| |
|
  |
Om olika livsöden...., de rika och de fattiga.... |
|
|
|
|
19-10-2012, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
Semester har man hemma i trädgården. Där låter man bli att rensa ogräs och dricker vin och trivs samt tar några kort. När semestern är slut, längtar man till nästa.
Lite smått överdrivet så tror jag många har det så.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2012, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Rosrup @ 19-10-2012, 22:17)  Semester har man hemma i trädgården. Där låter man bli att rensa ogräs och dricker vin och trivs samt tar några kort. När semestern är slut, längtar man till nästa.
Lite smått överdrivet så tror jag många har det så.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
20-10-2012, 11:09
|
Gäster

|
.......  semester har man hemma, sitter året om i min otäta tält i trädgården .......vad finns det annars att göra för en fattig stackare. brukar stå vid ICA och tigga pengar till vintern bröd .......olika faller livets lotter .......och öden ......
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2012, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Silos det är fult att tjäna pengar på ett hederligt sätt !att jobba dyngnet runt och bli miljonär räknas inte ,men att vinna på Lotto eller Bingolotto det är helt okej ! allt annart är bluff och bedrägeri . En orsak till att jag fått ta en del här är just att min man är egen företagare sedan 1999 och att då tjäna pengar på ett hederligt sätt är ju en skam enligt en del tänkande ,plus att jag då är Moderat sedan 40 år !det har rört upp många känslor här .Vi började från NOLL båda två min man och jag vi har inte fått en jäkla krona från någon allt vi har har vi jobbat oss till själva utan hjälp från någon .
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Motti @ 26-10-2012, 00:49)  det är fult att tjäna pengar på ett hederligt sätt ! Det är absolut inget fult och ingen skam att tjäna pengar på ett hederligt sätt anser jag. Men det är när man skryter och skrävlar och anser sej förmer än andra som det blir fult. Observera att jag inte sagt något om dej nu Motti, utan det är min åsikt överlag.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 13:18)  Det är absolut inget fult och ingen skam att tjäna pengar på ett hederligt sätt anser jag. Men det är när man skryter och skrävlar och anser sej förmer än andra som det blir fult. Observera att jag inte sagt något om dej nu Motti, utan det är min åsikt överlag.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-10-2012, 12:31
|
Gäster

|
Biggan, Du har helt rätt i det du tycker så, men om det fattas som skryt så beror det på hur man har skrivit om det, och där kan det bli väldigt fel. Om man lever i vissa omständigheter så hur kan man skriva då om man inte vet så mycket om annat? Det är ju olika livsöden som är just spesifika för någon, skriver man annat än sin sanning vet ingen mer än den som skriver om det är sant eller inte, så det kvittar då vad man har för åsikter/erfarenheter, så inte vet jag hur man gör då? Det är ju en tolkning av dem som läser det. ..... och det kanske inte är min sanning .....knepigt det hela.... För mig är skryt något man hittar på, icke existerande liv och att ljuga om ditten och datten och det gillar jag inte......  kanske olika sätt att se världen eller fantasier......
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 13:31)  Biggan, Du har helt rätt i det du tycker så, men om det fattas som skryt så beror det på hur man har skrivit om det, och där kan det bli väldigt fel. Om man lever i vissa omständigheter så hur kan man skriva då om man inte vet så mycket om annat? Det är ju olika livsöden som är just spesifika för någon, skriver man annat än sin sanning vet ingen mer än den som skriver om det är sant eller inte, så det kvittar då vad man har för åsikter/erfarenheter, så inte vet jag hur man gör då? Det är ju en tolkning av dem som läser det. ..... och det kanske inte är min sanning .....knepigt det hela.... För mig är skryt något man hittar på, icke existerande liv och att ljuga om ditten och datten och det gillar jag inte......  kanske olika sätt att se världen eller fantasier...... Enligt min uppfattning skryter man när man ideligen pratar om sej och sitt, hur mycket man har, och hur mycket man kan göra, utan att lyssna på vad andra säger eller har att tillföra. Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något. Det är skillnad på oss alla, en del har mindre, en del har mer. Men om man hela tiden måste påpeka att man har mer än de flesta, då skryter man, iaf enligt min uppfattning!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-10-2012, 12:51
|
Gäster

|
Ok, Men då förstår jag det bättre och ska akta mig för att berätta om mitt liv så att det sticker ut eller att läsarna tar illa vid sig, jag är inte överlägsen på något vis och vill inte bli det heller, men det har nog varit lätt att läsa det så som du nämner ........ Jag är endast en liten, glad lax, som en "Emil" i mitt vuxna liv. Hade ju ingen barndom, så barnslig är jag men inte helt dum, det visar mina betyg om inget annat........  resten tar jag som det kommer.....och antagligen blir jag inte en gammal surkärring när den tiden kommer.......
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 12:57
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 13:31)  Biggan, Du har helt rätt i det du tycker så, men om det fattas som skryt så beror det på hur man har skrivit om det, och där kan det bli väldigt fel. Om man lever i vissa omständigheter så hur kan man skriva då om man inte vet så mycket om annat? Det är ju olika livsöden som är just spesifika för någon, skriver man annat än sin sanning vet ingen mer än den som skriver om det är sant eller inte, så det kvittar då vad man har för åsikter/erfarenheter, så inte vet jag hur man gör då? Det är ju en tolkning av dem som läser det. ..... och det kanske inte är min sanning .....knepigt det hela.... För mig är skryt något man hittar på, icke existerande liv och att ljuga om ditten och datten och det gillar jag inte......  kanske olika sätt att se världen eller fantasier...... Vadå fattas som skryt? Man behöver väl inte överhuvudtaget nämna något om sina ekonomiska tillgångar eller för den delen hur man använder sina pengar om man nu har några. Skryt kan föralldel innebära att man hittar på, men jag skulle nog definiera ordet skryt som självberöm. CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 13:42)  Enligt min uppfattning skryter man när man ideligen pratar om sej och sitt, hur mycket man har, och hur mycket man kan göra, utan att lyssna på vad andra säger eller har att tillföra. Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något. Det är skillnad på oss alla, en del har mindre, en del har mer. Men om man hela tiden måste påpeka att man har mer än de flesta, då skryter man, iaf enligt min uppfattning!  precis så jag menade!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 13:02
|

Medlem

|
Vi har ett ordspråk som lyder: Eget beröm luktar illa! Så sant som det är sagt!
Redigerat av Biggan_: 26-10-2012, 13:04
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 13:03
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 13:42)  Enligt min uppfattning skryter man när man ideligen pratar om sej och sitt, hur mycket man har, och hur mycket man kan göra, utan att lyssna på vad andra säger eller har att tillföra. Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något. Det är skillnad på oss alla, en del har mindre, en del har mer. Men om man hela tiden måste påpeka att man har mer än de flesta, då skryter man, iaf enligt min uppfattning! . CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 13:57)  Vadå fattas som skryt? Man behöver väl inte överhuvudtaget nämna något om sina ekonomiska tillgångar eller för den delen hur man använder sina pengar om man nu har några. Skryt kan föralldel innebära att man hittar på, men jag skulle nog definiera ordet skryt som självberöm.  precis så jag menade!  till er båda.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-10-2012, 13:03
|
Gäster

|
Biggan, Aha, du ser det så. ...... men jag har inte ens det behovet, jag vet vem jag är och behöver inte "krydda" min tillvaro på något sätt och jag ser inte något behov att bli något jag inte är.... du kanske kan förstå vad jag menar, men jag har laggt det ni kritiserat mig till minnes och hoppas att det inte behövs nämnas mer.... Även att jag nu är i väntans tider o har ont, så är jag trots allt tillfreds med mitt inre, vem jag är.....
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 13:04
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 14:02)  Vi har ett ordspråk som lyder: Eget beröm luktar illa! Kanske inte alla som har ett bra luktsinne
Redigerat av Monaxe: 26-10-2012, 13:04
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 13:15
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 14:03)  Biggan, Aha, du ser det så. ...... men jag har inte ens det behovet, jag vet vem jag är och behöver inte "krydda" min tillvaro på något sätt och jag ser inte något behov att bli något jag inte är.... du kanske kan förstå vad jag menar, men jag har laggt det ni kritiserat mig till minnes och hoppas att det inte behövs nämnas mer.... Även att jag nu är i väntans tider o har ont, så är jag trots allt tillfreds med mitt inre, vem jag är..... Nä, jag förstår inte vad du menar! Jag trodde uppenbart att du hade det behovet eftersom du hela tiden skriver om hur gott ställt du har och om hur ni sätter människor på plats på grund av er ställning i samhället, går i gräddfiler o.s.v CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 14:04)  Kanske inte alla som har ett bra luktsinne   Uppenbart är det så!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-10-2012, 13:21
|
Gäster

|
Monaxe,
Då är det en brist hos mig. Har inte hört det innan faktiskt... Det erkänner jag att vi utnjyttjar det vi har tillgång till, men jag åker med i det, maken har den totala kännedommen om det mesta, samt dottern. Jag är mer som en konstnärssjäl mitt i mellan och har mitt eget som de inte har, men jag vet att han har en ställning som gör att det blir lättare i olika tillfällen att veta vilken väg leder snabbast till det man söker, det nekar jag inte o har haft nytta av det att kunna få hans hjälp när min ork tryter...... Vi betalar ju att få ha det så ......
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Jisses den här diskussionen var ju på tapeten redan när du var fuchsian men inte 17 hjälpte det, så varför skulle det hjälpa nu?
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 14:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 685
Medlem nr: 20 750

|
Det är väl bara så att Ugglemormor/Fuchsian inte kan låta bli att skryta!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2012, 14:38
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 14:21)  Monaxe,
Då är det en brist hos mig. Har inte hört det innan faktiskt... Det erkänner jag att vi utnjyttjar det vi har tillgång till, men jag åker med i det, maken har den totala kännedommen om det mesta, samt dottern. Jag är mer som en konstnärssjäl mitt i mellan och har mitt eget som de inte har, men jag vet att han har en ställning som gör att det blir lättare i olika tillfällen att veta vilken väg leder snabbast till det man söker, det nekar jag inte o har haft nytta av det att kunna få hans hjälp när min ork tryter...... Vi betalar ju att få ha det så ...... Detta inlägget låter faktiskt skrytsamt i mina öron, vi vet nog alla på forumet vid det här laget att din make har en hög position och sköter det mesta, har mycket att säga till om samt kan betala för att det få det bästa. Precis det här menar jag att det tillför inte diskussionen något nytt, det är fortfarande vad DU har, vad NI har, och att ni har RÅD ATT BETALA för det. Jag tycker det är skrytsamt som fanken att upprepa detta gång på gång!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
26-10-2012, 14:42
|
Gäster

|
Jag förstår att ni vill uppfatta mig --- ugglemormor --- på ert sätt, så jag har inget mer att säga om mig i fallet och jag är ingen jäkla blomster som ni gör det till....... Det är inte lönt att förklara något när ni inte vill förstå så att det inte leder till något positivt för någon, men jag är den jag är och har tagit till mig kritiken i positiv anda, så nog om detta .....  . Ugglemormor och ingen annan!
Redigerat av Ugglemormor: 26-10-2012, 14:44
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|