Jag hobby odlar chili och använder mig av T8 36w Philips TLD 840 lysrör 2 st i varje lysrörsarmatur. Jag använder mig av industriarmaturer med stora reflektorer så allt ljus riktas neråt och något åt sidorna. Mina plantor som jag driver upp blir ritigt kraftiga och fina. Jag använder samma belysning när jag övervintrar mina plantor och det går mycket bra jag får även frukt på vintern om jag har värme, vatten och näring samt hjälper till med pollineringen. (Gör inte det längre för mycket jobb, nu låter jag växterna gå i ide temp ca 15 grader)
Min fråga är vad skulle jag tjäna på att byta till Led lampor avsedda för växter, då menar jag tillväxt inte energi och sparade pengar?
Om jag vill ha samma ljusutbyte som jag har idag med 2 st industriarmaturer och 4 st 36w Philips TLD 840 rör som hänger 20 cm över plantorna hur mycket ledljus måste jag investera i? Jag byter rör vid vinterförvaring och när jag drar igång uppdrivningen av plantor i december så det går åt 8 rör per år för ca. 280:-
Om jag ska investera i (dyr) ledbelysning så måste jag få veta varför och vad fördelarna är om man bortser från energisparande och sparade pengar.
Någon som kan ge mig ett bra svar?
|