Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hugga ner äpple- och päronträd, Hur gör jag effektivast?
          adilovan
          Inlägg 01-09-2012, 18:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 75 335

Jag har för många fruktträd. (Ja, det går!)
          Två ska bort.

Ett äppleträd vill jag döda och behålla stubben på. Päronträdet ska bort helt, gräs ska få ta över.
          Hur gör jag för att slippa rotskott och allt vad det heter? Skala av barken på stammen gissar min far på.

--------------------
          Jag köpte ett hus av Gustav med gröna fingrar i vintras. Mina fingrar är inte så gröna, jag känner på sin höjd igen en krokus.
          Jag lovar att ställa alla de där dumma frågorna som inte är för dumma.

Citera
          Bassam
          Inlägg 01-09-2012, 19:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Din pappa har rätt men men hans metod, men hans metod behöver minst två år åtminstone, Men du kan köpa, {ecoplugg} från trädgård butiker,
          Detta ger goda resultat inom några dagar.

Obs
          När det gäller hur kan du använda dem, detta beskrivas i detalj med förpackning.

H.Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-09-2012, 20:48
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Varken äpple eller päron är några uthålliga skottskjutare. Såga ner och klipp bort de få skott som kommer så tröttnar de snart.

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-09-2012, 10:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Helt onödigt att använda glyfosat eller andra kemikalier här. Ingen av dem skjuter rotskott, däremot kan ett och annat skott komma från stubbarna. Dessa klipper du bort om du inte vill starta om och få nytt träd eller buske.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-09-2012, 20:11
          Länk hit: #5

Medlem

Hej
          glyfosat säljer i trädgårdsbutiker så det skadar inte miljön, Och spara en hel del trötthet.

H.Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-09-2012, 20:56
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (Bassam @ 02-09-2012, 21:11) *
          Hej
          glyfosat säljer i trädgårdsbutiker så det skadar inte miljön, Och spara en hel del trötthet.

H.Bassam

slap.gif Oavsett om glyfosat säljs i trägårdsbutiker eller i en gränd i Bangladesh så är det oerhört miljöfarligt. Växter stendör av enstaka droppar.

Citera
          Peztis
          Inlägg 02-09-2012, 20:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Fast om det ändå är gräsmatta och man klipper där kontinuerligt så blir det ju knappast några problem... Alla ev skott klipps av och slutligen kommer det upphöra. Och man slipper köpa något - hur bra eller dåligt det än är för miljön.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 02-09-2012, 21:36
          Länk hit: #8

Gäster

Jag sågade ner mitt päronträd förra året jäms med marken. Det var ett familje träd med 4 sorter som det bara blev äckliga päron på, och dessutom växte det så fult eftersom vissa sorter var starkväxande och andra knappt överlevde... Det var väl inte uråldrigt precis men hade i allafall stått fär i 13år. Inte ett skott har visat sig i år, och det är öppen jord på platsen i fråga.

Citera
          Kutas
          Inlägg 03-09-2012, 08:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

CITAT (Huggorm @ 02-09-2012, 21:56) *
          slap.gif Oavsett om glyfosat säljs i trägårdsbutiker eller i en gränd i Bangladesh så är det oerhört miljöfarligt. Växter stendör av enstaka droppar.

Är det spårbart ?? Jag skulle behöva ta kol på grannens träd som står på gränsen mellan våra tomter och skuggar min trädgård !!!!

Bara tekniska svar tack, ingen moralpredikan. Jag vet att det är fel och olagligt, så ni behöver inte moralisera över det.

Citera
          adilovan
          Inlägg 03-09-2012, 12:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 75 335

Tack för svar. Jämnar det med marken då.

Äppelträdet då? Där det ska stå kvar en rejäl stubbe, felar sig i fyra fina grenar så gott och väl en meter över msrken men inga blad eller skott är neranför där jag tänkt kapa det. Kommer MASSA nya skott på trädet då? Ringbarka det?

--------------------
          Jag köpte ett hus av Gustav med gröna fingrar i vintras. Mina fingrar är inte så gröna, jag känner på sin höjd igen en krokus.
          Jag lovar att ställa alla de där dumma frågorna som inte är för dumma.

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-09-2012, 17:16
          Länk hit: #11

Medlem

Det låter som ett äldre och större äppelträd, och det innebär att det har förmåga att lagra energi för att överleva också en total nedkapning. Hur mycket den orkar skjuta skott kan man bara gissa om man ser det, men i princip så klarar det flesta äppelträd medd lite ålder som har gröna blad att överleva också en nedkapning.

Om du vill ha det som en trädskulptur och inte att det ska vilja överleva är det bäst att fälja rådet du fick i början: Ringbarka. Det är lättast rent tekniskt att göras på våren men kan göras hela året. Se till att inte skada veden, det är i de yttre årsringarna som transport sker från rot till krona och därmed suger ur roten energi så att hla trädet så småningom dör.

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-09-2012, 20:17
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Cilla @ 03-09-2012, 18:16) *
          Det låter som ett äldre och större äppelträd, och det innebär att det har förmåga att lagra energi för att överleva också en total nedkapning. Hur mycket den orkar skjuta skott kan man bara gissa om man ser det, men i princip så klarar det flesta äppelträd medd lite ålder som har gröna blad att överleva också en nedkapning.

Om du vill ha det som en trädskulptur och inte att det ska vilja överleva är det bäst att fälja rådet du fick i början: Ringbarka. Det är lättast rent tekniskt att göras på våren men kan göras hela året. Se till att inte skada veden, det är i de yttre årsringarna som transport sker från rot till krona och därmed suger ur roten energi så att hla trädet så småningom dör.

Tack! Nu fick jag äntligen svar på min fråga smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-09-2012, 20:23
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Kutas @ 03-09-2012, 09:13) *
          Är det spårbart ?? Jag skulle behöva ta kol på grannens träd som står på gränsen mellan våra tomter och skuggar min trädgård !!!!

Bara tekniska svar tack, ingen moralpredikan. Jag vet att det är fel och olagligt, så ni behöver inte moralisera över det.

Det går säkert att spåra men anlysen är säkert dyrbar och förmodligen är det inte det första man tänker på när ett träd dör.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-09-2012, 22:39
          Länk hit: #14

Medlem

Hej

glyfosat säljer i Sverige.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 03-09-2012, 22:46

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-09-2012, 23:05
          Länk hit: #15

Medlem

Ja tyvärr Bassam, trots att Kemikalieinspektionen försökt stoppa det. Bland annat för att missbruk och onödig användning gjort att man återfunnit rester i dricksvattnet.

Allt man kan köpa är helt enkelt inte bra. Och i trädgården bestämmer man ju själv över vilka ämnen man för in. Glyfosat tillhör inte på något sätt de naturliga.

En riktig trädgårdsmästare ringbarkar.

--------------------

Citera
          Kutas
          Inlägg 04-09-2012, 07:57
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 30 085

CITAT (Cilla @ 04-09-2012, 00:05) *
          En riktig trädgårdsmästare ringbarkar.

Kommer märkas lite väl mycket om jag går och ringbarkar grannens stora träd, kan i å för sig skylla på belgiska jättekaninen men vet inte om han går på det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-09-2012, 15:20
          Länk hit: #17

Moderator

CITAT (Kutas @ 04-09-2012, 08:57) *
          Kommer märkas lite väl mycket om jag går och ringbarkar grannens stora träd, kan i å för sig skylla på belgiska jättekaninen men vet inte om han går på det.

Det kommer märkas lite väl mycket i din plånbok när grannen uppdagat att du förstört hans träd. Storleksordningen 50-100.000kr har det hamnat på förut när sådana saker hamnat i domstol.

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-09-2012, 20:22
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-09-2012, 16:20) *
          Det kommer märkas lite väl mycket i din plånbok när grannen uppdagat att du förstört hans träd. Storleksordningen 50-100.000kr har det hamnat på förut när sådana saker hamnat i domstol.

tummenupp.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-09-2012, 22:01
          Länk hit: #19

Medlem

Hej
          Vi måste tro på ministeriet Sverige miljön, är det inte rimligt som tillåter försäljning av material skadliga för miljön, men ibland tvingas vi användbarhet kemi material, även om det kan orsaka skador på miljön
          för att kemi material ger bra resultaten och spara mycket tid, pengar och trötthet.

Obs:

Men vi kan minska skada om vi använde instruktionerna som skriven på förpackningen väl, tillexempel, för att Håll dig borta från vattenbrunnar, växter
          Och träden som vi vill. på den här sätt och andra säkerhet saker tillåta miljö
          minister försäljning av dessa ämnen i Sverige. Så småningom kan man själva bestämma
          H. Bassam

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-09-2012, 22:10
          Länk hit: #20

Medlem

sick.gif Man måste ifrågasätta och använda sitt förnuft efter att ha läst på vad gift eller som det så käckt heter, bekämpningsmedel, innebär. Vi har generationer med människor och djur framför oss som ska leva och må bra. Vad vi gör nu har en effekt om 10, 40, 100 år. Eller ännu längre. Fatta det nån gång.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 22:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon