|
Totalt okunnig om hundar, - behöver lite snabba råd |
|
|
|
07-10-2012, 08:10
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22)  Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer? Dagens skämt En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt? Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör! Kan du inte vara så snäll och starta en egen tråd om hundars motion istället för att förstöra den här tråden också!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
07-10-2012, 10:28
|
Gäster

|
CITAT (Anki på Öland @ 07-10-2012, 09:10)  Kan du inte vara så snäll och starta en egen tråd om hundars motion istället för att förstöra den här tråden också!  Ledsen att jag gick Off topic.
|
|
|
|
|
07-10-2012, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
funkar det eklo?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
08-10-2012, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22)  Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer? Dagens skämt En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt? Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör! Min papillon gick utan vidare lika långt som både labradoren och schäfern och när jag släppte dem lösa sprang hon lika långt också. Visst är det många fler steg för en så liten hund men å andra sidan är kroppen mycket lättare. Däremot finns det raser som inte kräver eller orkar så mycket motion men det är inte nödvändigtvis relaterat till storleken.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
08-10-2012, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22)  Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer? Dagens skämt En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt? Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör! Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format. Jag själv idag två hundar som är små och samma där kan gå hur långt som helst precis som jag gjorde när jag hade Gran Danois Folk tror att en liten hund behöver man inte motionera.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
08-10-2012, 21:18
|
Gäster

|
CITAT (evelina @ 08-10-2012, 12:46)  Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format. Jag själv idag två hundar som är små och samma där kan gå hur långt som helst precis som jag gjorde när jag hade Gran Danois Folk tror att en liten hund behöver man inte motionera. VIll understrycka med att säga att jag aldrig nämnt det. Vad jag skrev var att olika raser kräver olika mycket motion, och det har jag sett bevis på ett flertal gånger! Och då har de större hundarna krävt mer motion än de mindre vill jag påpeka. CITAT (evelina @ 08-10-2012, 12:46)  Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format. Och då tror du att dom hundarna rör sig hela tiden utan att emellanåt bli uppburna under vandringens gång? Naivt isf.
Redigerat av Hjortronsylt: 08-10-2012, 21:19
|
|
|
|
|
08-10-2012, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Hjortronsylt @ 08-10-2012, 22:18)  VIll understrycka med att säga att jag aldrig nämnt det. Vad jag skrev var att olika raser kräver olika mycket motion, och det har jag sett bevis på ett flertal gånger!
Och då har de större hundarna krävt mer motion än de mindre vill jag påpeka.
Och då tror du att dom hundarna rör sig hela tiden utan att emellanåt bli uppburna under vandringens gång? Naivt isf. Hur många hundar har du haft Hjortronsylt? Det låter som om du inte har så värst stor hundkännedom.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-10-2012, 22:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
En eloge till dej EKLO som bryr dej om din vän och ställer upp när du behövs! Fler sådana människor som du behövs! Om hunden blir rastad några gånger för mycket eller för litet tror jag inte är en katastrof, ge den mat enligt instruktioner, och glöm inte att ge den kärlek! Hunden saknar säkert sin matte också och vill nog gärna känna värme och kärlek från dej nu när du sas är flockledare. Beoroende på hur länge du skall ha hunden växer era rutiner fram. Håll koll på det område som hunden varit skadad i så det ser fint ut, ingen rodnad eller annat skall komma nu i efterhand. Fö tycker jag att det är beklämmande att en tråd med seriös och viktig fråga kapas och skitas ner på detta sätt. Detta är en av anledningarna till att medlemmarna flyr, ett j*vla tjatter och kapande av trådar. *suck*
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
Forumvärd
|
09-10-2012, 09:52
|
Gäster

|
Vissa inlägg har rensats bort i den här tråden
I den här tråden bröt vissa inlägg mot antingen regel nummer 1, 3 eller 4 i trivselreglerna. Dessa inlägg har rensats bort. Dessutom har svarsinlägg till de förstnämnda inläggen tagits bort för logikens skull.
Vi vill betona vikten av att kontakta någon av oss på redaktionen när en tråd spårar ur i stället för att låta problemet bli en del av tråden. Ju snabbare ni kontaktar oss desto lättare och snabbare kan vi styra upp trådar. Vi på redaktionen kommer aldrig ha möjlighet att finnas överallt i forumet utan behöver er hjälp att lokalisera problemen när de dyker upp.
Regel 1, 3 och 4 i Trivselreglerna lyder:
I forumet på Odla.nu…
1. Sysslar vi inte med personangrepp. Vi är alla olika och har olika åsikter. Alla ska respekteras och alla ska visa respekt!
3. Hjälps vi åt att skapa god stämning genom att diskutera på ett respektfullt sätt, genom att lämna trådar som inte tillför oss något eller där vi inte har något konstruktivt att tillföra och genom att bidra med egna trådar i positiv anda.
4. Tar vi inte upp problem med enskilda medlemmar i forumet utan kontaktar då forumvärden.
För att forumet ska kunna vara den intressanta, engagerande och positiva plats som vi vill ha bör alla dra åt samma håll, och en positiv anda sprids lätt om man är många som har den inställningen.
Väl mött i forumet på Odla.nu!
Heléne, forumvärd Katarina, redaktionschef
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
09-10-2012, 20:35
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2012, 23:01)  Hur många hundar har du haft Hjortronsylt? Det låter som om du inte har så värst stor hundkännedom. Hur trivs din hund att bäras omkring i väska istället för att gå som de stora hundarna? Den ska väl också motioneras på samma sätt som de stora hundarna? Varför särbehandla hundarna efter storlek? Jag har haft en Bordercollie /schäfer mix och Golden retriever.
Redigerat av Hjortronsylt: 09-10-2012, 20:38
|
|
|
|
|
09-10-2012, 20:46
|

Medlem

|
CITAT (Hjortronsylt @ 09-10-2012, 21:35)  Hur trivs din hund att bäras omkring i väska istället för att gå som de stora hundarna? Den ska väl också motioneras på samma sätt som de stora hundarna? Varför särbehandla hundarna efter storlek? Min hund har aldrig burits omkring i en väska och hon har aldrig behandlats på något annat sätt än de stora hundar jag haft. Hon har fyra ben att gå med och får lika mycket motion som de stora. Är det något mer du undrar? Nu har jag svarat på dina frågor så nu är det din tur att svara på mina.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
09-10-2012, 20:49
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2012, 21:46)  Min hund har aldrig burits omkring i en väska och hon har aldrig behandlats på något annat sätt än de stora hundar jag haft. Hon har fyra ben att gå med och får lika mycket motion som de stora. Är det något mer du undrar?
Nu har jag svarat på dina frågor så nu är det din tur att svara på mina. Tycker du inte är tillräckligt ärlig nu. I ett inlägg nästan skröt du med att du bar omkring din lilla hund i väska. Jag har goda hundkunskaper.
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
09-10-2012, 20:54
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51 Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog. De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla. Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?
CITAT (*Stintan* 07-09-2012, 21:15 Mycket praktiskt och supermysigt med en liten hund , snacka om att jag är partisk
Fy bövelen säger jag bara!
|
|
|
|
|
09-10-2012, 21:18
|

Medlem

|
CITAT (Hjortronsylt @ 09-10-2012, 21:54)  CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51 Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog. De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla. Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?
CITAT (*Stintan* 07-09-2012, 21:15 Mycket praktiskt och supermysigt med en liten hund , snacka om att jag är partisk Fy bövelen säger jag bara! Va??? Du läser ju inlägg som fan läser bibeln! Var har jag skrivit att jag bär hunden i en väska??? Jag svarade att det var praktiskt på Kerstins inlägg där hon ville ha en liten hund som ryms i en väska när man är ute och reser. Om man flyger t.ex. måste hunden vara i en väska och när man åker tåg är det praktiskt med en väska. Jag har dock varken flugit eller åkt tåg med min hund. Kom inte och påstå att jag ljuger och skryter en gång till eller vill du ha dina inlägg raderade igen? Min fråga var hur många hundar du haft inget annat och den har du inte svarat på.
--------------------
|
|
|
|
|
09-10-2012, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Om du läser mitt inlägg igen Hjortronsylt så ser du att jag pratar om resor. Och då menar jag inte till Säffle,utan längre men inom EU. Eftersom jag reser minst 3-4 ggr / år är det förstås viktigt att jag, som har reumatiska besvär ,själv kan bära min hund i en väska på,mellan flyg och i transfer. Det var vad jag frågade om och vad Pejori svarade på. Du har missuppfattat det mesta. Jag vill ha en hund som klarar en dag på hjortronmyren och som är hanterlig på flyget.  EKLO jag tror du blir en fin extramatte till din väns hund! Det kommer att gå så bra att ha den. Tänk bara på att en skadad ,nyss sydd hund är långsam o kräver mindre motion, än en frisk hund.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
Hjortronsylt
|
09-10-2012, 23:25
|
Gäster

|
Det jag blev upprörd för var att Stintan blev sur på mig för jag nämnde att olika storlekar på hundar kräver olika mycket motion. Hon hade invändningar mot det, därför såg jag det lite motsägelsefullt av henne då hon tyckte det var ok att bära hundar i väska. En stor hund kan man ju aldrig ha i väska. Och min uppfattning var att hon ville att stora och små hundar ska behandlas lika oavsett.
Stintan, jag har redan svarat på dina frågor så jag får be dig läsa om mina svar igen om du fortf. är intresserad av att veta.
|
|
|
|
|
26-10-2012, 21:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19
Medlem nr: 77 223

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-10-2012, 07:53)  Att ha en hund är ungefär som att ha barn bara det att man ju inte kan ta ledigt för vård av sjuk hund. Tror många som får en sjuk hund tar hjälp av familj och vänner ifall hunden måste ha extra passning, kanske tar ut semesterdagar ifall det går. Kan också bero på vart man jobbar, både min mamma och mitt jobb så kan vi ta "VAB" om hunden är så pass sjuk eller nyopererad så den inte kan vara själv och man inte har någon som kan ta hand om den under tiden man jobbar. Men vi har nog haft en väldigt tur med djurälskande chefer som har förståelse när något har hänt
|
|
|
|
|
27-10-2012, 18:42
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Hoppas att du nu lärt dig så mycket att du känner att du kan ta hand om din bekants hund - lycka till! Tror att du gör ett j ätte bra jobb
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|