Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! Plantavstånd blodbok - kranskornell?, Shoppat hos Tommy och Vivi...
          LottaJo
          Inlägg 18-08-2012, 19:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 28 601

Varit på mitt livs första besök på Gullmarsfjordens plantskola i Munkedal - lycka!!!! yahoo.gif Vilket ställe! Kom naturligtvis hem med några nya bekantskaper som jag ska försöka få att trivas här...

Köpte bla en Cornus Alternifolia 'Silver Giant' (variegerad) som jag tänkte plantera snett framför blodboken som en fin kontrast. Den befintliga blodboken är idag bara 2-3 gracila metrar hög så det är väldigt svårt att föreställa sig exakt hur bred den en dag faktiskt kommer att bli... whistling.gif

Min fråga är alltså vilket planteringsavstånd jag måste ha mellan dem (cc)? Det är ok om de går ihop lite med tiden men vill ju inte att kranskornellen ska försvinna helt i blodboken. Cornusen kommer att stå söder/sydväst om blodboken så sol får den i vilket fall.

Tycker det är svårt med planteringsavstånd generellt...

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-08-2012, 23:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

det är roligt att finna inspirerande trädgårdsställen!

Kornellen blir ca 2-3 meter hög och bred. Om 20-30 år kommer den att ligga i bokens skugga om du inte sätter den 10-15 meter ifrån eller så. Men vad gör det! Plantera som du tycker att det blir bra de närmaste åren! Boken är ju långtidsprojekt som kommer att överleva dig och vars grenverk kommer att växa kanske 5 meter upp från stammen, medan kornellen ju inte har samma långa framtid oavsett hur du placerar den.

--------------------

Citera
          LottaJo
          Inlägg 19-08-2012, 08:40
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Cilla! Jag hoppades att du skulle se min fråga och svara... :-)
          Hur bred blir egentligen blodboken och hur snabbt växer den på höjden? Var kan man hitta sån information utan att terrorisera dig hela tiden?... ;-)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-08-2012, 09:10
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det tar väll ett par år innan blodboken hunnit etablera sig ordentligt, men sedan kan du räkna med tillväxt på minst en halvmeter per år. Storleken brukar sluta på ungefär samma som vanlig bok, alltså ett riktigt stort träd. 10-15m brett och 15-20m högt kanske. Men det tar ju många år innan det blivit så stort.

Citera
          LottaJo
          Inlägg 20-08-2012, 07:18
          Länk hit: #5

Medlem

Tack! Jag gillar den även om jag vet att den med tiden kommer att bli stor. Hoppades att det tar ett tag bara å det verkar det ju göra när man börjar räkna på det... :-)

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-08-2012, 22:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (LottaJo @ 19-08-2012, 09:40) *
          Tack Cilla! Jag hoppades att du skulle se min fråga och svara... :-)
          Hur bred blir egentligen blodboken och hur snabbt växer den på höjden? Var kan man hitta sån information utan att terrorisera dig hela tiden?... ;-)

:-) Jag svarar på odla.nu för att jag tycker det är kul och för att jag lär mig av det. Den dagen jag upplever det som terror slutar jag.

Trädens slutstorlek finns att hitta i de flesta kataloger över träd vid försäljningsställen, och de som är bra har också bredd och annat angivet. För närvarande tycker jag att Billbäcks plantskola har den absolut bästa katalogen. I övrigt finns en massa litteratur också, men ingen svensk som listar storlek på alla träd som jag kan komma på.

Man kan också googla och se bilder, men måste då dubbelkolla källan så att det verkligen är rätt träd och från ungefär samma klimatzon (många träd hos oss är generellt mindre än i varmare klimat), samt att bilderna visar olika åldrar. Som här när man slår på vetenskapliga namnet på blodbok i googles bildarkiv.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon