|
|
  |
Förståndshandikappade som skaffar barn?! |
|
|
|
07-12-2012, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Jubbe063 @ 04-12-2012, 12:02)  Och hur definierar du gränsen mellan ok och icke-ok? Sist vi hade tvångssterilisering i det här landet så var det rätt många som blev barnlösa med hänvisning till att dessa var mentalt störda eller handikappade. Så här i efterhand vet vi att många av dessa inte var störda eller sjuka, bara lite annorlunda jämfört med rådande samhällsnorm. Var inte länge sedan homosexualitet var stämplad som psykisk sjukdom för att bara dra en paralell. Ska man nu experimentera med att begränsa andra människors sexualitet får man nog ha lite mer på fötterna än löst tyckande eller troende hos beslutsfattare och operativt ansvariga. Sen är det ju rätt ok för kreti och pleti att ha avvikande åsikt, dessa kan man ju alltid bedriva attitydfärändrande arbete mot. nu fattar inte jag varför du citerar mitt inlägg och sen börjar babbla om tvångssterilisering. jag tycker inte att förståndshandikappade ska ha barn, jag tycker inte att någon som inte kan ta hand om sig själv ska ha barn. hur det ska lösas är en helt annan fråga och inget som jag tänker ta ställning till här på odla.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
07-12-2012, 12:03
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (herkules @ 07-12-2012, 10:09)  nu fattar inte jag varför du citerar mitt inlägg och sen börjar babbla om tvångssterilisering. jag tycker inte att förståndshandikappade ska ha barn, jag tycker inte att någon som inte kan ta hand om sig själv ska ha barn. hur det ska lösas är en helt annan fråga och inget som jag tänker ta ställning till här på odla. Nu påstod inte jag att du förespråkade sterilisering. Pekade bara på att tvärsäkra uttalanden om att förståndshsndikappade inte ska ha barn inte ens lätt förståndshandikappade som du skrev, bara leder till mer problem än det löser. För som i exemplet med tvångssteriliseringarna jag tog upp, så var principen att någon myndighet eller läkare skulle besluta om vem som får skaffa barn och vilka som inte får det. Var med goda intentioner då, men i efterhand vet vi hur fel det blev. Men åter till ditt inlägg. Eftersom din åsikt ör att inte ens lätt förståndshandikapoade ska ha barn, måste du ju tänkt på den frågan för att bli så säker. Så, var drar du gränsen mellan vilka som ska kunna få barn eller ej? Räcker det med udda beteende? Eller är det inteligensnivån som ska styra? Intelligens säger inget om föräldraskap, finns många friska föräldrar som saknar intelligens av den högre skolan. Udda beteende säger inget heller..... Det jag försöker få fram är vilken diagnos är så robust att den är giltig alltid? Det som bedöms som handikapp idag är inte det imorgon etc...... Blir lätt godtycke. Mitt bästa förslag själv är att samhället måste ha resurser att ta hand om de barn som föräldrar själva inte klarar av oavsett om man är rik, fattig, frisk, sjuk, handikappad, intelligent eller korkad. Sen är det upp till var och en att frivilligt och efter eget val använda sig av sterilisering, ppiller, kondom eller spiraler och gud vet allt.
|
|
|
|
|
07-12-2012, 12:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Jubbe063 @ 07-12-2012, 12:03)  Nu påstod inte jag att du förespråkade sterilisering. Pekade bara på att tvärsäkra uttalanden om att förståndshsndikappade inte ska ha barn inte ens lätt förståndshandikappade som du skrev, bara leder till mer problem än det löser.
För som i exemplet med tvångssteriliseringarna jag tog upp, så var principen att någon myndighet eller läkare skulle besluta om vem som får skaffa barn och vilka som inte får det. Var med goda intentioner då, men i efterhand vet vi hur fel det blev.
Men åter till ditt inlägg. Eftersom din åsikt ör att inte ens lätt förståndshandikapoade ska ha barn, måste du ju tänkt på den frågan för att bli så säker. Så, var drar du gränsen mellan vilka som ska kunna få barn eller ej? Räcker det med udda beteende? Eller är det inteligensnivån som ska styra? Intelligens säger inget om föräldraskap, finns många friska föräldrar som saknar intelligens av den högre skolan. Udda beteende säger inget heller..... Det jag försöker få fram är vilken diagnos är så robust att den är giltig alltid? Det som bedöms som handikapp idag är inte det imorgon etc...... Blir lätt godtycke.
Mitt bästa förslag själv är att samhället måste ha resurser att ta hand om de barn som föräldrar själva inte klarar av oavsett om man är rik, fattig, frisk, sjuk, handikappad, intelligent eller korkad. Sen är det upp till var och en att frivilligt och efter eget val använda sig av sterilisering, ppiller, kondom eller spiraler och gud vet allt. Där fick du till det.. Då kan man fråga sig, ska dyslektiker få skaffa barn? Ska personer med ADHD, Damp eller asperger få skaffa barn?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
07-12-2012, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Klarar man inte föräldrarollen så tas ju barnet omhand. Gäller ju inte bara förståndshandikappade utan vem som helst. Missbruk, psykiskt sjukdom, misshandel mm. Barnet kommer ju alltid i första hand. Snart är det jul. Inte alla barnaögon lyser vid tanken.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
08-12-2012, 00:03
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut !
|
|
|
|
|
08-12-2012, 01:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:03)  Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut ! Jag tvivlar på att du är den enda i denna tråden som har förståndshandikappade släktingar eller bekanta?
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2012, 01:10
|

Medlem

|
picante !läs vad jag skrev ,jag är absolut inte ute efter en massa blaha snack och bråk men det här måste man ta på allvar och väldigt seriöst ,har du släkt som har förståndshanikappade ?vet du var det innebär ?
|
|
|
|
|
08-12-2012, 02:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:03)  Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut ! Snälla Motti, det finns flera av oss som har både erfarenhet, kunskap och mycket nära relationer till personer med olika handikapp, varav en del är sk förståndshandikappande. De är inte mindre värda för det. Jag tycker att din syn på handikappade är ganska skrämmande. Var går gränsen för fortplantning? Vem ska få barn? Ska en rullstolsburen individ få ha barn, knappast väl, för det blir väl svårt att sköta en trotsig 3 åring som springer undan när förädern sitter i rullstol, osv, osv. Vem sätter gränserna? Vem har rätt att sätta gränserna?
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
08-12-2012, 07:29
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (Monaxe @ 08-12-2012, 02:18)  Snälla Motti, det finns flera av oss som har både erfarenhet, kunskap och mycket nära relationer till personer med olika handikapp, varav en del är sk förståndshandikappande. De är inte mindre värda för det. Jag tycker att din syn på handikappade är ganska skrämmande. Var går gränsen för fortplantning? Vem ska få barn? Ska en rullstolsburen individ få ha barn, knappast väl, för det blir väl svårt att sköta en trotsig 3 åring som springer undan när förädern sitter i rullstol, osv, osv. Vem sätter gränserna? Vem har rätt att sätta gränserna? Och ingenting/ingen hindrar t ex ett dövt par att skaffa barn - tack och lov. (jo Motti - jag är rätt ordentligt insatt i problematiken).
|
|
|
|
|
08-12-2012, 07:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:03)  Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut ! Synd att du för ner diskussionen på en så låg nivå!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-12-2012, 08:37
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:03)  Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut ! Vad jag kan utläsa av tråden har de flesta som deltagit både större erfarenheter och reflekterat mer över problematiken än så..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
08-12-2012, 11:45
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 00:03)  Innan man utalar sig om och i det här ämnet så tycker jag man ska ha en egen förankring i ämnet och förstå vad en förståndshandikappad är och vad det innebär ,att sitta och gissa och inte ha ett hum om det då kanske man kan eller ska tiga still .Vi som har släktingar som är förståndshandikappade som lever med det vet hur verkligheten ser ut ! Vad får dig att tro att, du är ensam om att ha förståndshandikappade anhöriga? Vad vet du, om andra medlemmars erfarenheter. Verkligheten är inte enbart din verklighet Motti.  CITAT (Monaxe @ 08-12-2012, 02:18)  Snälla Motti, det finns flera av oss som har både erfarenhet, kunskap och mycket nära relationer till personer med olika handikapp, varav en del är sk förståndshandikappande. De är inte mindre värda för det. Jag tycker att din syn på handikappade är ganska skrämmande. Var går gränsen för fortplantning? Vem ska få barn? Ska en rullstolsburen individ få ha barn, knappast väl, för det blir väl svårt att sköta en trotsig 3 åring som springer undan när förädern sitter i rullstol, osv, osv. Vem sätter gränserna? Vem har rätt att sätta gränserna?  CITAT (caprifol @ 08-12-2012, 07:29)  Och ingenting/ingen hindrar t ex ett dövt par att skaffa barn - tack och lov. (jo Motti - jag är rätt ordentligt insatt i problematiken). Jag också..
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
08-12-2012, 14:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
är dyslektiker förståndshandikappade? dummaste jag läst. sen kan jag tycka att exvis motti har rätt till sin uppfattning utan att bli skriven nåt på näsan.
Anledning till ändring: Tagit bort olämpligheter! Moderator
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
08-12-2012, 14:48
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 08-12-2012, 14:11)  är dyslektiker förståndshandikappade? dummaste jag läst. sen kan jag tycka att exvis motti har rätt till sin uppfattning utan att bli skriven nåt på näsan. Du kanske skulle ha läst inlägget jag citerade innan du plockade ut ordet dyslektiker ur sitt sammanhang. För övrigt har ingen blivit "skriven på näsan" varken år ena eller andra hållet. Tror fortfarande att "Alla medlemmar har rätt till sin uppfattning" inte bara en.
Anledning till ändring: Tagit bort olämligheter! Moderator
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2012, 14:51
|

Medlem

|
[quote name='herkules' post='1597724' date='08-12-2012, 14:11']är dyslektiker förståndshandikappade? dummaste jag läst. sen kan jag tycka att exvis motti har rätt till sin uppfattning utan att bli skriven nåt på näsan Nu var det väl snarare Motti som ansåg att de som inte har samma personliga erfarenheter av förståndshandikappade som hon, inte har rätt att ha en uppfattning här... Jag respekterar allas rätt till attt ha en uppfattning, men jag förbehåller mig också rätten att kritisera andras uppfattning och argumentationen bakom den.. Bara tanken på tvångssterilisering av förståndshandikappade får mig att må illa...
Redigerat av hattstugan: 08-12-2012, 20:25
Anledning till ändring: Tagit bort olämpligheter! Moderator
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
08-12-2012, 15:27
|
Gäster

|
Jag har tidigare nämnd att jag har vuxit upp med flera olika handikappade kusiner och dessa var lika älskade som de andra barnet och det fanns inget förbud att de hade lite "kuckel i laggårn" hemma, utan det togs lika naturligt som de kusiner som inte hade handikapp och "kucklade i lite vardans". En kvinlig handikappad kusin blev samman en kille och hon födde helt normalt barn, älskad av sin mamma och med hjälp av deras mormor gick det bra. De flyttade ihop till en av husen till gården, så det fanns mycket folk som kunde avlasta paret och pojkvännen jobbade ju så hon var ensam med sin lilla dotter på dagarna. De andra handikappade var killar och visst hde de sin drift som vilken kille som helst, men hade svårt att få flickvänner som de så gärna hade velat. Så allt är inte antingen eller och inte svart eller vitt i denna diskussion, men man får nog vara mer öppenhjärtlig och accepterande till sinnet vilket de i min släkt var .......
|
|
|
|
|
08-12-2012, 21:48
|

Medlem

|
Jag tror inte min svåger skulle hålla med om ert resenomang att förståndshandikappade skulle få ha rätten att skaffa barn hit och dit !man måste veta vad man talar om och ha en erfarenhet om vad det innebär .många här som utalar sig om att förståndshandikappade ska få skaffa barn har inte en susning om vad det innebär att vara förståndshandikappad ! är det rätt att låta en förståndshandikappad skaffa ett barn som snabbt blir omhändetaget ? och hur stora chanser har det barnet om båda föräldrarna är förståndshandikappade genetiskt !är det någon av er som har en aning om vilka sorts barn det kan bli av det ? jag vet och har set det .
Redigerat av Motti: 08-12-2012, 21:49
|
|
|
|
|
08-12-2012, 22:32
|

Medlem

|
Motti! Nästan alla här anser att de flesta förståndshandikappade helst inte ska skaffa barn. Problemet är att det bara finns ett helt säkert sätt att förhindra det, nämligen tvångssterilisering. Och detta är inte förenligt med ett modernt humanistiskt tänkande.
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2012, 22:45
|

Medlem

|
Förstår hur du tänker om just sterilisering men i dag är det många liksom jag som steriliserat sig självmant !många liksom jag har en kropp som inte accepterar P-piller P-stavar mm .Nu är jag ju snart 60 och behöver inte ens tänka på att jag skulle kunna bli gravid Ni som tycker att förståndshandikappade ska få skaffa barn ?har någon av er ens någon erfarenhet av förståndshandikappade ?har någon av er set biverkningarna av att förståndshandikappade har fått barn ?det har jag gjort och det ska inte hända .Det fann ett hem utanför Jönköping som hette Strandängen där arbetade min mans faster i många år ,dom barnen som fanns där har ingen av er set de var inte ens männskliga barn som såg ut som sälar och andra hemska avarter .Detta hemmet var i stort set hemligt för utomstående bara dom som arbetade där visste hur vanskapta barnen var där .Själv pryade jag på ett hem i Vaggeryd för förståndshandikappade ,en del av vad jag såg där kommer jag aldrig glömma .Så se till att skaffa lite kunskap om vad det innebär att vara förståndshandikappad och följderna som kan bli om man tillåter att de skaffar barn .
|
|
|
|
|
08-12-2012, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 21:48)  Jag tror inte min svåger skulle hålla med om ert resenomang att förståndshandikappade skulle få ha rätten att skaffa barn hit och dit !man måste veta vad man talar om och ha en erfarenhet om vad det innebär .många här som utalar sig om att förståndshandikappade ska få skaffa barn har inte en susning om vad det innebär att vara förståndshandikappad ! är det rätt att låta en förståndshandikappad skaffa ett barn som snabbt blir omhändetaget ? och hur stora chanser har det barnet om båda föräldrarna är förståndshandikappade genetiskt !är det någon av er som har en aning om vilka sorts barn det kan bli av det ? jag vet och har set det . Den meningen har du upprepat sådär 5 gånger eller mer nu Motti. Nu vet jag inte vilket handikapp ditt syskonbarn har? Vanligaste handikapp är väl Downs syndrom och det kan väl knappast vara ärftligt? Möjligtvis kan riskfaktorerna vara fler om man har handikapp men det är ju inte genetiskt i den bemärkelsen att det är en defekt gen i genpoolen som nedärvs utan ett fel som uppstår vid celldelning och som kan påverkas av miljöfaktorer likaväl. Så risken att barn blir mer förståndshandikappade än föräldrarna tror jag inte riktigt på. Sen håller jag med om att det är mer etiskt att barnbegränsning sker genom upplysning och stöd till handikappade än genom någons tvång eller sterilisering.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|