|
Fröså perenner?! Klematis!? |
|
|
|
02-09-2012, 16:49
|
Medlem
Antal inlägg: 35
Medlem nr: 75 523

|
Okej hurni! Nu ska jag försöka mig på att fröså lite perenner, har sått sommarblommor i mängder i några år nu och är jättesugen på att fylla gården med mer perenner och då framför allt lite olika klematis-sorter! Har satt upp ett fem meter långt armeringsnät där de ska få härja fritt... Men hur gör jag?! Skulle uppskatta en väldigt detaljerad beskrivning om hur jag frösår klematis, nån som har egna erfarenheter? /AnnaFrida
--------------------
AnnaFrida Beijbom
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 11)
|
02-09-2012, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Javisst har jag sått Clematis:) Vet ju inte vad du tänkt dig att så? Vilken grupp? Så jag tipsar om några olika.
Alpklematis är ganska lätt att så. Frön tagna under hösten behöver en kylperiod efter sådd.Så och ställ ute innan snön kommer ta ev in under ljus i mars- så gror de snällt i rumstemperatur inom 1 - 2 månader. Groningen ojämn under några månaders tid.
Frösådd av Clematis integrifolia>Helbladig clematis,C. integrifolia grott bra efter 6 v kylning därefter varmt.
Storblommiga clematis, hybrider, så får du räkna med att du inte får samma planta som moderplantan.kan bli bra eller jättefula.Kan behöva kylperiod ,5-6 v
Clematis mandschurica klarar sig med svalare nätter + 10 och +20 grader gror lite oregelbundet under ett par veckors tid
Generellt-frö skördas när de lossar lätt från plantan så i såjord glest grus ovanpå behåller fukten.I kallbänk kan de stå ute till våren -då gror de då,Annars sår du mitt i vintern -ställer ut sådden och tar in i växthus eller under lysrör i mars april.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
Eva 33c
|
02-09-2012, 21:43
|
Gäster

|
Ja, just gullklematis är väldigt lätt att så. Sår man tidigt inne kan den t o m blomma samma år. Jag har sått några andra arter också som gror i rumstemperatur, C intricata och C chiisanensis. Så det är lite spridning inom släktet på hur de behöver hanteras vid sådd. Fast man kan så allt utomhus så har man ju garderat sig. De varmgroende tar ingen skada av en vinter före den varma temperaturen och de som måste ha det får det de behöver då.
|
|
|
|
|
05-09-2012, 12:23
|

Medlem
Antal inlägg: 891
Medlem nr: 18 990

|
Gullklematis, Clematis tangutica, är en av de lättaste klematis att få att gro samt en av de mera starkväxande ute i trädgården. Arten samt några sorter finns att få tag på som frö. Jag har fått tag på sorterna via fröbyte och fröfirmor. En tråd som tar upp detta http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=110679
|
|
|
|
|
07-09-2012, 08:21
|
Medlem

|
Tack snälla!!! Ja... jag har väl inte direkt bestämt mig vilken sort klematis jag ska ge mig på, men alpklematis är ju fina! Jag har en stor lysrörsanorning i källaren där jag kan driva upp växter, det är jag helt införstådd med hur jag gör, däremot så har jag aldrig sått perenner och inte behövt ställa ut frön för kylbehandling... Dumma frågor... Men hur fungerar det? Ska den stå så det finns riskt för snö på den, hur ska det vattnas över vintern, hur kallt får det bli? Ja, som sagt är ju något jag inte riktigt har koll på... Har beställt lite fler perennfröer över tradera, såsom pampagräs, Primula, Vit Lupin, Jätteverbena... Jag ska nog beställa en drös till och verkligen satsa på att så perenner till nästa år, har bott i huset i två somrar nu och perenner är ju så förbaskat dyra att köpa!
/AnnaFrida annafrida.bloggplatsen.se
--------------------
AnnaFrida Beijbom
|
|
|
|
|
07-09-2012, 08:27
|
Medlem

|
Tittade nyss på en fin vit skogsklematis som verkar spännande... På fröpåsarna står det att det även kan sås i sep-november, hur fungerar det?
--------------------
AnnaFrida Beijbom
|
|
|
|
|
07-09-2012, 10:37
|

Medlem

|
Vissa perenna fröer är varmgroende, de kan sås inne under lysrör feb-maj beroende på hur snabbt de växer.De behöver alltså inte kylas för att gro.Exempel Kungsljus -verbascum,pampasgräs mm.
Andra fröer behöver en "kylperiod" med omväxlande 0 till -4 grader för attsenare kunna gro i värme.I en helt frusen sålåda händer inget alls. Kylperioden växlar med fröslag men de flesta gror efter 5-8 veckor.Idealtempen ovan är precis vad man har under snön. Gör så här.Fyll sålådan med såjord som innehåller perlit.Fukta igenom jorden ordentligt.Så fröna ytligt,spraya ev fast dem mot jordytan,Dra på en genomskinlig plastpåse med små hål i. Så och ställ ut när kylan kommer, i tex plastback med fiberduk över/som skydd mot fåglar.Låt stå,och ev snöa över om du har snö- till dess det tinar /alt gräv fram och ta in under lysrör i mars.Exempel på fröslag som behöver kyla är -de flesta akleja,stormhattar,penstemoner med flera.
Ja det är en billig och bra hobby att själv så sina perenner.Det är även så mkt roligare att göra rabatter och kunna måla med bredare pensel,sätta 9 st av samma planta och inte bara 2:)
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
07-09-2012, 12:15
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 11:37)  Vissa perenna fröer är varmgroende, de kan sås inne under lysrör feb-maj beroende på hur snabbt de växer.De behöver alltså inte kylas för att gro.Exempel Kungsljus -verbascum,pampasgräs mm.
Andra fröer behöver en "kylperiod" med omväxlande 0 till -4 grader för attsenare kunna gro i värme.I en helt frusen sålåda händer inget alls. Kylperioden växlar med fröslag men de flesta gror efter 5-8 veckor.Idealtempen ovan är precis vad man har under snön. Gör så här.Fyll sålådan med såjord som innehåller perlit.Fukta igenom jorden ordentligt.Så fröna ytligt,spraya ev fast dem mot jordytan,Dra på en genomskinlig plastpåse med små hål i. Så och ställ ut när kylan kommer, i tex plastback med fiberduk över/som skydd mot fåglar.Låt stå,och ev snöa över om du har snö- till dess det tinar /alt gräv fram och ta in under lysrör i mars.Exempel på fröslag som behöver kyla är -de flesta akleja,stormhattar,penstemoner med flera.
Ja det är en billig och bra hobby att själv så sina perenner.Det är även så mkt roligare att göra rabatter och kunna måla med bredare pensel,sätta 9 st av samma planta och inte bara 2:) Var precis en sån beskrivning jag behövde, nu ska jag så för fullt:). Kan jag så ute ganska snart och låta dem växa till sig länge under lysrören?
--------------------
AnnaFrida Beijbom
|
|
|
|
|
07-09-2012, 12:36
|

Medlem

|
Beror på var du bor , men sår du redan nu kan enstaka köldberoende ändå gro ,då står man där ..o vet inte om de ska klara vintern eller ej. Det är heller ingen hit att ta in sådderna allt förtidigt,lysrör i all ära men mer än 4-6 veckor brukar man inte vilja ha dem inne.De tenderar dessutom att bli rätt många groddar så helt plötsligt har man 2000 plantor + att skola ut  Jag brukar börja så och ställa ut när det är som tristast i November-fortsätter så jan feb och börjar ta in i feb slut början mars. Några enstaka sorter ska sås med färska frö för att gro bra.Dit hör helleborus-julros som jag sår och ställer ut så fort jag får dem.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
07-09-2012, 19:34
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Har kollat mina klematisar, var Sitter fröerna??? Hittar inte ett frö på mina...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
07-09-2012, 19:47
|

Medlem

|
Joddå-de är de där små rackarna med svansar..de lossnar lätt när de är mogna,kan sås med svans o allt.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|