Jag har tidigare skrivit om mina problem med pingborrar i mina gräsmattor och har tvingats ta bort dem. Jag hittade ingen avdelning som handlar om gräsmattor så jag skriver här. Nu står jag med ytor utan grässvål och har luckrat så mycket jag kan med handredskap. Det som finns under är rötter som är sammankladdade med något som påminner om olja och väldigt lite jord och längre ner är det mycket sand och gud vet vad. Pingborrarna har ätit upp rötter så att det har blivit ett mellanrum på ca 10 cm och där har miljarder myror byggt bo och förökat sig. Vad det finns längre ner vet jag inte det är omöjligt att få hål på det med handkraft. Jag vet inte på vilket sätt gräsmattorna är anlagda från början och när. Det troliga är att man har klippt av det som fanns och lappat med olika sorters gräsfrön under 80 års tid (det var då huset byggdes.)
Nu funderar jag på fortsättningen och har tänkt hit och dit. Jordfräs tror jag att jag har hållit i någon gång i forntiden och har för mig att jag åkte som en vante bakom och den vinglade hit och dit inte -roligt och ganska ineffektivt. Jag tänkte att det måste väl finnas något mordernare som man kan sitta på och köra så jag googlade och fattade ingenting är helt oteknisk.
Jag skulle vara tacksam om ni kunde komma med lite smarta och billiga idéer.
--------------------
Zon 1
|