|
|
  |
Saker som hjälper oss i våran vardag!, Ge tips! |
|
|
|
05-10-2012, 07:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Wilmer @ 04-10-2012, 23:46)   min trädgårdsstol  Wow..den var smart!  Är det en sån där mjölkstol? Vilken underbar idé att använda den till trädgårdsstol, perfekt!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
05-10-2012, 07:57
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (mamamaggan @ 04-10-2012, 10:04)  Hur funkar det med Tempurmadrassen ? Den är ganska dyr har jag förstått så vad händer om jag köper en och den inte alls passar mig ? Jag tänkte detsamma och valde att köpa den billigare kopian "WellPur" på Jysk. Den billigaste "vandrar" lite i sängen, medan den med ett lager till är kanonbra. Nu vill jag aldrig byta till något annat. Den första jag köpte, den billigaste, har jag i torpet och hemma har jag den bättre och något dyrare varianten. http://www.jysk.se/4/20/526/3419923/a/cataloghttp://www.jysk.se/4/20/526/3410623/a/catalog-sales
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
05-10-2012, 08:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Hej,
Pga av kass rygg har jag behov av höjbart skrivbord så att jag kan stå och jobba hemma vid datorn.
Höj- och sänkbara bord är skitdyrt - jag har istället två vanliga små pallar som jag ställer på matbordet - datorn på den ena, den text jag behöver läsa samtidigt på pallen bredvid, i ett kokboksstöd. Alltsammans nästan gratis, och funkar jättebra. Inget är tungt, så det är bara att enkelt ställa undan när man vill ha matbordet som matbord.
|
|
|
|
|
05-10-2012, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2012, 14:01)  Skruttis dessa saxar finns också för klippning av naglar, använder den sen ca 10 år tillbaka, kanon... Tack för tipset. Det ska jag kika på. Hittills har jag använt trädgårdssaxen till det ändamålet.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-10-2012, 12:27
|
Gäster

|
Irene, Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden? Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta......
|
|
|
|
|
05-10-2012, 12:39
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27)  Irene, Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden? Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta...... Det var inte jag som gav förslaget på stolen, det var Wilmer. Så jag vet inte hur den fungerar!
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-10-2012, 12:52
|
Gäster

|
Ursäkta mig, Irene, jag läste fel ........ Wilmer, Jag skrev ang. trädg. stolen lite frågor, men det hamnade åt Irene, om du skulle vilja läsa det och vilja ge mig lite mer info, vore snällt av dig ......
|
|
|
|
|
05-10-2012, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27)  Irene, Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden? Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta...... Gör som jag gör. När jag rensar i marknivå, sitter jag helt sonika skräddare, direkt på marken....
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-10-2012, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Om jag alls kom ner och kunde sitta på den där mojängen, utan att den välte omkull, så skulle jag inte kunna resa mig upp till stående utan att ropa på hjälp
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-10-2012, 18:13
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
En bra sida till, för oss som behöver. http://hjalpredan.jetshop.se/
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-10-2012, 18:54
|
Gäster

|
Pejori, Jo, så länge mina knän håller så både kryper och sitter i just skräddarställning när jag är på marknivå, men har något under knäna, rumpan att inte få in alla myrorna som vi har haft i år ..... Som tur är, så är de flesta rabatterna fyllda med sten, men i kanterna kommer det upp ogräs, men maqn hittar ju på sina trix när det kniper. Jag sitter så när jag är i min skyddade hörna och planterar, maken har fixat till det så att det går bra... Stintan, Du får väl ta sats, stolen ärju fjädrande så hoppar du runt, annars ropa bara så kommer jag, men vänta till nästa vår ......iofs.....
|
|
|
|
|
05-10-2012, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 13:27)  Irene, Ang. den trädgårdsstolen, hur fungerar den om man måste böja sig ner till marknivå, eller är den enbart till sådana odlingar som man har på höjden? Har någon något förslag när man ligger på knän och petar i jorden? Har haft olika sorters mjuka dynor att släpa med, men lite bökigt blir det och stelt att flytta på allt ....... Har annars fungerande redskap för att klippa el. kratta...... Här är en dålig bild på en pall som är vändbar - man sitta på den och man ha den att stå på knä på, kan det vara nåt tro?
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
05-10-2012, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
För ett år sedan kunda jag sätta mig på huk och resa mig upp av egen benkrafft !nu måste jag hålla i något för att orka ta mig upp  Man fattar ju inte att det kan drabba en för jag är ju fortfarande i själ och hjärta 40 år och vill massor av saker men orkar inte längre !Det är det värsta med att åldras i kroppen ja det hänger inte ihop med själ och hjärta man fortfarande ung och full med inspiration men orken finns inte längre  hur gärna man än vill ! Nästa år blir det Odlingslådor fixar inte att krypa runt på knä och rensa längre .
|
|
|
|
|
05-10-2012, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2012, 19:09)  Om jag alls kom ner och kunde sitta på den där mojängen, utan att den välte omkull, så skulle jag inte kunna resa mig upp till stående utan att ropa på hjälp  Man får ha mobilen med sig.. Det hade jag när jag var i nionde månaden och rensade ogräs, ringde sambon när jag behövde komma upp efter halva dagen gick det inte själv Ang. pallen så är det bara att gå omkring med den hängandes på rumpan den skramlar lite hemtrevligt (tycker jag, påminner om mjölkdags i ladugården).. Sedan sätter man sig där man vill jag har balans så jag svänger runt och rensar så långt jag når innan jag förflyttar mig, får stöd av stödbenet när jag halvstår och sträcker mig tex. beroende på var jag slår mig ner har jag ena handen och justerar ner stödbenet så det hamnar som jag vill, rakt, i vinkel etc. En pall som jag ska bära med mig (har jag också) blir ofta stående efter ett tag för jag inte orkar flytta på den.. Man måste fortfarande orka lyfta på sig med den pallen, men för mig avlastar den för knän och rygg.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
05-10-2012, 22:00
|

Medlem

|
CITAT (gunsta @ 05-10-2012, 21:49)  Här är en dålig bild på en pall som är vändbar - man sitta på den och man ha den att stå på knä på, kan det vara nåt tro? (Oj bilden på pallen Gunsta visade kom inte med men ni ser den i Gunstas inlägg här ovan.) Gunsta..den pallen har jag men jag tycker den är lite tung att flytta och bära med sig så jag gjorde en egen:
I förrådet hittade jag plastpallen som barnen förr hade i badrummet för att kunna nå upp till handfatet. Sen tog jag ett underlägg som jag brukar använda förut när jag jobbade i trädgården. Men när jag satt på den så blev det så lågt. Men nu satte jag fast den på plastpallen. Jag tog sån där grön ståltråd och trädde in den i hålen i underlägget och sen i pallen. Denna pall blev väldigt lätt att bära!
Redigerat av Irene_L: 05-10-2012, 22:04
--------------------
|
|
|
|
|
05-10-2012, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Ja på tal om Pall så annvänder jag barnbarnas Ikeapall som vi har här, den har jag när jag putsar fönster bla även när jag har rensat i landen ,den är väl inte ultimat men den fungerar hyffsat !
|
|
|
|
|
05-10-2012, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Irene_L @ 05-10-2012, 23:00)  (Oj bilden på pallen Gunsta visade kom inte med men ni ser den i Gunstas inlägg här ovan.) Gunsta..den pallen har jag men jag tycker den är lite tung att flytta och bära med sig så jag gjorde en egen:
I förrådet hittade jag plastpallen som barnen förr hade i badrummet för att kunna nå upp till handfatet. Sen tog jag ett underlägg som jag brukar använda förut när jag jobbade i trädgården. Men när jag satt på den så blev det så lågt. Men nu satte jag fast den på plastpallen. Jag tog sån där grön ståltråd och trädde in den i hålen i underlägget och sen i pallen. Denna pall blev väldigt lätt att bära! Bra tips - jag har ingen egen erfarenhet av den pall som jag visade bild på - men ditt tips verkar enkelt och vettigt - det ska jag tänka på. Står du på knä på den eller sitter du på den?
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
05-10-2012, 22:15
|

Medlem

|
CITAT (gunsta @ 05-10-2012, 23:11)  Bra tips - jag har ingen egen erfarenhet av den pall som jag visade bild på - men ditt tips verkar enkelt och vettigt - det ska jag tänka på. Står du på knä på den eller sitter du på den? Jag sitter på den.
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2012, 08:09
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Nu när jag läste tråden igen så ser jag att ni fyllt på med hjälpmedel bl a pallar.
Kom på att när jag gick hos en kurator så pratade hon om att det fanns en hel del hjälpmedel att ha i trädgården . Kommer inte exakt ihåg vem man skulle vända sig till men det borde vara arbetsterapeuterna som vet var man kan få tag på vad.
Kuratorn tipsade också om att man kan få hjälp med ombyggnad hemma om det behovet finns.
Så fråga på när ni träffar kurator , arbetsterapeut eller om ni är med i någon förening med anknytning till era problem. Ibland behöver man inte ens vara med i föreningen , man kan få tips och råd ändå.
Redigerat av mamamaggan: 06-10-2012, 08:59
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|