Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > " Medelsvensson ", litar alldeles för mycket på " överheten " ?
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 13:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (kerstinbern @ 17-10-2012, 10:10) *
          Men när det gäller privat sjukvård så betraktas man ju numera som "kund", det betyder ju att om man t ex kommer med ett snuvigt barn till läkaren och vill ha antibiotika så skriver också läkaren ut det, oavsett om det är en förkylning orsakad av virus. Kunden har ju alltid rätt.

Åhhh.... var får du alla tokigheter från?
          Gita

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-10-2012, 14:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Gita @ 17-10-2012, 14:50) *
          Jag tror nog att de flesta av oss är rätt duktiga på ta vara på våra rättigheter, sen är väl saken den att "för att bråka" måste man ha gott om tid. Så kanhända väljer man sina strider med en viss noggrannhet, dvs. man låter mindre viktiga saker passera.
          Gita

Gita du har nog aldrig varit sjuk och dålig för då är man inte längre så duktig

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 14:30
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2012, 15:17) *
          Gita du har nog aldrig varit sjuk och dålig för då är man inte längre så duktig

Det är klart att förutom tid det även krävs "ork" för att kämpa för sin rätt. Men det jag ville ha sagt är att jag inte alls tror att folk i allmänhet håller tyst av lathet, flathet, konflikträdsla eller underlägsenhet utan i så fall mera i brist på tid eller ork.
          Och du har säkert rätt i att jag kanske inte tyckt mig ha så många anledningar att bråka
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 17-10-2012, 15:21
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag tror nog att de flesta av oss är rätt duktiga på ta vara på våra rättigheter, sen är väl saken den att "för att bråka" måste man ha gott om tid. Så kanhända väljer man sina strider med en viss noggrannhet, dvs. man låter mindre viktiga saker passera.
          Gita

Jag glömde faktiskt den viktigaste aspekten, det gör man tydligen lätt när man inte längre tillhör den kategorin. Folk som är sjuka har i allmänhet inte ork att bråka, eller med andra ord ta vara på sina rättigheter. De har fullt upp med att orka med att överleva dagen.
          Man måste inte alls ha gott om tid, till exempel vid läkarbesök säga ja tack till något man vet av erfarenhet inte fungerar tar lika lång tid som att säga nej tack, det där kommer inte att fungera för det har jag redan testat...

CITAT (Gita @ 17-10-2012, 15:30) *
          Det är klart att förutom tid det även krävs "ork" för att kämpa för sin rätt. Men det jag ville ha sagt är att jag inte alls tror att folk i allmänhet håller tyst av lathet, flathet, konflikträdsla eller underlägsenhet utan i så fall mera i brist på tid eller ork.
          Och du har säkert rätt i att jag kanske inte tyckt mig ha så många anledningar att bråka
          Gita

Men väldigt många är faktiskt konflikträdda. Det torde du också hålla med om.

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 15:44
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Anma @ 17-10-2012, 16:21) *
          Jag glömde faktiskt den viktigaste aspekten, det gör man tydligen lätt när man inte längre tillhör den kategorin. Folk som är sjuka har i allmänhet inte ork att bråka, eller med andra ord ta vara på sina rättigheter. De har fullt upp med att orka med att överleva dagen.
          Man måste inte alls ha gott om tid, till exempel vid läkarbesök säga ja tack till något man vet av erfarenhet inte fungerar tar lika lång tid som att säga nej tack, det där kommer inte att fungera för det har jag redan testat...
          Men väldigt många är faktiskt konflikträdda. Det torde du också hålla med om.

Nu är väl ändå inte sjukdom och läkarbesök de enda tillfällen då det gäller att hålla på sin rätt? Tror fortfarande att det är tid och/eller ork som krävs i de flesta fall.
          Den tid när vi/ medelsvensson stod underdånigt med mössan i hand är väl ändå för längesedan förbi. I alla fall i min värld.
          Gita

Citera
          Skruttis
          Inlägg 17-10-2012, 15:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Jag håller med dig Anma, att det är säkert många som är konflikträdda.

Själv är jag både konflikträdd och feg.
          Jag är uppfostrad/uppvuxen med att jag aldrig någonsin får visa vad jag känner och att ingen annan bryr sig ett dugg om vad jag känner/tycker.
          Det sitter så hårt i bakhuvud att jag än idag - trots att jag fyllt 40 - fortfarande måste "konfrontera" mig själv för att kunna stå upp i en fråga, slå näven i bordet, ge komplimanger etc etc.
          Det innebär för min del att saken måste gälla något som verkligen står mig nära och är extremt viktigt, t ex min egen familjs hälsa, djurens rätt t ex, för att jag ska kunna bråka och riskera att någon annan kanske blir arg på mig.
          Jag mår väldigt dåligt när jag är i konflikt med någon och det gör att jag kan acceptera saker som är rent av dåliga för mig själv, bara för att slippa det jobbiga. Fegt? Javisst!

Jag hoppas att det här inte är så vanligt hos "medelsvensson" men jag är tämligen säker på att det finns åtminstone några fler som mig därute.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Anma
          Inlägg 17-10-2012, 15:54
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Gita @ 17-10-2012, 16:44) *
          Nu är väl ändå inte sjukdom och läkarbesök de enda tillfällen då det gäller att hålla på sin rätt? Tror fortfarande att det är tid och/eller ork som krävs i de flesta fall.
          Den tid när vi/ medelsvensson stod underdånigt med mössan i hand är väl ändå för längesedan förbi. I alla fall i min värld.
          Gita

Nej men frågeställningen i den här tråden handlade väl om just sjukhus och läkarbesök.
          Din värld skiljer sig väldigt mycket från till exempel min värld. Det vet vi ju sen gammalt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-10-2012, 15:54
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Gita

Försöker också välja mina strider! Tycker dock att jag har blivit tuffare med åren. Har en mamma som bråkat i överkant och det har varit ganska pinsamt ibland, så jag har hellre tigit om det varit mindre viktigt. Men nu har jag blivit mer bestämd (som en gammal hund...)...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-10-2012, 16:12
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Aqvakul @ 17-10-2012, 16:54) *
          Försöker också välja mina strider! Tycker dock att jag har blivit tuffare med åren. Har en mamma som bråkat i överkant och det har varit ganska pinsamt ibland, så jag har hellre tigit om det varit mindre viktigt. Men nu har jag blivit mer bestämd (som en gammal hund...)...

Hade också en sådan mamma och har skämts många gånger när hon petade i småsaker men hon lärde mig också att ha självaktning. Ingen " trampar " på mig eller mina närmaste , jag vet vem jag är och vilka förmågor jag har.

Någon skrev om att man måste ha tid , den har jag alltid tagit mig speciellt när det t ex gällt mina barn.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 17-10-2012, 16:17
          Länk hit: #30

Medlem

Det finns de som bråkar om minsta sak.
          Finns de som vet sina rättigheter och har möjlighet att ta reda på de rättigheter som de inte vet och kämpar för dem.
          Sen finns det de som gnäller och beklagar till vänner och bekanta men när man ber dem att ta tag i saken så blir det genast jättejobbigt och det tjänar ju ändå inget till... Den gruppen är enligt min erfarenhet störst.
          Folk orkar inte, vågar inte, vill inte vara till besvär och tror inte att det tjänar nåt till.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-10-2012, 16:26
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 17-10-2012, 17:17) *
          Det finns de som bråkar om minsta sak.
          Finns de som vet sina rättigheter och har möjlighet att ta reda på de rättigheter som de inte vet och kämpar för dem.
          Sen finns det de som gnäller och beklagar till vänner och bekanta men när man ber dem att ta tag i saken så blir det genast jättejobbigt och det tjänar ju ändå inget till... Den gruppen är enligt min erfarenhet störst.
          Folk orkar inte, vågar inte, vill inte vara till besvär och tror inte att det tjänar nåt till.

Fegast är inte de som kniper käft. Fegast är de som kvirrar och gnäller, men aldrig protesterar öppet eller kommer med konstruktiva förslag....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-10-2012, 16:29
          Länk hit: #32

Medlem

Så är det nog Anma.

Vi är alla olika , som vi konstaterat så många gånger förr , och att just inte ta reda på och ta till vara sina rättigheter är för mig oerhört konstigt .

Sedan beklagar man sig och gnäller , precis som du säger , men gör inte det minsta åt det.

Vet personer som t ex gnällt om att deras fackförbund aldrig ställer upp för dem när det gäller t ex lön men de gör inget aktivt för att " hjälpa sig själva ".

Jag har bytt fackförbund och när jag hittade det där jag hade förtroende för företrädarna så har jag blivit det facket troget. ( För er som undrar så är det ett SACO-förbund ).

Jag har som sagt lärt mig att jag är något värd , tyvärr så kan inte alla komma dit , men om man orkar gnälla så tycker nog jag att då har man också kraften att stå på sig och se till att det blir en förändring .

En förändring som då stärker dig själv , tänk på det , och din förmåga och DU är värd något , glöm inte det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          silos
          Inlägg 17-10-2012, 16:31
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag måste ha haft tur som alltid blivit välbemött inom sjukvården och fått snabbt hjälp,vad det än har varit!

Citera
          Anma
          Inlägg 17-10-2012, 16:33
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 17-10-2012, 17:26) *
          Fegast är inte de som kniper käft. Fegast är de som kvirrar och gnäller, men aldrig protesterar öppet eller kommer med konstruktiva förslag....

Precis.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-10-2012, 16:52
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 17-10-2012, 17:26) *

Exakt ! Jag har genom åren råkat ut för en del sådana och när jag försökt ställa upp för dem så visar det sig att allt de vill är att gnälla och då lite i skymundan så inte " överheten " kan höra eller förstå att det är just de som klagar.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 17:44
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Anma @ 17-10-2012, 16:54) *
          Nej men frågeställningen i den här tråden handlade väl om just sjukhus och läkarbesök.
          Din värld skiljer sig väldigt mycket från till exempel min värld. Det vet vi ju sen gammalt.

Fast jag uppfattade inte riktigt så,att det bara handlade om sjukvården, det talades ju bl.a. om banker och bankavgifter.
          Hur som helst så kan jag förstå att det kan vara svårt att hävda sin rätt om man är väldigt sjuk/orkeslös. Nu är det väl så att jag hittills är väldigt lyckligt lottad som nästan aldrig varit sjuk och vid de få tillfällen jag sökt vård alltid fått den hjälp jag behövt och känt mig väl behandlad.
          Likaså kan jag säga att mina föräldrar som nu är borta utan "bråk" fick all den hjälp de behövde under sina sista år och även alltid ett värdigt bemötande.
          Inte är det så att jag, precis som flertalet andra, är lat, flat eller underdånig, vi har helt enkelt inte haft några större anledningar att "bråka".
          Sen anser jag ju förstås inte att konfrontation och aggressivitet är det bästa sättet att få vad/som man vill. I 99 fall av 100 kommer man längre med diplomati.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 17:57
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Skruttis @ 17-10-2012, 16:44) *
          Jag är uppfostrad/uppvuxen med att jag aldrig någonsin får visa vad jag känner och att ingen annan bryr sig ett dugg om vad jag känner/tycker.

Vilken tragisk uppväxt! Själv hade jag förmånen att växa upp med föräldrar, främst min pappa, som såg mig som en prinsessa och mina bröder som prinsar, värda bara det allra bästa. En fantastisk styrka att få med sig i livet.
          Jag hoppas verkligen att jag lyckats föra vidare något av detta till mina egna barn

Oj vad jag saknar den starke, glade livsnjutaren som var min pappa.
          Gita

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-10-2012, 17:58
          Länk hit: #38

Medlem

Gita , du har rätt i att det inte endast handlar om vården utan det var ett exempel.

Sedan är det inte er som aldrig haft anledning att " bråka " jag pratar om utan de som låter sig " trampas " på eller som gnäller utan att se till att någon förändring sker osv osv .

Jag förundras över att man inte i vissa fall inte har bättre självaktning eller helt enkelt är för feg , flat eller vad det nu är för att stå upp för sig själva och sina nära och kära iaf.

Visst , man kan vara för nerkörd för att orka göra något men så kan det inte vara för så stor skara.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2012, 18:24
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 17-10-2012, 18:58) *
          Gita , du har rätt i att det inte endast handlar om vården utan det var ett exempel.
          Sedan är det inte er som aldrig haft anledning att " bråka " jag pratar om utan de som låter sig " trampas " på eller som gnäller utan att se till att någon förändring sker osv osv .

Jag förundras över att man inte i vissa fall inte har bättre självaktning eller helt enkelt är för feg , flat eller vad det nu är för att stå upp för sig själva och sina nära och kära iaf.

Visst , man kan vara för nerkörd för att orka göra något men så kan det inte vara för så stor skara.

Fast jag vidhåller nog att de allra flesta av oss helt enkelt inte har någon anledning att "bråka"
          Gita

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-10-2012, 18:26
          Länk hit: #40

Medlem

Gita , jag har inte skrivit någonstans att de flesta har anledning att " bråka " utan jag undrar varför de som har en anledning inte står upp för sig själva och varför de inte gör det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 05:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon