Hej,
Jag är totalt okunnig om hundar, men har en nära vän som är sjuk och behöver att jag ett tag tar hand om hennes nyligen skadade hund ett tag. Min väninnas svåra sjukdom gör att jag inte vill stressa henne med mina frågor.
Hunden har en tratt runt halsen pga av att hon fått flera stygn efter en olycka (vet ännu inte var dessa stygn sitter). Hon kan inte gå i trappor på grund av skadan, det handlar väl om att den rörelsen frestar för hårt på stygnen. Konvalecensen ska vara 10-14 dgr. Hon som äger hunden vill inte lämna den på pensionat e d.
En första fråga för mig är: Hur gör en frisk hundägare om hunden behöver tillsyn efter en olycka - tar ni ledigt från jobbet, eller hur löser ni den extra tillsynen?
Om jag ska kunna ta ställning till om jag öht kan ta hand om hunden behöver jag veta lite grundläggande saker, eftersom jag är totalt novis. Frågorna rör en snäll "fyrvägskorsning" i mellanstorlek, ganska gammal, väldigt lugn:
(ni hundägare får försöka ha överseende med dessa korkade frågor)
hur ofta måste hunden gå ut för sina behov?
hur ofta behöver den ny mat och nytt vatten?
jag bor ett par trappor upp utan hiss, och skulle då behöva bära hunden när hon ska ut. Det orkar jag säkert, men jag tänker också att många hundägare som är med om liknande saker säkert inte orkar bära sin hund - och hur gör de då?
ja, se där några frågor från en novis
tacksam för alla erfarenheter och råd
Redigerat av EKLO: 06-10-2012, 06:43
|