Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

22 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varg strax utanför Jönköping !
          *Stintan*
          Inlägg 11-12-2012, 21:41
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (dahla @ 11-12-2012, 21:20) *
          Varken omöjligt eller olagligt... men löjeväckande och man får ju knappast befolkningen på sin sida.

Något som säkert Naturvårdsverket också begriper och det är väl knappast något de önskar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2012, 22:07
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (*Stintan* @ 11-12-2012, 21:41) *
          Något som säkert Naturvårdsverket också begriper och det är väl knappast något de önskar.

Man har kört över folk tidigare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 12-12-2012, 06:36
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (dahla @ 11-12-2012, 22:20) *
          Varken omöjligt eller olagligt... men löjeväckande och man får ju knappast befolkningen på sin sida.

Visst är vandringssägner löjeväckande, men främst för de som sprider dem utan inse de mycket klara tecknen för en vandringssägen

Någon känner någon som i sin tur känner någon som har hört.....

Citera
          Motti
          Inlägg 12-12-2012, 22:24
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det här om de tre Vargparen som är utplanterade här i Jönköpingslän är absolut ingen sägen varför skulle jag hitta på det ?Som jag skrev så har vår son en högre uppsat jaktkamrat i ett av de största skogsbolagen och han i sin tur är god vän med en i Naturvårdsverket så det är bekräftat att tre Vargpar är utplanterade här i Jönköpings län ,skogsbolaget visste om utplanteringen .Som Gossen Ruda skrev har Naturvårdsverket ingen skyldighet att informera om när var och hur de plantera ut Vargarna .Fick infon av sonen förra torsdagen då vi kom in på just Vargen som sets i Smålan.Vi har jaktvänner inom hela näringskedjan och de har koll på vad som händer ute i våra skogar .Så jag tror nog att jag vet en hel del .

Redigerat av Motti: 12-12-2012, 22:26

Citera
          gunsta
          Inlägg 12-12-2012, 22:28
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:24) *
          Det här om de tre Vargparen som är utplanterade här i Jönköpingslän är absolut ingen sägen varför skulle jag hitta på det ?Som jag skrev så har vår son en högre uppsat jaktkamrat i ett av de största skogsbolagen och han i sin tur är god vän med en i Naturvårdsverket så det är bekräftat att tre Vargpar är utplanterade här i Jönköpings län ,skogsbolaget visste om utplanteringen .Som Gossen Ruda skrev har Naturvårdsverket ingen skyldighet att informera om när var och hur de plantera ut Vargarna .Fick infon av sonen förra torsdagen då vi kom in på just Vargen som sets i Smålan.Vi har jaktvänner inom hela näringskedjan och de har koll på vad som händer ute i våra skogar .Så jag tror nog att jag vet en hel del .

Som sagt vad är det för orimligt i det som Motti skriver ? - jag vet ju så klart inte men jag kan inte se det orimliga i det.

Redigerat av gunsta: 12-12-2012, 22:53

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 12-12-2012, 22:50
          Länk hit: #66

Medlem

Igentligen är det väl bara och gå in på Naturvårdsverkets hemsida och läsa deras pollecy när det gäller varg .Tror inte de stora skogsbolagen har något som helst i mot varg då Älgen bla ställer till med stora skador i nyplanteringarna .Jag vill inte namnge någon här föredra diskretion .

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 13-12-2012, 10:08
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Nu erkänner Naturvårdsverket att de planterat ut varg i Småland (d v s de förnekar ju men det är ju samma sak som att erkänna!), även Länsstyrelsen i Jönköping säger sig har varit inblandade i utplanteringen ("Det är osannolikt att Naturvårdsverket skulle gå över Länsstyrelsen och placera ut vargar utan vår kännedom, säger Sjöberg till P4 Jönköping.").

Det slutgiltiga beviset är ju naturligtvis att "flera säger sig känna personer som sett bilar med släp med myndighetens logotyp."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-12-2012, 11:17
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (kerstinbern @ 13-12-2012, 10:08) *
          Nu erkänner Naturvårdsverket att de planterat ut varg i Småland (d v s de förnekar ju men det är ju samma sak som att erkänna!), även Länsstyrelsen i Jönköping säger sig har varit inblandade i utplanteringen ("Det är osannolikt att Naturvårdsverket skulle gå över Länsstyrelsen och placera ut vargar utan vår kännedom, säger Sjöberg till P4 Jönköping.").

Det slutgiltiga beviset är ju naturligtvis att "flera säger sig känna personer som sett bilar med släp med myndighetens logotyp."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126

Ja, vi får skratta iaf.

Citat från din länk:
          "Olika jaktsidor på nätet svämmar över av rykten om rovdjursartens närvaro i Jönköpings län. Flera jägare som P4 Jönköping varit i kontakt med under tisdagen talar om de här ryktena med stor övertygelse, men de vill absolut inte låta sig intervjuas, utan postar istället påståenden anonymt på olika nätforum för jägare."

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-12-2012, 13:19
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:50) *
          Igentligen är det väl bara och gå in på Naturvårdsverkets hemsida och läsa deras pollecy när det gäller varg .Tror inte de stora skogsbolagen har något som helst i mot varg då Älgen bla ställer till med stora skador i nyplanteringarna .Jag vill inte namnge någon här föredra diskretion .

Ja du Motti hade du gjort det så hade du sett att deras ambitioner inte är att plantera ut vuxna vargpar i Jönköpings län. Det finns ett uppdrag att plantera ut vargvalpar i befintliga vargrevir som pekats ut av länsstyrelserna och dessa ligger inte i södra Sverige! Att inte jägare är mer kunniga än att de sprider såna här rykten är obegripligt. Ett grundläggande krav för jägarexamen borde väl vara att man fått lära åtminstone lite om de vilda djurens beteenden.

Måste vara pinsamt för dem som går på ryktena utan att kolla upp fakta tongue.gif Gäller även dem som här försvarar dessa sagor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          dahla
          Inlägg 14-12-2012, 06:45
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

"Projekt Varg" från det glada 70-talet lever vidare och idag med hjälp av politik och fortsatt förnekelse.

Människor som drabbas av vargen ses enbart som en landsplåga som antingen ska tystas eller betalas för att hålla käften stängd då vargen för några få med dold agenda är mer värd än landsbygdens människor.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 14-12-2012, 07:11
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (dahla @ 14-12-2012, 06:45) *
          "Projekt Varg" från det glada 70-talet lever vidare och idag med hjälp av politik och fortsatt förnekelse.

Människor som drabbas av vargen ses enbart som en landsplåga som antingen ska tystas eller betalas för att hålla käften stängd då vargen för några få med dold agenda är mer värd än landsbygdens människor.

Tala för dig själv i egenskap av jägare och inte för landsbygden, för du är inte utvald som represetant för landsbygden.

Ofta är det precis tvärsom vad du skriver.

Sökning på "vargsafari": 4910 träffar på Google
          http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&...280&bih=946

Sökning på "bäversafari": 9530 träffar på Google

Tror du dessa företagare och alla besökare och turister är ""drabbade"" av vargen?

För övrigt hade Aftonbladet i veckan en stor artikel av en del MÄNNISKOR som blivit drabbade av jägare på det allra värsta sättet. Köpte du den tidningen, du vet vad jag menar?

Redigerat av sparvuggla: 14-12-2012, 07:13

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-12-2012, 10:54
          Länk hit: #72

Medlem

Det skulle vara intressant att få en opartisk balansräkning för vad vargen kostar vs genererar i intäkter. Troligen väger några enstaka safarimänniskor ganska lätt i förhållande till alla skador vargen åsamkar på olika husdjur och kostnader för vargstängsel och minskad jakt, men en sammanställning skulle vara intressant.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 14-12-2012, 16:05
          Länk hit: #73

Medlem

200 miljoner har vargen kostat renägarna hitintills enligt deras advokat och jag är ganska säker på att dom inte kan mygla med siffrorna...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-12-2012, 17:04
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (dahla @ 14-12-2012, 16:05) *
          200 miljoner har vargen kostat renägarna hitintills enligt deras advokat och jag är ganska säker på att dom inte kan mygla med siffrorna...

Hmm, det får man många vargsafaris för. biggrin.gif

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 14-12-2012, 20:13
          Länk hit: #75

Medlem

Ja, det där snacket om att olika safaris i Sverige skulle inbringa enorma summor har sågats för länge sedan och inte ens naturvårdsverket lobbar för det längre... det spelar just ingen större roll... vargens tid är räknad i Sverige smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 14-12-2012, 22:37
          Länk hit: #76

Medlem

Undrar just hur många av er här som lever med jakt och Landsbyggd ?eller hur många av er här som bara gissar hur det är ute i verkligheten ? får en känsla av att många här sitter i storstäder i en lägenhet och inte vet ett skit om hur det fungerar ute på landet eller i ett jaktlag eller om jakt , både min man och jag 'är uppvuxna med jakt och har så varit sedan vi var nyfödda !så kom inte och tala om för oss vad vi inte vet ,för ni har inte en susning om ni inte vet vad ni pratar om .Nästa helg ska det vara en gästjägare i mannens och sonen jaktlag från en av våra jakt tidningar !han jagar på heltid ! och är dessutom skribent . Föresten !bland jägare finns ingen hirakrki alla är lika .

Redigerat av Motti: 14-12-2012, 22:42

Citera
          hattstugan
          Inlägg 14-12-2012, 22:50
          Länk hit: #77

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Är uppvuxen med jakten! Har även Jägarexamen! Dock tagen för 20 år sedan och har aldrig jaga eller ens hållit i ett gevär sedan dess! Var en duktig skytt! Men det säger inget!
          Men jag och min far delar inte riktigt åsikter när det gäller våra predatorer oavsett om de flyger eller har fyra ben!
          Vilket har gjort att jag vägrar att öht jaga något! Möjligen stora råttor då!
          Vargen borde kunna finnas i våra skogar precis som både Björnen gör och Lodjuret!
          Men vi ska inte tro att det kan bli så! Tyvärr!
          Predatorerna var här före oss! Men människan har annekterat deras revir och kollision är oundvikligt!

Citera
          hattstugan
          Inlägg 14-12-2012, 23:09
          Länk hit: #78

Moderator

Hörde just på nyheterna att 2 vargar skjutits i Värmland som var drabbade av skabb!
          Man befarar att fler vargar är drabbade! Stackars djur!

Citera
          Motti
          Inlägg 15-12-2012, 00:18
          Länk hit: #79

Medlem

ja så går det när människan lägger sig i och styr och ställer över något de inte kan styra .De Vargarna har troligtvis hittat rävgryt som de har valpat i och som har varit smittade av skabb .Men vi har fortfarande tre Vargpar i Småland .

Citera
          hattstugan
          Inlägg 15-12-2012, 00:31
          Länk hit: #80

Moderator

Håller tummarna att de vargarna får vara ifred för allas skull! De är inga konkurrenter till oss människor egentligen!

Citera

22 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 14:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon