Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > " Medelsvensson ", litar alldeles för mycket på " överheten " ?
          hattstugan
          Inlägg 19-10-2012, 23:26
          Länk hit: #61

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vad menas med "medelsvensson"?

Har stått utanför allt vad sk "normalt" heter i 1,5 år!

Får ingen hjälp nånstans! Är inte sjuk men arbetslös utan ekonomisk ersättning!

Har påbörjat en överklagan hos soc där det påstås att jag har nästan huuur mycket pengar som helst men kontot visar nästan noll!!

Vara stark är då baske mig inte så enkelt när man knappt har mat för dagen och inga rika släktingar att vänta arv från!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-10-2012, 10:30
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det är klart att det inte går att vara stark i din situation .

Då kan det var bra om någon annan " bråkar " och gör det offentligt . Dels kan det leda till att man själv hittar en lösning dels så kan det ge lite " tröst " att man inte är ensam och att det kanske går att göra något tillsammans, ensam är ju inte stark.

Nu vet inte jag vad du har försökt med men om inte jag har fel så kan man överklaga avslag från socialen till någon rättslig instans, kommer tyvärr inte ihåg vilken just nu men det borde gå att få/ta reda på .

Samtidigt vet jag att deras normer för bidrag är helt åt skogen . Har en nära vän som råkade illa ut ekonomiskt men fick ingen hjälp därför att hon ägde en bil som var värd 20 000 - 30 000 kr . Reglerna säger att man måste göra sig av med allt av " större " värde som kan omsättas i pengar , t o m om man äger sin bostad.

Det kan bli dyrare att flytta till en hyrd bostad men regler är regler och ska följas , säger " överheten" .

Min kompis skulle , ifall hon gjorde sig av med bilen , få färdtjänst i stället och det skulle bli bra mycket dyrare för kommunen men sådana hänsyn tas inte.

Tyvärr kan jag inte göra mer just nu men jag ska iaf försöka ta reda på var och hur man överklagar beslutet .

Har du sökt på nätet om det finns andra som är i liknande situation och startat någon sida/blogg där man stöttar varandra och ger tips om vad man möjlgtvis kan göra ?

Nu vet jag hur man överklagar beslutet. Man klagar till socialen och de ska de skicka din överklagan till en rättsinstans , länsrätten var det förut men jag vet inte i dag.

Ge inte upp , jag vet att man kan få rätt !

Redigerat av mamamaggan: 20-10-2012, 16:11

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-10-2012, 11:18
          Länk hit: #63

Moderator

Jo jag har överklagat i veckan!

Har under det senaste året sålt allt jag har kunnat avvara! Men snart går det inte längre!

Min bil var det senaste och det innan jag sökte första gången!

Soc har medgett att jag inte kan bo billigare än vad jag gör! Då allt är inkluderat i hyran!

Men risken är att ilskan tar över och då gör jag saker som inte blir bra i slutändan! wink.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2012, 11:27
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hu så hemskt är min värsta mardröm jag ska bli utan inkomst för jag har ju en bostadsrätt så enligt reglerna måste jag ju sälja den även om det ju inte finns några hyresbostäder att få tag på ens härute i utkanten av stockholms län + jag bor ju billigare än vad jag skulle göra ifall jag haft turen att lyckas få en av de få hyreslägenheter som finns. Tror man kommer behöva göra om systemet för det blir ju bara färre hyreslägenheter och folk tvingas äga sina bostäder i stor utsträckning.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-10-2012, 11:40
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (hattstugan @ 20-10-2012, 12:18) *
          Jo jag har överklagat i veckan!

Har under det senaste året sålt allt jag har kunnat avvara! Men snart går det inte längre!

Min bil var det senaste och det innan jag sökte första gången!

Soc har medgett att jag inte kan bo billigare än vad jag gör! Då allt är inkluderat i hyran!

Men risken är att ilskan tar över och då gör jag saker som inte blir bra i slutändan! wink.gif

Klart du blir arg ! Vem skulle inte bli det i din situation. Det är ju inte det bästa för man kan vräka ur sig sådant som man aldrig någonsin skulle göra annars.

Har du någon nära som stöttar dig , och då menar jag verkligen stöttar ? Har du det så ta och känn efter hur mycket det är värt , jättemycket , och hur härligt det i så fall känns att ha det så.

Har du inte det så försök med att hitta några i samma situation , några som på något sätt kan " träffas " och spy galla över " överheten".

Tänk också på att din vårdcentral ska ha kurator som kan både hjälpa ,stötta och lyssna. Har haft sådana kontakter själv och det har iaf hjälpt mig att få reda ut tankarna .

Redigerat av mamamaggan: 20-10-2012, 16:13

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-10-2012, 11:43
          Länk hit: #66

Moderator

Tack för dina svar mamamaggan!

Mina nära stöttar så gott de kan!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-10-2012, 14:37
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (hattstugan @ 20-10-2012, 00:26) *

Har påbörjat en överklagan hos soc där det påstås att jag har nästan huuur mycket pengar som helst men kontot visar nästan noll!!

Vara stark är då baske mig inte så enkelt när man knappt har mat för dagen och inga rika släktingar att vänta arv från!

Jobbade inte du inom hemtjänsten? Sådana jobb brukar det ju vara ganska gott om....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 20-10-2012, 14:55
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (hattstugan @ 20-10-2012, 00:26) *

Jag har undrat en del över de nya A-kasse reglerna så nu frågar jag dig.

Varför får du inte A-kassa?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-10-2012, 15:20
          Länk hit: #69

Moderator

Har tidigare jobbat i hemtjänsten men får inget jobb där igen då jag var så mycket sjuk!

A-kassa är till endast för dom som har råd att betala Fackavgift ( ca 250kr/mån även om man inte har 1 kr i inkomst )vilket jag inte har haft det senaste året!

Har hankat mig fram på tim jobb men nu finns inte det heller så nu är det mer än kört!

Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2012, 15:47
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (hattstugan @ 20-10-2012, 16:20) *
          Har tidigare jobbat i hemtjänsten men får inget jobb där igen då jag var så mycket sjuk!

A-kassa är till endast för dom som har råd att betala Fackavgift ( ca 250kr/mån även om man inte har 1 kr i inkomst )vilket jag inte har haft det senaste året!

Har hankat mig fram på tim jobb men nu finns inte det heller så nu är det mer än kört!

Man kan vara med i bara A-kassan utan att vara med i facket. Jag har betalat 90 kr i månaden för min a-kassa under tiden jag var sjukskriven.

Det är nåt fel i hela systemet när man låter människor falla mellan stolarna på det där sättet.

Hoppas att det löser sig för dig.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-10-2012, 16:08
          Länk hit: #71

Medlem

Hur är det med fackavgifterna nu för tiden ? Är de inte reducerade längre när man är arbetslös ?

Fast 250kr / månad kan mycket väl vara en reducerad avgift i dag.

Är fortfarande med i facket fast jag är sjukpensionär , betalar 30 kr / månad och har då tillgång till försäkringar , tidning , juristhjälp , allmän " hjälp " mm mm.

Har ett par försäkringar via facket , bra både för mig och mina efterlevande.

Redigerat av mamamaggan: 20-10-2012, 16:14

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2012, 16:14
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Inte i det facket jag är med i man betalar lika mycket om man är studerande/arbetslös eller vanlig jobbare, men i mitt fack är ju avgiften bara 90kr/mån

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-10-2012, 16:17
          Länk hit: #73

Moderator

I Kommunal som jag var med i var det 175 kr till facket samt förhöjd A-kasseavg!

Jag gick ur allt för 1 år sedan och det där med reducerad avg som arbetslös var lääänge sedan det togs bort!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-10-2012, 16:25
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (hattstugan @ 20-10-2012, 17:17) *
          I Kommunal som jag var med i var det 175 kr till facket samt förhöjd A-kasseavg!

Jag gick ur allt för 1 år sedan och det där med reducerad avg som arbetslös var lääänge sedan det togs bort!

Misstänkte det . Var länge sedan jag själv behövde A-kassa .

Har för mig att det för länge sedan var så att man t o m inte behövde betala till A-kassan när man var arbetslös.

Har du hört något om hur lång tid det för din överklagan att bahandlas ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-10-2012, 18:51
          Länk hit: #75

Moderator

Vet ej hur lång tid det kan ta! Är det lika snabbt som nekande beslutet kommer det på måndag! Lämnade in överklagan i onsdags!

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon