&%(/(/)?=)(/(&&/%%&%&€/&(/(=))?`=??`?)?=(/(/&€ÖKJIYOHHT/&(/
VÄDER!Nu har det varit blötföre i två dygn. Ett litet + är att den mesta taksnön har farit. De flesta träd och buskar har rest sig.
Felet är att jag inte hann med att köra till den dm snö som kom innan blötföret. +1° när det skall vara -5 till -30°.
Värst minuset var att jag inte tog mig upp till vägen med bilen trots fyrhjulsdrift. Till slut fick jag till det. Nu behövs lite nysnö och minst -20 för att den skall frysa fast och man kan köra och gå. (att gå i halka ser mest ut som om det har hänt något förskräckligt i brallorna).
Men i morgon är vi lovade några minusgrader så jag kan återställa ordningen i gårdsstigarna. Före grannens snälla spårkörning fick vi vada i lårdjup lössnö. Själv orkar jag inte styra skotern i så djup snö. Och inte köra tillräckligt fort. Krafterna hinner ta slut innan jag kommer upp i ett gammalt spår och att starta på botten är ett konststycke.
Nåja. Vädertråden var det.
Två dygn med 0,5 till 2 plusgrader Just nu en halv -°. Dimman har legat tät i dag. Nästan vindstilla.
Men det börjar ljusna om dagarna.
Togen bild på tövädereffekten på snön. Hade det varit motsol i ställetför lampor så hade färgeffekten blvit kornblått tillknallila i skuggparerna. Som när man om eftermidden tittar mot Oviksfjällen från Frösön. Och de belysta högdagrarna är blixtvita.