Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Forumets moderering
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 16:54
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 04-11-2012, 15:12) *
          Jag förstår ingenting. Det finns ju riktlinjer och forumregler klart utskrivna http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117273

Dessa samt de av alla medlemmar godkända användarvillkoren är väl det som gäller eller är det tänkt att moderatorerna ska hitta på nya egna riktlinjer? I så fall måste det väl vara riktlinjer för hur moderatorerna ska arbeta, inte hur medlemmarna ska bete sig eftersom det redan finns regler om detta.

Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem.

Sqrulan jag har aldrig påstått att jag skulle hålla mig ifrån forumet för evigt utan att jag ville se hur det utvecklades. Då underlättar det att kunna fråga om sådant man undrar.

Riktlinjer ang moderatorerna pratar jag om nu. Ber om ursäkt för att jag var otydlig.
          I denna tråd finns en annan tråd från småprat sammanfogad, därför finns det lite blandad kompott just nu.
          Från det att jag i går skrev med fetstil är det bara frågor angående moderering som gäller i denna tråd.

/mod

CITAT (mamamaggan @ 04-11-2012, 15:23) *
          Men vi har ju redan regler och då tycker jag att vi måste få fråga t ex hur de tillämpas och varför. Det måste kunna gå att diskutera redan nu för moderatorerna är ju i full gång.

Nu kommer det antagligen nya eller förändrade regler i början av veckan och då får vi väl se vad som sägs där men det kan väl inte hindra att vi diskuterar de nuvarande reglerna eller hur de tillämpas .

Inga nya regler förutom moderatorernas befogenheter och skyldigheter är planerade vad vi vet.
          /mod

Tillägg, nu när jag har tid att svara ordentligt.
          CITAT
          Hur är det med objetiviteten hos moderatorerna? Jag tycker mig se en viss särbehandling av medlemmarna. Vissa tycks få vara hur insinuanta som helst och bryta mot trivselreglerna, t.o.m. i denna tråd, utan åtgärd medan andra inte ens får svara på inlägg som angår dem.

Hur vi moderatorer än gör så kommer det att finnas de som anser att vi modererar orättvist, att vi inte är objektiva och att vi gör fel. Tyvärr kan vi inte tillfredsställa alla, det säger ju sig självt då det finns så många olika viljor på forumet.

Nu har vi tre moderatorer.
          Vi gör vårt bästa för att göra ett så bra jobb som möjligt.
          Vi har Odlas forum som prioritet. Inte enskilda medlemmar i forumet. Sen att det vi och ledningen diskuterat fram är forumets bästa inte sammanfaller med precis alla medlemmarnas tycke om vad som är det bästa, det är tyvärr bara att beklaga. Vi arbetar utifrån vad vi har kommit fram till i första hand, inte utifrån vad enskilda forum-medlemmar tycker.
          /mod

Redigerat av Anma: 04-11-2012, 18:59

Citera
          Gita
          Inlägg 04-11-2012, 20:52
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 04-11-2012, 16:54) *
          Riktlinjer ang moderatorerna pratar jag om nu. Ber om ursäkt för att jag var otydlig.
          I denna tråd finns en annan tråd från småprat sammanfogad, därför finns det lite blandad kompott just nu.
          Från det att jag i går skrev med fetstil är det bara frågor angående moderering som gäller i denna tråd.

/mod
          Inga nya regler förutom moderatorernas befogenheter och skyldigheter är planerade vad vi vet.
          /mod

Tillägg, nu när jag har tid att svara ordentligt.
          Hur vi moderatorer än gör så kommer det att finnas de som anser att vi modererar orättvist, att vi inte är objektiva och att vi gör fel. Tyvärr kan vi inte tillfredsställa alla, det säger ju sig självt då det finns så många olika viljor på forumet.

Nu har vi tre moderatorer.
          Vi gör vårt bästa för att göra ett så bra jobb som möjligt.
          Vi har Odlas forum som prioritet. Inte enskilda medlemmar i forumet. Sen att det vi och ledningen diskuterat fram är forumets bästa inte sammanfaller med precis alla medlemmarnas tycke om vad som är det bästa, det är tyvärr bara att beklaga. Vi arbetar utifrån vad vi har kommit fram till i första hand, inte utifrån vad enskilda forum-medlemmar tycker.
          /mod

Försök bara att se till att ni inte ta död på all debatt/alla diskussioner. Att vi tycker väldigt olika är inte bråk!
          Sen tycker jag att det är en självklarhet att vi skall kunna kräva motiveringar från moderatorerna. Speciellt viktig, tror jag, eftersom ni alldeles nyss var vanliga medlemmar, ibland meningsmotståndare.
          Nu har jag väl hela tiden varit emot att gamla medlemmar plötsligt skall moderera oss andra, en näst intill omöjlig uppgift anser jag.
          ita

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-11-2012, 21:46
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag förstår inte heller enligt vilka regler man modererar. Hattstugan sa att ni gör det enligt reglerna. anma sa att reglerna sätts kommande vecka, vad är det som gäller? Är det egengjorda regler som gäller nu?

Allt som är OT kommer bort enligt Anma med det stämde inte heller för vissa inlägg fick vara kvar

Jag tycker att även vi medlemmar skall få reda på dessa regler som gäller för moderering. För inte allt modereras som är emot trivselregler.

Elisabeth

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 04-11-2012, 21:47

Citera
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 22:01
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-11-2012, 21:46) *
          Jag förstår inte heller enligt vilka regler man modererar. Hattstugan sa att ni gör det enligt reglerna. anma sa att reglerna sätts kommande vecka, vad är det som gäller? Är det egengjorda regler som gäller nu?

Allt som är OT kommer bort enligt Anma med det stämde inte heller för vissa inlägg fick vara kvar

Jag tycker att även vi medlemmar skall få reda på dessa regler som gäller för moderering. För inte allt modereras som är emot trivselregler.

Elisabeth

Riktlinjerna ska läggas ut på forumet. Det är forumledningen som lägger ut dem, inte vi moderatorer. Jag vet inte i vilken avdelning de tänker lägga ut dem på, men vi ska se till att alla ska få reda på var de finns.

Jag har rensat massor med inlägg i den här tråden som är ot. Har haft ett massa annat privat att göra idag också, därför tog jag mig inte tiden att se om några inlägg som är ot blev kvar. Lätt att missa bland hundratals inlägg. Ber om ursäkt för det.

Hoppas det blev lite klarare nu.

Ha en bra kväll!

/mod

CITAT
          För inte allt modereras som är emot trivselregler.

Citerar detta speciellt.
          Vi är bara människor. Vi missar inlägg, tolkar olika och så vidare.
          Om ni ser inlägg som ni tycker bryter mot reglerna så finns möjligheten att kontakta en moderator via PM så får vi titta på det och göra en bedömning.

Citera
          gnon49
          Inlägg 04-11-2012, 22:33
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det viktigaste är kanske att man skiljer på trevliga resp otrevliga OT-inlägg. Dom trevliga Ot-inläggen tillför oftast debatten något, får den att fortleva, vara intressant att läsa mm. En smal tråd blir i regel ointressant ganska snabbt. Ta ut svängarna ibland berikar bara forumet. Åtminstone i småprat. Det är ju inte kyrkan vi beträder når vi loggar in oss på Odla.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-11-2012, 22:38
          Länk hit: #146

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 04-11-2012, 22:33) *
          Det viktigaste är kanske att man skiljer på trevliga resp otrevliga OT-inlägg. Dom trevliga Ot-inläggen tillför oftast debatten något, får den att fortleva, vara intressant att läsa mm. En smal tråd blir i regel ointressant ganska snabbt. Ta ut svängarna ibland berikar bara forumet. Åtminstone i småprat. Det är ju inte kyrkan vi beträder når vi loggar in oss på Odla.

Absolut. Det gäller att ha lite fingertoppskänsla och veta när det är okej med off topic och när det förstör diskussionen. Men sånt där är ganska svårt att definiera i skrift i reglerna, så jag vet inte hur vi skall göra med det.

Citera
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 22:43
          Länk hit: #147

Medlem

OT i syfte att få till tjafs kommer inte att tolereras.

Citera
          CillaM
          Inlägg 04-11-2012, 23:27
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Ett tips till moderatorerna är att skaffa er alias som moderator 1, moderator 2 och moderator 3. Då kanske ni kan få slippa gliringar och antydningar om att ni skulle vara "jäviga" när ni rensar inlägg eller stänger trådar. Och jag avundas er inte ett dugg. Som sagt, det finns annat i livet än att städa upp efter andra.

Citera
          Anma
          Inlägg 04-11-2012, 23:31
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (CillaM @ 04-11-2012, 23:27) *
          Ett tips till moderatorerna är att skaffa er alias som moderator 1, moderator 2 och moderator 3. Då kanske ni kan få slippa gliringar och antydningar om att ni skulle vara "jäviga" när ni rensar inlägg eller stänger trådar. Och jag avundas er inte ett dugg. Som sagt, det finns annat i livet än att städa upp efter andra.

Haft det i tankarna. Samtidigt tror jag på mänskligheten, jag tror att de allra flesta kommer att både acceptera och respektera vårt arbete när man vant sig vid att odla inte längre är omodererat.

Men tanken är lockande.
          /mod

Citera
          Berith
          Inlägg 05-11-2012, 08:48
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Hur gör ni när ni beslutar om att stänga trådar eller flytta inlägg? Tar ni ett gemensamt beslut eller är det varje moderator för sej? Har kanske inte sett allt ni gjort men oftast/mest är det Anma som syns i åtgärderna.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2012, 09:10
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Berith @ 05-11-2012, 08:48) *
          Hur gör ni när ni beslutar om att stänga trådar eller flytta inlägg? Tar ni ett gemensamt beslut eller är det varje moderator för sej? Har kanske inte sett allt ni gjort men oftast/mest är det Anma som syns i åtgärderna.

Beror på vad det är. Vissa saker informerar vi om, även frågar varandra hur vi ska göra, andra saker, som att flytta ett inlägg som uppenbart hamnat fel, eller radera OT utanför småprat gör vi utan att rådfråga.
          Vi gör ungefär lika mycket, jag syns nog mest för att jag är den som mest svarat i den här tråden bland annat.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-11-2012, 09:41
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (CillaM @ 04-11-2012, 23:27) *

Jag tycker inte det vore bra. För mig räcker det fullkommligt när dom skriver mods under för då vet man att der är i egenskap av mod. Inte skall moderatorerna vara hemliga

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2012, 09:55
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-11-2012, 09:41) *
          Jag tycker inte det vore bra. För mig räcker det fullkommligt när dom skriver mods under för då vet man att der är i egenskap av mod. Inte skall moderatorerna vara hemliga

I sak håller jag med dig, men det är heller inte en enkel uppgift att bli ifrågasatt så mycket.
          Det kanske man skulle slippa om man är anonym moderator.
          Tills vidare kommer vi i alla fall att fortsätta moderera med våra vanliga signaturer.
          Vi får hoppas att alla medlemmar med tiden kan respektera att odla inte är ett omodererat forum längre.

En moderator behöver att vara både stark och modig och principfast. Det är något som i alla fall jag lärt mig dessa dagar.

Citera
          Berith
          Inlägg 05-11-2012, 10:09
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Anma @ 05-11-2012, 09:10) *
          Beror på vad det är. Vissa saker informerar vi om, även frågar varandra hur vi ska göra, andra saker, som att flytta ett inlägg som uppenbart hamnat fel, eller radera OT utanför småprat gör vi utan att rådfråga.
          Vi gör ungefär lika mycket, jag syns nog mest för att jag är den som mest svarat i den här tråden bland annat.

Ok. Tyckte väl att du synts mest för att du stängt trådar bla.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2012, 10:13
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Berith @ 05-11-2012, 10:09) *
          Ok. Tyckte väl att du synts mest för att du stängt trådar bla.

Jaha, du tänkte på dem. Sånt syns ju. Så klart.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 05-11-2012, 10:37
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Kan ni inte ha ett nick som heter "Moderatorerna"

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-11-2012, 11:24
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (Anma @ 05-11-2012, 09:55) *
          I sak håller jag med dig, men det är heller inte en enkel uppgift att bli ifrågasatt så mycket.
          Det kanske man skulle slippa om man är anonym moderator.
          Tills vidare kommer vi i alla fall att fortsätta moderera med våra vanliga signaturer.
          Vi får hoppas att alla medlemmar med tiden kan respektera att odla inte är ett omodererat forum längre.

En moderator behöver att vara både stark och modig och principfast. Det är något som i alla fall jag lärt mig dessa dagar.

Att det inte är enkelt förstår jag.

Att man skall vara stark och modig förstår jag med men man skall vara rättvis också och inte ha olika mått på olika medlemmar.

Att vissa nu vänder kappan efter vinden och smiler in sig hos er moderatorerna syns ju också tydligt. Men jag är för ärligt för sånt.

Lycka till i alla fall

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2012, 11:32
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-11-2012, 11:24) *
          Att det inte är enkelt förstår jag.

Att man skall vara stark och modig förstår jag med men man skall vara rättvis också och inte ha olika mått på olika medlemmar.

Att vissa nu vänder kappan efter vinden och smiler in sig hos er moderatorerna syns ju också tydligt. Men jag är för ärligt för sånt.

Lycka till i alla fall

Elisabeth

Jag förstår att det kan vara svårt att se utifrån, men vi ser inte till vem som sagt vad utan vad som sagts. Sen att även vi missar är bara beklagligt, men mänskligt.

Nog om det.

Ha en alldeles fantastisk dag, för det tänker jag ha! smile.gif

/mod

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2012, 11:58
          Länk hit: #159

Medlem

Nu finns det information till alla om moderatorernas befogenheter och skyldigheter.
          Information om moderatorer

Citera
          smuleborg
          Inlägg 06-11-2012, 19:55
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag har inte läst hela tråden, läst någonstans mitt i. Byta nick, och logga in som nytt nick. Det finns en människa bakom nicken, en och samma. Att acceptera flera nick eller att (utesluten) medlem byter nick och direkt - eller tämligen direkt - välkomnas med öppen famn av odla, är som jag ser det inte acceptabelt.

Är trafiken till odla/forumet viktigast?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon