Låter inte som ett helt optimalt ställe för fruktträd, men man har var man har och får testa.
Jag har gjort allsköns dräneringar, ofta med att jag från växtbädden gräver ett dike med fall på ca 5 grader ut dit jag tror att vattnet kan vilja rinna. I diket sten, ibland lägger jag en markfiberduk i botten på diket och bäddar om stenen i diket innan jag återigen fyller på med jord. Låter mer än vad det ärr, det brukar bli grävning ungefär lika mycket som en växtbädd fast i dikesformat. Ofta tar jag sten som redan finns i jorden där jag gräver.
Dikning är underskattat i våra trädgårdar. Man behöver inte alltid gräva brett och stort, ibland räcker det med 30 cm brett och 20 cm djupt dike för att avleda en hel del vatten. Funkar det inte att ha det öppet så kan man ju lägga sten, grus och grov sand och sedan jord över.
Hur hög och vid din bädd och ditt makadamlager bör vara är svårt att säga utan att känna platsen så väl som du redan gör. Kan du inte avleda vattnet så är det nog bra att ha "en hel del", dvs gå lite på känn. Att försöka avleda och kanske till och med få vattnet till något ställe där du gärna också vill ha det kan vara en bra kombination.
Kanske kan du på platsen bygga en rejäl kulle, ett litet berg, som du också kan nyttja till annat? Kan det fylla fler funktioner med ett berg på stället? I sådana fall kan du ju be någon att tippa ett lass grus där utan grävning alls. Sedan spolar du ned humus och tjoff ned med plommonträdet...
I en park där jag arbetar har man gjorrt en ca 50 meter lång och 5 meter bred sandlimpa. Plommonträd på högsta delen av kullen och krusbärsbuskar lite längre ned. Smart! (För 100 år sedan.)
Redigerat av Cilla: 18-08-2012, 23:08
--------------------
|