CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2012, 08:08)

Klart att gångbanorna skall vara upplysta. Då kan ju våldtäktsmännen hålla sig i skuggan och spana in lämpliga offer så de inte hoppar på nån gammal hagga.

Människan gillar att bli invaggad i falsk säkerhet så nog har du rätt.
Nej men visst har jag en poäng? Självklart är det viktigt att se till att gångbanorna är släta och utan hinder (katter får hålla sig utanför

) men detta är väldigt intressant när man pratar om ny planering tycker jag. Jag jobbar med stadsplanering och säkerhetsfrågan är en oerhört viktig aspekt när man bygger nya områden/bygger om. Hur gör man en plats säker? Lättast är väl att svara "gör den upplyst" men jag tycker det är väldigt intressant att fundera kring detta med belysning. Som jag tidigare skrev så hade jag tyckt det känns säkrare att se vad som finns omkring mig, än att gå på en upplyst väg med beckmörker runtomkring mig. Detta behöver ju sedan inte betyda att hela områden (ponera att jag går i en park) behöver vara extremt upplysta, men jag tycker verkligen man borde jobba mer med kanske effektbelysningar av vackra träd, trädstammar, vattendrag osv som finns runtomkring gångvägar, istället för att ha dessa gamla tråkiga belysningsstolpar med sitt gula ljus som gör allt grått. Finns mycket spännande inom utomhusbelysning kan jag lova!