Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att lyssna på ljudböcker, - har nog inte fattat galoppen
          mamamaggan
          Inlägg 22-09-2012, 18:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Här lyssnas det på ljudbok varje kväll i stort sett. Vi lyssnar tillsammans min man och jag när vi går och lägger oss.

Problemet är som sagt att vi måste backa och leta reda på var vi var när vi somnade och/eller att vi somnar på olika ställen. Men så stort problem tycker jag inte det är , det funkar iaf för oss.

Vi tycker det är ett bra sätt att koppla av på när vi ska sova , man lägger undan allt som man annars kanske skulle fundera på , det som hände under dagen eller vad som ska hända i morgon.

Vi har som ni förstår inga lurar eller pluppar utan högtalare.

Jag har tidigare läst mycket medan min man i stort sett aldrig har läst men han gillar att lyssna . I dag har jag svårt att läsa eftersom jag inte kan hålla i böcker så det här funkar bra för oss båda .

Att lyssna medan man stryker , städar , diskar osv tycker jag låter bra , överhuvudtaget när man gör saker som inte kräver så stor koncentration borde det väl gå bra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Alba
          Inlägg 22-09-2012, 20:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Förr läste jag enbart pappersböcker (eller vad man nu ska kalla det) men jag upptäckte av en tillfällighet kasettböcker och blev fast. Numera är det CD-bok som gäller. Jag lägger upp ett lager då det är bra priser eller fyndar på loppis.

Varje dag lyssnar jag på radioföljetongen på P1 11.35. Jag har där lyssnat på många bra böcker som jag annars aldrig skulle ha trott varit något att lyssna på.

Men.........

jag måste ligga för att kunna koncentrera mig. Jag har försökt lyssna medan jag tex städar eller diskar men det går inte. Tankarna flyger iväg och jag måste backa boken för att lyssna igen.
          Om jag ligger är det bara jag och den som läser boken - inget som stör - och det är sååå avkopplande.

Citera
          Bee
          Inlägg 22-09-2012, 21:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Mamamaggan: Vad mysigt det låter att ni båda lyssnar till en bok innan ni låter er omslutas av Morfei armar wub.gif
          Hm. Undrar om jag kunde få maken att lyssna till böcker jag gillar. Han tycker jag läser aptråkiga böcker (hur nu tex en bok om Sissinghurst av Adam Nicholson kan vara tråkig!).

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-09-2012, 22:06
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Alba @ 22-09-2012, 21:07) *
          ...jag måste ligga för att kunna koncentrera mig. Jag har försökt lyssna medan jag tex städar eller diskar men det går inte. Tankarna flyger iväg och jag måste backa boken för att lyssna igen.
          Om jag ligger är det bara jag och den som läser boken - inget som stör - och det är sååå avkopplande.

Missade ett avsnitt av radioföljetongen och skulle lyssna på det i datorn. Hade inget annat att göra just då så jag försökte att bara lyssna och kom då på att för mig är det precis tvärtom! Blicken och tankarna vandrar ut genom fönstret och jag slutar lyssna, eller så vandrar blicken omkring inne där det nästan står något skrivet överallt, man läser en boktitel eller råkar få syn på en notis man har skrivit och så har man tappat tråden. Och om jag blundar så tänker jag "nu måste jag blunda för annars tittar jag ut genom fönstret och så kanske jag får syn på en fågel och då slutar jag säkert att lyssna, nu måste jag verkligen koncentrera mig..." och så hör jag inte boken för alla tankarna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-09-2012, 22:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Lyssnar i bilen.
          När jag klipper gräset (under hörselskydden).
          När jag rensar ogräs.
          När jag städar.
          När jag lagar mat.
          När jag målar huset... Närsomhelst! Som sagts tidigare, perfekt att slappna av till istället för att mala annat innan man somnar.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Alba
          Inlägg 27-09-2012, 15:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Myosotis @ 26-09-2012, 23:06) *
          Missade ett avsnitt av radioföljetongen och skulle lyssna på det i datorn. Hade inget annat att göra just då så jag försökte att bara lyssna och kom då på att för mig är det precis tvärtom! Blicken och tankarna vandrar ut genom fönstret och jag slutar lyssna, eller så vandrar blicken omkring inne där det nästan står något skrivet överallt, man läser en boktitel eller råkar få syn på en notis man har skrivit och så har man tappat tråden. Och om jag blundar så tänker jag "nu måste jag blunda för annars tittar jag ut genom fönstret och så kanske jag får syn på en fågel och då slutar jag säkert att lyssna, nu måste jag verkligen koncentrera mig..." och så hör jag inte boken för alla tankarna.

Jag känner igen det där även om jag inte har några problem med det längre.
          Ofta blundar jag då jag ligger och lyssnar. Det är nog en medveten omedvetenhet för att kunna koncentrera mig på boken.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-09-2012, 15:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Alba @ 27-09-2012, 16:15) *
          Jag känner igen det där även om jag inte har några problem med det längre.
          Ofta blundar jag då jag ligger och lyssnar. Det är nog en medveten omedvetenhet för att kunna koncentrera mig på boken.

Hade samma problem i början men det blev bättre efter ett tag.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          omk
          Inlägg 01-10-2012, 02:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag lyssnar nästan bara i bilen. Har 40 min till jobbet (och naturligtvis 40 min FRÅN jobbet också wink.gif ), så där finns massor med tid till en bok.
          Nu i sommar har jag dock mest lyssnat på radion, eftersom jag kört den bilen som bara har en kassettradio (jodå, sådana anordningar finns fortf !!), men jag ska be sonen flytta över en cd-radio från en skrotbil till kassett-bilen, och då !! tummenupp.gif

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Christa
          Inlägg 01-10-2012, 09:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag lyssnar på ljudböcker när jag diskar och jobbar i köket.

Om jag kommer på mig med att ha glömt att lyssna så konstaterar jag bara att den boken inte var tillräckligt fängslande och så byter jag till en annan. Ibland beror det på uppläsaren.

Jag började lyssna på böcker på 80-talet och har säkert hört tusentals. För mig har det varit ett bra sätt att koppla av från annat som legat och gnagt i skallen. Jag bodde också ensam i 26 år och då var ljudböckerna ett sällskap.

Jag kan rekommendera Håkan Nesser. Han läser oftast själv och jag tycker han är behaglig att höra på och så är det ju spännande.

Marit Paulsens "Liten Ida" och Astrids Lindgrens bok om hennes föräldrar är ljudböcker som etsat sig fast.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 23:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon