| |
|
  |
Läsecirkel, Köksträdgårdens historia |
|
|
|
|
22-10-2012, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (mamamaggan @ 21-10-2012, 15:27)  ...vad fanns där i vilt tillstånd vid tidpunkten för odlingens början... Ja det kan man undra. Beroende på klimat kan jag nog tänka mig att det var skog (eller möjligen något savannliknande) på många ställen som sen blev till ved eller röjdes bort för att få plats till odlingarna. Är det för torrt kan själva försvinnandet av skogen ändra på det lokala klimatet så att ingen skog vill växa där igen, likadant om jordskiktet är tunt och eroderar bort pga att skogen är borta.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 08:07
|
Medlem
Antal inlägg: 202
Medlem nr: 16 033

|
Någon som provat på att koka humle som sparris ?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
Jag har just beställt boken. Kan man hoppa in i cirkeln lite i efterhand, om man läser ikapp?
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
23-10-2012, 10:03
|
Gäster

|
CITAT (omk @ 22-10-2012, 01:00)  Fortsatte tänka på citrusfrukter efter att Alexander informerat om cedrat. Det står på s 19 att det inte verkade som om romarna odlade "söt" citrus, typ apelsiner. Växte de redan vilt eller fanns de inte alls i environgerna ? Numera är ju t ex Spanien och Italien storproducenter av apelsin. Apelsiner började odlas ''sent'' i Europa 15-1600 talet började man odla dom, cedrat och citron och sedan pomerans kom före. Apelsin är en hybrid som har sitt ursprung i Indien och Kina (där i Kina den har odlat väldigt långt tillbaka i tiden). Egentligen är inte Spanien eller Italien dom största producenter på apelsiner. Ingen citrus växer vild i Europa inte ens förvildad. Många blir lurade av det när tidningar och böcker skriver citrus är en medelhavsväxt och kommer från medelhavet. Vilket inte är sant, det är en växt som odlas mycket där nere men ingen äkta medelhavsväxt. Citrus är en Asiatisk växt (och vissa få även från Australien). Flesta citrus arter, hybrider och sorter kommer från Indien, Kina och Japan. Varav i den Indiska Nationalparken Nokrek växer citrus indica som är den absoluta äldsta och första urtypen av citrus. Dock finns det en del sorter som med hjälp av människan som har sitt kulturursprung från Nordafrika, Medelhavsländerna. Men det är nåt människor har gjort och dessa finns inte i det vilda.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 18:42
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Noak @ 23-10-2012, 10:33)  Jag har just beställt boken. Kan man hoppa in i cirkeln lite i efterhand, om man läser ikapp? Ja, absolut. Roligt att du kommer med och jag är säker på att du har utbyte av diskussionen även innan du har hunnit läsa.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-10-2012, 18:48
|
Medlem

|
CITAT (EsterM @ 23-10-2012, 09:07)  Någon som provat på att koka humle som sparris ? Nej, jag har inte provat, men jag blev sugen på att testa. Fast jag har ju inte humle numera, så först måste jag plantera. Humlen verkar kunna användas till mer än som sparris, på wikpedia kunde jag läsa: "När man gör te på humle tar man 2 matskedar humleblommor per tekopp kokhett vatten, låter det dra 10-15 minuter och dricker det varmt vid läggdags. Vill man öka den lugnande verkan kan man även blanda i lavendelrot och blad av citronmeliss. Man kan även stoppa torkade blommor i kudden för att hjälpa sömnen"
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-10-2012, 05:45
|
Medlem

|
Läste i boken att det kunde vara rätt dyrbara köksträdgårdar som anlades. Epikuros (341-270 fvt) köksträdgård kostade lika mycket som 7 000 dagslöner för en vanlig arbetare. Han menade att ett lyckligt liv var ett liv där man hade uppnått själsro. Så sant, så sant ... köksträdgården kan ha stor betydelse, men jag hoppas att min egen blir något billigare.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 21:24
|
Medlem

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-10-2012, 11:03)  Ingen citrus växer vild i Europa inte ens förvildad. Många blir lurade av det när tidningar och böcker skriver citrus är en medelhavsväxt och kommer från medelhavet. Vilket inte är sant, det är en växt som odlas mycket där nere men ingen äkta medelhavsväxt. Jag är lurad, jag kopplar citron till Medelhavet och när jag började drömma om en medelhavshörna i trädgården fick jag ett citronträd i present. Jag är inte ensam alltså. Oavsett vilket är citron kanon i matlagningen. Överlägsen vinäger i många fall. Imorgon läser jag det nya avsnittet i boken och sedan hoppas jag att jag kan skriva trots att högerarmen är hårt inslaget i bandage. Något slags syndrom gör att jag i sex veckor ska skona handleden från belastning ... och datorn är visst sånt ... men skenor av olika slag kommer göra att jag kan jobba och skriva ändå. Fast långsamt. Som tur var märker inte läsare hur lång tid det tar att skriva.
Redigerat av Natur liv: 25-10-2012, 21:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Alexander-VG-zon3
|
26-10-2012, 10:05
|
Gäster

|
CITAT (Natur liv @ 25-10-2012, 22:24)  Jag är lurad, jag kopplar citron till Medelhavet och när jag började drömma om en medelhavshörna i trädgården fick jag ett citronträd i present. Jag är inte ensam alltså. Oavsett vilket är citron kanon i matlagningen. Överlägsen vinäger i många fall. Kanske lite petitesser, vad man anser är vad, det är en medelhavsväxt men ändå inte äkta. Jag är intresserad av biotoper och vart växter kommer ifrån och på ett töntigt sätt är konsekvent om exempel vis många ''medelhavsväxter'', camellia, agapanthus, flaskborste(träd?), brödgran m.m. är för många också medelhavsväxter. Nu ska jag inte sväva ut för mycket från kökshistoria  . CITAT (Myosotis @ 26-10-2012, 10:41)  Om någon vill läsa mer om citrus kan jag rekommendera boken "Citron" av Lotte Möller. Ja det är en trevlig bok, var dock länge sen jag läste i den.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 26-10-2012, 11:05)  Ja det är en trevlig bok, var dock länge sen jag läste i den. Samma här, funderar just på att läsa om den.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2012, 06:28
|
Medlem

|
Det var ett kort avsnitt om lökgården och kvannegården, men desto större chans att dyka ned i detaljer. Jag funderar på att ha en medeltidslåda med specialiteter från den tiden. Det verkar som om olika kålsorter, ärtor, bönor och rovor passar. Även om den tidens sorter inte är så lika dagens, så kan det ju ändå ge en medeltidskänsla.
Det bär mig emot att odla kirskål, även om det användes flitigt på den tiden. Har ni något tips om vad jag ska peta ned i medeltidslådan?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2012, 16:23
|
Medlem

|
Det verkar som om ramslöken inte trivs så långt norrut, så i odlingszon 4 där jag odlar kanske det inte fungerar. Annars har ju den en längre historia. Finns det någon annan löksort som har en längre historia och som tål min odlingszon tror ni? http://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsl%C3%B6k
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2012, 16:53
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Har också funderingar på att odla vad man odlade i Skandinavien förhistorisk tid -vikingatid - medeltid .
Tyckte det andra kapitlet var extra intressant eftersom det tog upp just vad som odlades under den här tiden hos oss.
Äpplet var tydligen något som fanns och som man hittat spår efter från långt tillbaka i tiden hos oss. Intressant.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
29-10-2012, 09:26
|
Medlem

|
Jag föreslår att vi läser om "Medeltidens köksträdgårdar", till och med sidan 54 till lördag 3 november.
Är det okej? Det är ett längre avsnitt, men jag tycker så här i efterhand att kapitlet om lökgården och kvannegården var för kort. Gissningsvis hinner de som har beställt boken också läsa en bit tills dess.
Vi kan fortsätta fråga, diskutera, kommentera och reflektera under tiden kring allt vi hittills har läst. Själv vill jag dyka ned lite mer i citronvärlden, eftersom jag fick lite ny kunskap och ny inspiration av det ni andra skrev.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2012, 01:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Ursäkta att jag inte deltagit aktivt den sista veckan, det har varit mkt jobb ... Men jag har läst i boken och samtidigt noterat lite av det som jag nu tänker på. Först och främst vill jag hålla med Naturliv; jag är också jättetänd på en medeltida kål- och lökgård, speciellt som jag har lite förutvarande intressen, i speciellt 1600-talet. SÅ stor skillnad verkar det ju egentligen inte ha varit mellan 1100 och 1600, just vad gäller kål och lök, menar jag. Kryddor är en helt annan sak, det kommer vi förmodligen att läsa mera om i kapitlen framåt. (Senapsväxter tror jag att jag snöar in på.) Den busken som jag verkligen blivit helt förälskad i, efter att ha googlat lite, är "pimpernöt". Har tittat på lite bilder. VILL HA !! Gällande Kvanne (som jag egentligen inte visste riktigt vad det var) fick jag upp en sida där bloggaren skrev: "Användandet av Kvanne får väl betraktas som nordens första egentliga kulinariska export. Så stort genomslag fick den, genom vikingahandeln, att den hittade ända ner till södra Frankrike, där den, så småningom blev en oumbärlig ingrediens i likören Chartreuse ! " (www.skafferiet.taffel.se) Har även sökt lite gällande äpple, Edens lustgård och Bibeln. Det står inte specifikt "äpple" i originaltexten, utan "frukt". Dessutom har ordet äpple symboliserat "frukt från andra länder", ända fram till 1800-talet, t ex kärleksäpple = tomat, jordäpple = gurka ELLER potatis, kinesiskt äpple = apelsin (ah, här tillför jag ju lite till Alexanders inlägg !!  ). Dessutom fick jag lärt mig att äpple PÅ LATIN (malus) i sina böjningsformer, blir i princip, detsamma som ondska (mala) i SINA böjningsformer. Kanske en orsak till äpplets "onda" egenskaper ?
Redigerat av omk: 30-10-2012, 01:18
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2012, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
 Har ni hunnit fram till C E Hagdahls betraktelse över "saladen" och dess inverkan på kärleksglöden ? (Sidan 52, mitten av vänstra spalten). Tack, C E (i din himmel), du har fått mig att skratta högt !!
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
03-11-2012, 08:13
|
Medlem

|
Jo, det stycket gladde mig också, sådan härlig beskrivning av myten om när gudinnan gömde den nyfödde Adonis under salladsbladen ... men att de gudlösa åt upp salladen så att han blev tvungen gömma sig någon annanstans.
Visst har jag hört att sallat är nyttigt, men att det hade så många egenskaper visste jag inte. "De gamla grekerna helgade den åt gudinnan Aphrodites dyrkan", "Romarne ansågo saladen såsom skyddande mot vinets berusande verkningar" medan "Medeltiden fann den kylande och svalkande mot kärlekens glöd". Inte undra på att munkarna odlade sallat.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-11-2012, 13:07
|
Medlem

|
Jag gillar bilderna med de flätade staketen (exempelvis sidan 43). De ramar in och skiljer odlingar åt. Det ser så vackert och ombonat ut.
Inte hade jag en aning om att jag redan inspirerats av den medeltida köksträdgården, jag har precis som då flytande gränser mellan de olika trädgårdsdelarna. Jag blandar allt möjligt idag, lök med vackra blommor, kryddor med morötter. Ingen ordning alls. Jag som trodde att jag skulle få lite mer ordning efter att ha inspirerats av den här boken.
Jag borde kanske ha lite flätade staket, då ser det ut som om jag har ordning i alla fall.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-11-2012, 16:05
|
Medlem

|
Det finns tydligen en del köksträdgårdar med medeltidstema att besöka. Nydala klosterträdgård till exempel. Jag har inte själv varit där, men kanske blir det av till sommaren. http://www.nydalaklostertradgard.se/
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|