Under onsdagen utnyttjades en bakdörr i vårt annonssystem OpenX vilket möjliggjorde att skadlig kod kunde läggas in i de så kallade ”zoner” som laddar annonser. Detta upptäcktes dels av forummedlemmar genom att en del brandväggar reagerade, men även av oss på Odla under våra regelbundna kontroller. I korthet verkar koden ha fungerat så här: en cookie skapades och delades ut till besökare på vår hemsida. Denna cookie skickade dolt vidare besökarna till en adress där en så kallad trojan försökt infektera datorn. Det vi har gjort under de senaste dagarna är att först lokalisera och ta bort den kod som ni besökare exponerats för, sedan har bakdörren stängts, dvs de filer som injicerat koden från början och till sist har en mängd andra åtgärder gjorts för att i möjligaste mån skydda våra kära besökare från framtida attacker. Vi vill göra klart för alla att vi tar oerhört allvarligt på vår sidas säkerhet och vill att ni ska känna er trygga under era besök. Vi kommer att ha fortsatt kontroll på Odla.nu och uppskattar den input vi fått från er användare. Vi hoppas att ni fortsätter med detta om ni märker av något som skiljer sig från det normala. Jag kommer att hålla er uppdaterade om det sker några förändringar i ärendet. Ni är välkomna att ställa frågor till mig angående ovanstående eller någon annan teknisk fråga som rör Odla.nu. Till dess önskar jag er en skön sensommar/höst! Staffan Teknisk chef, Odla.nu
|