan jag kan tanka upp dem!

Så det blev mitt val till slut, Telia. Det känns tryggt. ITbranschen har ju inte gjort sig känd för stabilitet precis, men att Telia plötsligt skulle gå omkull (och mina bilder borta) känns ju inte troligt.

//T

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 16:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon