Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förståndshandikappade som skaffar barn?!
          Motti
          Inlägg 05-12-2012, 21:43
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Att förhindra en graviditet är väl inte så märkvärdigt svårt !det finns så mycket preventivmedel i dag och alla kan hitta något som fungerar för en .Det finns P-stav Spiral Sterelisering mm.P-piller är nog ingen bra ide när det gäller förståndshandikappade av många orsaker .

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-12-2012, 21:55
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Vilket är beskrivet ett flertal gånger i tråden.
          Dock är inget säkert till 100 %.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-12-2012, 22:19
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 05-12-2012, 21:43) *
          Att förhindra en graviditet är väl inte så märkvärdigt svårt !det finns så mycket preventivmedel i dag och alla kan hitta något som fungerar för en .Det finns P-stav Spiral Sterelisering mm.P-piller är nog ingen bra ide när det gäller förståndshandikappade av många orsaker .

Killarna då???

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 05-12-2012, 23:00
          Länk hit: #124

Medlem

Sterilisering ! det är väl det enda som finns för män .

Citera
          Anma
          Inlägg 05-12-2012, 23:11
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 05-12-2012, 23:00) *

Tycker du att man ska tvångssterilisera förståndshandikappade?

Citera
          Monaxe
          Inlägg 05-12-2012, 23:19
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Motti @ 05-12-2012, 23:00) *

Helt plötlsligt käns det som om vi är tillbaka 50 år i tiden, tvångsterilisering är knappast något som hör hemma i 2000-talets Sverige, oavsett orsak.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-12-2012, 23:25
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Denna fråga är etiskt väldigt svårt tycker jag. Men man lär sig mycket av att läsa tråden. visste inte att man inom omsorgen arbetade med att göra handikappade medvetna om sitt handikapp och få dom att förstå att det kan vara bättre att avstå barn både för barnets skull och för deras egna. Att man upplyser dom om preventivmedel är ju också bra. Sen är det väl så som konstaterades innan att de med svåra genetiska skador ändå inte är fertila eller ej kan få barn ändå.

Att tvångssterilisera tycker jag är ett övergrepp och en metod som hör svunna tider till. Annars är ju kemisk och kirurgisk kastrering av män möjligt men etiskt mycket tveksamt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2012, 00:09
          Länk hit: #128

Medlem

Tror en del av er lever i någon slags bubbla !jag steriliserade mig när jag var 38 år på grund av att jag inte tålde p-piller och att jag insåg att jag hade två fina barn och önskade inte få fler .Att sterilisera sig är väl för sjutton inget straff det är ett val man gör både för sin egen skull och för familjen .Att förståndshandikappade har sex är okej för mig men barn ska de absolut inte skaffa .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-12-2012, 00:16
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men du är väl inte förståndshandikappad Motti så ditt val är ju knappast relevant i frågan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2012, 00:33
          Länk hit: #130

Medlem

Mycket ointerligent svar och närmast ett påhopp fult av dig Stintan men i och för sig hade jag inte förväntat mig något annat svar från dig .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 06-12-2012, 00:55
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:09) *
          Tror en del av er lever i någon slags bubbla !jag steriliserade mig när jag var 38 år på grund av att jag inte tålde p-piller och att jag insåg att jag hade två fina barn och önskade inte få fler .Att sterilisera sig är väl för sjutton inget straff det är ett val man gör både för sin egen skull och för familjen .Att förståndshandikappade har sex är okej för mig men barn ska de absolut inte skaffa .

Visst, men du steriliserade dig frivilligt av eget val hoppas jag. stor skillnad att frivilligt välja att sterilisera sig och att bli tvingad till det mot sin vilja. Tvång är aldrig bra. jämför med äktenskap. Ingår man äjtenskap av fri vilja är det ju bara trevligt, men att bli bortgift mot sun vilja är otroligt kränkande oavsett om man har handikapp eller ej. Så lika är sterilisering mot någons vilja. Lär av historien om hur illa det gick när vi hade tvångssterilisering senast. Gränsdragningen blev godtycklig och många som egentligen inte borde steriliseras blev det trots allt.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2012, 01:04
          Länk hit: #132

Medlem

Då undrar jag så här !vem ska ta hand om dessa eventuella barn som förståndshandikappde skaffar ? Och har ni någon erfarenhet av förståndshandikappade har ni träffat några eller har ni släktingar som är förståndshandikappade ?

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2012, 08:11
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:33) *
          Mycket ointerligent svar och närmast ett påhopp fult av dig Stintan men i och för sig hade jag inte förväntat mig något annat svar från dig .

Hur lyckas du missuppfatta allt man skriver till dig så totalt Motti???
          Läser man dina inlägg i tråden så verkar du förespråka att med eller utan tvång förhindra alla förståndshandikappade att skaffa barn eftersom du tycker att resurserna kan läggas på något bättre! Då är det väl en väldigt relevant invändning att säga att du själv valde att sterilisera dig! Du hade en valsituation och var införstådd med vad det innebär. Det vill du inte ge andra om du tycker att de oavsett handikapp ska steriliseras.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-12-2012, 09:05
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:09) *

Du har möjligen inte hört talas om en mängd människor som ganska nyligen fått skadestånd och ursäkter av staten just för att dom blivit tvångssterilicerade en gång i tiden. Ska vi göra om den saken igen?? Tycker du inte man bör lära sig av sina misstag?
          Tycker den människosyn du ger uttryck för här på forumet för olika typer av mindre priviligierade människor är ganska skrämmande....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          evelina
          Inlägg 06-12-2012, 17:34
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (Monaxe @ 05-12-2012, 23:19) *
          Helt plötlsligt käns det som om vi är tillbaka 50 år i tiden, tvångsterilisering är knappast något som hör hemma i 2000-talets Sverige, oavsett orsak.

Håller fullständigt med! Skrämmande tycker jag.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-12-2012, 17:58
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Piccante @ 05-12-2012, 23:25) *
          Denna fråga är etiskt väldigt svårt tycker jag. Men man lär sig mycket av att läsa tråden. visste inte att man inom omsorgen arbetade med att göra handikappade medvetna om sitt handikapp och få dom att förstå att det kan vara bättre att avstå barn både för barnets skull och för deras egna. Att man upplyser dom om preventivmedel är ju också bra. Sen är det väl så som konstaterades innan att de med svåra genetiska skador ändå inte är fertila eller ej kan få barn ändå.

Att tvångssterilisera tycker jag är ett övergrepp och en metod som hör svunna tider till. Annars är ju kemisk och kirurgisk kastrering av män möjligt men etiskt mycket tveksamt.

Ja,och i handikappmedvetande begreppet ingår inte bara preventivmedel sex och samlevnad,utan också att tränas i att tänka sig olika situationer och lära sig säja nej,till det man inte vill göra.För att undvika övergrepp.Särskilt viktigt för flickor kanske.

Ett väl utvecklat handikappmedvetande leder också till att man förstår sitt eget behov av hjälp i andra frågor tex ekonomiska sådana.Sina egna tillkortakommanden, som Att man kanske inte kan bli busschaufför som man vill eftersom man inte får ta körtkort pga epilepsi.Att man inte kan bli förälder.
          Sina styrkor och goda sidor och vad som faktiskt är möjligt.

Detta gör att personen slipper en del krisupplevelser längre fram och som helhet får ett bättre liv.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 06-12-2012, 18:05
          Länk hit: #137

Gäster

Ja, håller fullständigt med alla åsikter ........

Citera
          gnon49
          Inlägg 06-12-2012, 20:51
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tror inte problemet är särskilt stort att just förståndshandikappade får barn. Just övergrepp skulle kanske vara en orsak. Men tvångssterilisering finns risken till alltför mycket godtycke och hör inte hemma i dagens Sverige. Som förståndshandikappad är man ju alltid i underläge. Lagar där samhället griper in med tvång finns väl nästan bara inom socialtjänstlagen. En morot är alltid bättre än piska. Fanns tidigare en program som hett Köping ?? Många härliga karaktärer fick man se.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          pejori
          Inlägg 06-12-2012, 21:54
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (gnon49 @ 06-12-2012, 20:51) *
          Tror inte problemet är särskilt stort att just förståndshandikappade får barn. Just övergrepp skulle kanske vara en orsak. Men tvångssterilisering finns risken till alltför mycket godtycke och hör inte hemma i dagens Sverige. Som förståndshandikappad är man ju alltid i underläge. Lagar där samhället griper in med tvång finns väl nästan bara inom socialtjänstlagen. En morot är alltid bättre än piska. Fanns tidigare en program som hett Köping ?? Många härliga karaktärer fick man se.

Tvångsterilisering är barbariskt och hör inte hemma i en rättsstat. thumbdown.gif

Ja. "En annan del av Köping" var en härlig serie. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-12-2012, 22:10
          Länk hit: #140

Medlem

Ja jag använder den serien i min undervisning.wink.gif Älskar den.Och eftersom jag är lärare i ämnet Specialpedagogik blir jag lite mässande" när det gäller denna fråga.Ber om ursäkt för det.Men det ligger mej varmt om hjärtat.:)Mitt svar till Piccante som ett tillägg .red.

Redigerat av kerstin z5-6: 07-12-2012, 13:20

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

11 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 14:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon