Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Forumets moderering
          pejori
          Inlägg 02-11-2012, 23:36
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anma @ 02-11-2012, 23:31) *
          I tomtetråden är jag inte bara moderator. Jag är tomtemor också. santa.gif giggle.gif

"Tomtemoder,ator" naughty.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 02-11-2012, 23:41
          Länk hit: #122

Medlem

CITAT (Myosotis @ 02-11-2012, 23:35) *
          Tror jag med. Hade samma tråd legat i support hade det inte blivit samma tråd. Men vi kanske vänjer oss vid att ha fler aktiva trådar i support (och lite annorlunda än de som ligger där nu), det är ju upp till oss att kolla den avdelningen oftare.

Tror också det har gynnat forumet.
          Vi har framfört våra åsikter och moderatorerna sina.
          Alla ser vi på saker på olika sätt.
          Bättre att ventilera det, än att det ligger och jäser i varje tråd...

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 03-11-2012, 14:10
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nu kommer jag att vara stenhård. Denna tråd ska från och med nu endast handla om modereing och frågor till moderatorerna. Observera, det är inte tillåtet att diskutera enskilda ärenden i forumet. Allmän diskussion är välkommen.
          OT i tråden kommer att raderas utan motivering.

/mod

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-11-2012, 14:52
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Först och främst måste jag tala om att jag inte läst varenda inlägg i den här tråden.

Har läst de senaste sidorna och reagerat på det att vi medlemmar inte borde få säga något/vilja veta något om varför moderatorerna gör som de gör.

Varför skulle vi inte få kunna fråga / vilja veta varför de gör som de gör ? Då får vi aldrig veta hur vi förväntas uppföra oss på forumet och vilka regler som egentligen gäller .

För mig är det självklart att man måste få ställa frågor om varför det eller det sker / inte sker här på Odla.

Hur tänker ni moderatorer ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 03-11-2012, 14:58
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 03-11-2012, 14:52) *
          Först och främst måste jag tala om att jag inte läst varenda inlägg i den här tråden.

Har läst de senaste sidorna och reagerat på det att vi medlemmar inte borde få säga något/vilja veta något om varför moderatorerna gör som de gör.

Varför skulle vi inte få kunna fråga / vilja veta varför de gör som de gör ? Då får vi aldrig veta hur vi förväntas uppföra oss på forumet och vilka regler som egentligen gäller .
          För mig är det självklart att man måste få ställa frågor om varför det eller det sker / inte sker här på Odla.

Hur tänker ni moderatorer ?

Man ska inte diskutera enskilda ärenden i forumet. Ni är välkomna att fråga efter motiv och orsaker till varför vi agerat som vi gjort i enskilda fall i PM.
          Det finns många skäl till varför det är så. (Dessutom är det likadant i alla andra modererade forum som jag varit/är aktiv i)

Det främsta skälet är att vi är för att undvika diskussion där alla lägger sig i angående varje sak vi moderatorer gör.
          Det skulle aldrig fungera att ha det så.
          För det finns alltid ett läger för och ett mot. Tänk vilka konflikter som skulle uppstå för varje moderering vi gör.
          Det skälet är fullt tillräckligt för att inte tillåta diskussioner om enskilda ärenden.
          /mod

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-11-2012, 16:49
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (Anma @ 03-11-2012, 14:58) *
          Man ska inte diskutera enskilda ärenden i forumet. Ni är välkomna att fråga efter motiv och orsaker till varför vi agerat som vi gjort i enskilda fall i PM.
          Det finns många skäl till varför det är så. (Dessutom är det likadant i alla andra modererade forum som jag varit/är aktiv i)

Det främsta skälet är att vi är för att undvika diskussion där alla lägger sig i angående varje sak vi moderatorer gör.
          Det skulle aldrig fungera att ha det så.
          För det finns alltid ett läger för och ett mot. Tänk vilka konflikter som skulle uppstå för varje moderering vi gör.
          Det skälet är fullt tillräckligt för att inte tillåta diskussioner om enskilda ärenden.
          /mod

Tack för ditt svar Anmna . Jag menade inte att vi skulle diskutera en enskild person , om du förstår vad jag menar , utan ta upp det som generella saker ( om det är möjligt ) .

Frågan var mer om att vi inte skulle få fråga om varför ni moderatorer gör som ni gör och vi inte kunde ha en diskussion om det .

Med diskussion så menar jag alltså att skriva i en tråd om det och inte via PM eftersom jag tycker att det rör alla här.

Ni som moderatorer måste få klargöra er roll och vi medlemmar måste få veta vad som gäller d v s hur ni tolkar och använder reglerna.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 03-11-2012, 16:56
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 03-11-2012, 16:49) *
          Tack för ditt svar Anmna . Jag menade inte att vi skulle diskutera en enskild person , om du förstår vad jag menar , utan ta upp det som generella saker ( om det är möjligt ) .

Frågan var mer om att vi inte skulle få fråga om varför ni moderatorer gör som ni gör och vi inte kunde ha en diskussion om det .

Med diskussion så menar jag alltså att skriva i en tråd om det och inte via PM eftersom jag tycker att det rör alla här.

Ni som moderatorer måste få klargöra er roll och vi medlemmar måste få veta vad som gäller d v s hur ni tolkar och använder reglerna.

Den här tråden är till för allmänna frågor angående moderatorernas arbete.

Denna tråd ska från och med nu endast handla om modereing och frågor till moderatorerna. Observera, det är inte tillåtet att diskutera enskilda ärenden i forumet. Allmän diskussion är välkommen.

I början på nästa vecka, hoppas redan på måndag kommer det att komma upp en skrivelse om moderatorernas befogenheter och skyldigheter. Du får nöja dig med detta svar till dess.

Tillägg: Jag menar inte heller enskilda personer. Jag menar enskilda ärenden. Om en moderator till exempel modererar ett inlägg som du skrivit och någon (du eller någon annan) ifrågasätter just den modereringen är det inte ok att göra det i forumet. Enskilda ärenden tas via PM.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-11-2012, 17:42
          Länk hit: #128

Medlem

Tack igen !

Vi verkar ha samma åsikt och för mig verkar det bra med att vi kan diskutera i generella ordalag för jag tycker som sagt var att det behövs.

Ni får då också feedback på erat " jobb " och får insikt om hur vi medlemmar uppfattar vad/hur ni gör och varför.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          pejori
          Inlägg 03-11-2012, 19:03
          Länk hit: #129

Medlem

Ni är väl fortfarande tre som modererar va??? rolleyes.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 03-11-2012, 21:24
          Länk hit: #130

Medlem

I denna tråd raderas all ot. *Även om inläggen i sig inte bryter mot reglerna på annat sätt än att det just är ot.

Ni får respektera det.
          /mod

CITAT (pejori @ 03-11-2012, 19:03) *
          Ni är väl fortfarande tre som modererar va??? rolleyes.gif

Ja det är vi. smile.gif

/mod

Citera
          Alba
          Inlägg 04-11-2012, 10:48
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag tycker att vi ska låta moderatorerna (heter det så) nu jobba ifred en tid. Därefter kan vi utvärdera och komma med synpunkter.
          Nu känns det som allt de gör ska ifrågasättas.

Det kommer att ta tid för dem att hitta sin plats och även för oss att veta vad som gäller.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-11-2012, 11:20
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Alba @ 04-11-2012, 10:48) *
          Jag tycker att vi ska låta moderatorerna (heter det så) nu jobba ifred en tid. Därefter kan vi utvärdera och komma med synpunkter.

Det kommer att ta tid för dem att hitta sin plats och även för oss att veta vad som gäller.

Jobba ifred ? Vad menar du då ?

Att vi inte får ta upp och fråga /komma med åsikter/diskutera under någon vecka - några månader ?

Varför ska vi inte få komma med frågorna/åsikterna / diksussionerna nu så att vi alla , inklusive moderatorerna , lär oss snabbt hur det ska vara ?

Eller att vi inte tillåts komma med frågor/åsikter/diskutera alls nu och heller inte senare ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 12:41
          Länk hit: #133

Medlem

I början av veckan kommer riktlinjer att komma, tills dess kan man kanske lugna sig med frågor, och fråga utifrån de riktlinjer som är satta istället?
          Vi räknar med att det blir frågor om dem. smile.gif
          /mod

Citera
          Alba
          Inlägg 04-11-2012, 12:54
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (mamamaggan @ 04-11-2012, 11:20) *
          Jobba ifred ? Vad menar du då ?

Att vi inte får ta upp och fråga /komma med åsikter/diskutera under någon vecka - några månader ?

Varför ska vi inte få komma med frågorna/åsikterna / diksussionerna nu så att vi alla , inklusive moderatorerna , lär oss snabbt hur det ska vara ?

Eller att vi inte tillåts komma med frågor/åsikter/diskutera alls nu och heller inte senare ?

Jag menar att allt är ju så nytt både för moderator och för oss andra. När sen det kommer funderingar / klagomål från många håll vet man ju inte vad man ska ta ställning till.
          Vi bör invänta de riktlinjer som de har sagt att de ska komma med.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 04-11-2012, 13:38
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Varför inte starta en tråd där dom som vill tycka/bråka och ifrågasätta om dom vill utan att en moderator ska bry sig? Vissa vill ju ha det så vad jag kan se! confused.gif
          Jag kan inte förstå hur ni ska kunna "moderera" detta forum överhuvudtaget, ni är ju inte Gud eller Jesus!
          Bara en tanke! flirting.gif

Kram! smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 13:47
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 13:38) *
          Varför inte starta en tråd där dom som vill tycka/bråka och ifrågasätta om dom vill utan att en moderator ska bry sig? Vissa vill ju ha det så vad jag kan se! confused.gif
          Jag kan inte förstå hur ni ska kunna "moderera" detta forum överhuvudtaget, ni är ju inte Gud eller Jesus!
          Bara en tanke! flirting.gif

Kram! smiley_small_hug.gif

Jag tycker vi tillsammans ska istället jobba mot ett forum där bråk inte behövs.
          Ifrågasätta och tycka har alla rätt till, så länge man respekterar andra.
          /mod

Citera
          sqrulan
          Inlägg 04-11-2012, 13:51
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Lycka till!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-11-2012, 15:12
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 04-11-2012, 12:41) *
          I början av veckan kommer riktlinjer att komma, tills dess kan man kanske lugna sig med frågor, och fråga utifrån de riktlinjer som är satta istället?
          Vi räknar med att det blir frågor om dem. smile.gif
          /mod

Jag förstår ingenting. Det finns ju riktlinjer och forumregler klart utskrivna http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117273

Dessa samt de av alla medlemmar godkända användarvillkoren är väl det som gäller eller är det tänkt att moderatorerna ska hitta på nya egna riktlinjer? I så fall måste det väl vara riktlinjer för hur moderatorerna ska arbeta, inte hur medlemmarna ska bete sig eftersom det redan finns regler om detta.

Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem.

Sqrulan jag har aldrig påstått att jag skulle hålla mig ifrån forumet för evigt utan att jag ville se hur det utvecklades. Då underlättar det att kunna fråga om sådant man undrar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-11-2012, 15:23
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (Alba @ 04-11-2012, 12:54) *
          Jag menar att allt är ju så nytt både för moderator och för oss andra. När sen det kommer funderingar / klagomål från många håll vet man ju inte vad man ska ta ställning till.
          Vi bör invänta de riktlinjer som de har sagt att de ska komma med.

Men vi har ju redan regler och då tycker jag att vi måste få fråga t ex hur de tillämpas och varför. Det måste kunna gå att diskutera redan nu för moderatorerna är ju i full gång.

Nu kommer det antagligen nya eller förändrade regler i början av veckan och då får vi väl se vad som sägs där men det kan väl inte hindra att vi diskuterar de nuvarande reglerna eller hur de tillämpas .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 04-11-2012, 15:38
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

CITAT (Alba @ 04-11-2012, 10:48) *

tummenupp.gif

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon