Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Automatisk växellåda, För- och framförallt nackdelar?
          Pirum
          Inlägg 09-10-2012, 11:23
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (jaj-51 @ 06-10-2012, 07:06) *
          Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.
          <klipp>
          Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.

Jag har kört manuellt i många år, men senaste bilen är en automat, den är bara ca 10 år gammal och alltså ganska ny, den nyaste bil jag haft åtminstone. Jag är nöjd, men det är några punkter jag inte riktigt förlikat mig med:

* Bilen växlar ner hela tiden, eller så fort man trampar det minsta på gasen åtminstone. Man växlar och varvar som en "biltjuv". Det är inte endast för att min bil är en gammal Volvo, jag tycker det är ganska vanligt att automatväxlade bilar tycks få folk flest att köra mer aggressivt (lättare att gasa eftersom man slipper växla) och varva högre. Min mor skulle aldrig dra upp sin gamla golf i 4000 varv och få hjulspinn vid utkörning på landsväg, på nyare automatgolfen hände det ganska ofta smile.gif

* Bränsleförbrukningen ÄR högre. I praktiken för mig, som hade samma bilmärke men manuell växellåda tidigare, är förbrukningen ca 10% högre - mer i stadstrafik tror jag, i praktiken innebär det att en fulltankning i dagsläget är ca en hundralapp dyrare.

* Har man en äldre bil, utan modernt antisladd, vågar jag påstå att automatlåda ger osäkrare vinterkörning, just pga att man inte kan kontrollera växlingarna på ett enkelt sätt. På Volvo är antisladd standard sedan modell 2005, iaf på V70 och uppåt. Tidigare hade man "antispinn" vilket inte alls är samma sak. Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

* Körningen blir ryckigare. Kanske en värstingmercedes växlar mjukt, men överlag tycker åtminstone jag att oförutsägbarheten för när bilen ska växla gör att körningen ofta känns ryckigare, främst i stadstrafik. Landsväg och farthållare funkar ofta bra, förutom när man efter en inbromsning sätter på farthållaren och den med ett vrål och nedväxling(ar) ska acca upp från 97km/t till 110km/t fortast möjligt igen smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-10-2012, 12:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Pirum jag känner inte igen det du beskriver

Vi kör automat sedan ca 10 år tillbaka. Ryckigare är det inte men jag tror att det beror på föraren. Likaså om den hela tiden växlar upp och ner.......gasar - bromsar du hela tiden?

Citera
          jaj-51
          Inlägg 09-10-2012, 12:49
          Länk hit: #23

Gäster

Hej Pirum du skal lämna in bilen på service, eller ta en fundering på dit körsätt.

Bilskolorna hjälper till med detta kursen heter "Ekodrive" det är ett obligatoriskt moment i dagens körkortsutbildning.

Mina erfarenheter som provningsingenjör och konstruktör under tjugo år på Volvo är raka motsattsen av din beskrivning.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-10-2012, 13:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Känner inte heller igen det Pirum skriver utan tror det beror på hur man kör. Har haft både automatväxlade och manuella bilar och det kvittar egentligen vilket man har men själv tycker jag att det är roligare att köra med manuell växellåda.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-10-2012, 14:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har bara kört autmatare vid enstaka tillfällen. Jag har då tyckt att det har känts osäkert att utan koppling inte kunna krypköra och känna dragläget. Troligen handlar det mest om ovana...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 09-10-2012, 15:26
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Väljer man en bil med automatlåda skall man se till att den inte är för motorsvag, under 100 hk rekommenderas inte.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2012, 15:28
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Pirum @ 09-10-2012, 12:23) *
          Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2012, 15:36
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (malcolm @ 09-10-2012, 16:26) *
          Väljer man en bil med automatlåda skall man se till att den inte är för motorsvag, under 100 hk rekommenderas inte.

Helst inte turbo heller. Jag hade en mercedes med turbodiesel och automat en gång och den var livsfarlig. Ofta när man skall svänga ut på en väg så saktar man ju ner, kollar att kusten är klar och kör sedan ut utan att stanna. Ibland kanske det kommer någon långt bort, men som man hinner före om man gasar på lite. Men gjorde man så med den mercan kom man ett par meter ut på vägen, sedan skulle den växla ner ett eller två steg samtidigt som det tog tid för turbon att börja snurra och leverera kraft. Resultatet blev tvärstopp i några sekunder medan man gasade allt djupare för att bilen kom närmare. Efter ett par väldigt långa sekunder hade bilen växlat färdigt och turbotrycket kommit, då stack bilen plötsligt iväg så det skrek i däcken och man höll på att hamna i diket. Helt livsfarligt att försöka vara snabb med den bilen, i såna fall var man tvungen att växla ner manuellt redan långt innan man var framme vid korsningen.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 09-10-2012, 15:42
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 16:28) *
          När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.

Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
          Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-10-2012, 15:50
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (jaj-51 @ 09-10-2012, 16:42) *
          Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Jo, men med mer tyngd på drivande hjul blir greppet bättre...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2012, 15:56
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (jaj-51 @ 09-10-2012, 16:42) *
          Att tyngdpunkten förflyttar sig vid acceleration har inte att göra med att några vätskor eller annat flyttar sig. Det är en naturlag helt enkelt, det är så det fungerar. Vid inbromsning förflyttas tyngdpunkten framåt, det är därför bromsarna fram är mycket kraftigare dimensionerade än de bak.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 09-10-2012, 16:03
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 16:56) *
          Att tyngdpunkten förflyttar sig vid acceleration har inte att göra med att några vätskor eller annat flyttar sig. Det är en naturlag helt enkelt, det är så det fungerar. Vid inbromsning förflyttas tyngdpunkten framåt, det är därför bromsarna fram är mycket kraftigare dimensionerade än de bak.

Nja håller inte med dig om att tyngdpunkten förflyttas utan att någon massa förskjut i bilen.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 14:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon