Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läsecirkel, Köksträdgårdens historia
          Natur liv
          Inlägg 17-11-2012, 15:14
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Libbsticka verkar vara en mirakelväxt. Smakrik och man kan använda både blad och stjälkar. Som bonus verkar den hjälpa mot allehanda problem eftersom den räknas som medicinalväxt.

Här hittade jag en del information om libbsticka:
          http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/kryd...ryddorter.shtml

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          omk
          Inlägg 20-11-2012, 00:07
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Noak @ 17-11-2012, 11:57) *
          Apropos selleri. Jag har med dåligt resultat försökt odla både rotselleri och bladselleri. Rotsellerin blev bara smårötter och bladsellerin åts upp av diverse fiender.
          Jag började odla libbsticka istället! Lättodlad, stark sellerismak och snygg i rabatten!

Libbsticka har jag i den "vanliga" rabatten !
          Ska faktiskt fixa till en rejäl "ört-pall" där den får bo och växa tillsammans med isop, kvanne, dill, persilja o dyl.

Naturliv; DEN länken (fobo.se) går inte av för hackor ! Där hittar jag en hel del annat som också ska in i pallen ovan !

Redigerat av omk: 20-11-2012, 00:07

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          omk
          Inlägg 20-11-2012, 00:17
          Länk hit: #83

Medlem

Kul att läsa om "Le Potager du Roi" och La Quintinie, trädgårdsmästaren.
          Får ta och läsa boken ...

Det som annars fascinerade mig, var alla olika sorters spaljering och tuktande.
          Kordong fattade jag inte vad det var, men efter lite googlande, så förstod jag. Ordet kommer från franskan och betyder snöre ... idea.gif

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Natur liv
          Inlägg 22-11-2012, 07:16
          Länk hit: #84

Medlem

Oj, oj ... tiden går. Dags att läsa nästa avsnitt om "Köksträdgården under 1700-talet" och "Sommarlust en vinterdag - orangeriets historia" till och med sidan 137. När jag börjar läsa ett avsnitt har jag svårt att hejda mig när avsnittet tar slut, men nu gör det ju ingenting eftersom jag föreslår att vi läser vidare ett avsnitt till tills på lördag 24 november. Hoppas att ni tycker att det är okej.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 24-11-2012, 09:00
          Länk hit: #85

Medlem

Det började bli trångt i kålgården på 1700-talet. Förutom de gamla sorterna, som vitkål och grönkål, kom nu även fjäderkål och olika slags krusbladiga kål.

För mig var det speciellt intressant att läsa om att broccolin kom under andra hälften av 1700-talet, då under namnet ”sparriskål”. Jag gillar broccoli och det sägs ju vara hyfsat nyttigt. Numera är broccolin inte lika grenig och busklik som den var då den introducerades. Att italienskans ”brocco” betyder "skott, spira" syftar väl på hur den växte då.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 30-11-2012, 08:03
          Länk hit: #86

Medlem

Jag tror att det är bäst att vi läser klart boken nu. De två sista kapitlen tills nästa lördag den 8 december. Den viktorianska köksträdgården och Köksträdgårdens reträtt sidan 139 - 175.

Då finns det möjlighet att under en vecka till diskutera det vi hittills har läst och speciellt de senaste avsnitten.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 30-11-2012, 08:09
          Länk hit: #87

Medlem

Trist att köksträdgården under 1700-talet fick en allt mer undanskymd plats, längst bort ofta inramad med staket. Det var kanhända för lukten av gödsel, men även för att trädgården mer blev en trädgård att beskåda, inte bara att använda. Jag tycker att köksträdgården är en viktig del av trädgården och jag tycker att den ska kunna vara vacker och få en framträdande roll.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-12-2012, 13:48
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Natur liv @ 30-11-2012, 08:03) *
          Jag tror att det är bäst att vi läser klart boken nu.

ohmy.gif Oj redan, jag hänger inte med. Har just läst färdigt om orangerierna.

En sak jag undrar över hela tiden är varför de skriver "säng" eller "bädd" istället för rabatt, det stör mig. Används de orden fortfarande idag? Jag minns när jag läste det första gången i en barnbok, jag trodde det var en felstavning, blomsters-äng istället för blomster-äng. Men det var ju blomster-säng de menade. Kom att tänka på att på tyska heter rabatt Beet och säng Bett, kan det vara en feltolkning av de orden?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 02-12-2012, 17:13
          Länk hit: #89

Medlem

Jag tror att säng kommer från tyskan. Det var ju flera ord som direktanvändes i svenskan, som snälltåg (schnellzug) till exempelvis. Gissningsvis kan det ha varit samma sak med säng.

Jag tänkte att vi skulle läsa de sista avsnitten till nästa vecka, så du har inte alls kommit efter. Det handlar ju om orangerierna nu.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 03-12-2012, 07:28
          Länk hit: #90

Medlem

Att det finns så många trädgårdar i gammal stil att besöka i Sverige. Gunnebo slott utanför Göteborg kan vara ett ställe att besöka om man vill blicka in i 1700-talsträdgården. Så här års är det väl mest julbord, men till sommaren kan det vara ett trevligt utflyktsmål.

http://gunneboslott.se/tradgardarna/kokstradgardarna

--------------------

Citera
          omk
          Inlägg 04-12-2012, 00:24
          Länk hit: #91

Medlem

Mycket läsvärt om 1700-talet och fram till 2002, då boken först kom ut. Speciellt intressant var den nyskrivna epilogen (från 2011). Bara 10 år och SÅ mycket har hänt inom detta område !! Nu, nästintill, "kräver" människor att det iaf ska finnas valmöjlighet för närodlat och ekologiskt, inte alls som för bara 10-12 år sen.
          Så fort en del omställningar går !

Annars gillar jag skarpt tanken med sällskapslokal INNE I själva orangeriet, som nämndes på s 135 (1700-talet). Är det inte så, numera, att en del mänskor använder sitt, lite större, växthus (som mitt i sommaren ofta är ganska tomt), som "sommarlokal", t ex midsommarlunchen = regn ! Så, intet nytt under solen ...

Att (tegel)muren var såpass viktig, att man experimenterade med olika byggtekniker, zickzack-form och uppvärmning INUTI muren - HELT fascinerande !! Men fullt förståeligt, med kalla vindar, även på sommaren ibland ! Det borde byggas fler (tegel)murar i Sveriges trädgårdar, helt klart !!

Damerna Brenner och Ekeblad (född de la Gardie !); starka (och rika, naturligtvis) kvinnor i ett land som var totalt patriarkalt ! Den enda möjligheten de hade att utöva någon slags "makt" var, antingen om maken tillät det, eller om de var änkor och INTE gifte om sig. Att, som Eva Ekeblad, bli invald i Kungliga Vetenskaps-akademien 1748, måste ha varit HELT extraordinärt ! Nästa kvinna, i KVA, valdes in på 1970-talet !

Nåväl, ska lämna en slags recension på boken också, tänkte jag.

Mycket lättläst och bra upplagd, från "urminnes tider" till idag.
          Epilogen var, som jag skrev ovan, mycket bra och intressant.
          Många bra bilder och bildtexter !
          Boken gav mig mycket information och inspiration, speciellt som jag är extremt intresserad av matlagning från 1600-1700-talet. SKA anlägga både en kryddlåda och en kål/lök-låda till våren !!

Däremot tycker jag att det är lite synd att alla trädgårdar som beskrevs, ligger i södra Sverige (Skåne, Småland, Ven, Lidköping), Danmark, England och Frankrike. Inget ont om det, MEN alla de köksträdgårdsmänskor som bor norr om Jönköping ??

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 09-12-2012, 11:13
          Länk hit: #92

Medlem

Jag fick lite oplanerat annat att göra och jag återkommer med inlägg när jag hunnit läsa klart det sista kapitlet. Bra idé, omk, att även skriva en slags recension om boken. Det kan inspirera andra att läsa.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-12-2012, 19:46
          Länk hit: #93

Medlem

Jag gillar också idén att kunna umgås i orangeriet eller i växthuset. Att sitta och njuta av växtligheten är absolut rofyllt och varför inte kunna göra det i ur och skur. Något begränsat var det väl från början då orangerierna sattes upp på hösten för att monteras ned när våren närmade sig. Idag är de ju mer stationära året om.

Jag rekommenderar varmt den här boken till er som ännu inte har läst den. Speciellt den delen om de äldre köksträdgårdarna inspirerade mig och jag kommer absolut att skapa ett lök-/kålland med låga, flätade staket runt om. Det finns växtlistor, så jag kan säkert hitta ett och annat att odla.

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 06:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon