|
|
  |
Förståndshandikappade som skaffar barn?! |
|
|
|
08-12-2012, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Men hur stor är sanolikheten att en normalbegåvad människa skaffar barn med en som har Downs ?
|
|
|
|
|
08-12-2012, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 22:56)  Men hur stor är sanolikheten att en normalbegåvad människa skaffar barn med en som har Downs ? Jag tror inte risken är överhängande att barnet blir handikappat även om 2 föräldrar med downs får barn?
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2012, 23:11
|

Medlem

|
Downs är genetiskt !om båda har Downs så är sanolikheten stor att barnet blir mer drabbat än föräldrarna .Och vem tycker du ska ta hand om det barnet ? har du någon erfarenhet av förståndshandikappade i din närhet ?Jag är Faster till en förståndshandikappad kille som är 34 år nu hans pappa och sambo pensionärer nästa år ,tycker du de ska behöva ta hand om ett spädbarn i deras åldern ,ett spädbarn som är förståndshandikappat ?
Redigerat av Motti: 08-12-2012, 23:12
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Två personer med <DS kan inte få barn alls.De har bägge oftast 47 kromosomer var,det går inte så tanken faller redan där.
Det finns vissa med DS (Downs syndrom) som har sk mosaicism dev de flesta cellerna i kroppen är "fel o har 47 kromosomer men några få har 46. De kan efter många försök få barn,men inte ofta.Och nu talar jag om en sk frisk partner.
För övrigt är inte DS alls genetiskt, det är ett stort missförstånd.En normalt utvecklad 18 åring med de bästa förutsättningar för ett "friskt barn" kan få ett barn med DS,DS beror på att när ägget och spermien som befruktat ägget delar sig sker en bristning mellan de trådar som ska dra lika mängd DNA till två olika delar av cellen. Det man vet nu är att äldre fäder och förstås äldre mödrar löper ökad risk för detta fenomen.
Redigerat av kerstin z5-6: 09-12-2012, 00:25
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:13
|

Medlem

|
Nu handlar det ju inte om bara Downs syndrom !Och hur många av er här som har åsikter har någonsin haft kontakt med en förståndshandikappad ? fråga är vem ska ta hand om barnen som förståndshandikappade eventullet ska födas ? och hur många av er här som tycker så mycket har någonsin haft närkontakt med en förståndshandikappa eller lärt känna deras värld ?
Redigerat av Motti: 09-12-2012, 00:15
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:17
|

Medlem

|
Jag har det var dag och de förgyller mitt liv på ett sätt som många utan handikappet inte gör:) Somliga är helt otroliga i sin tillit till er ,människan.Jag finner hopp i det.De vet vad de säjer o gör.
Redigerat av kerstin z5-6: 09-12-2012, 00:24
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Motti @ 09-12-2012, 00:13)  Och hur många av er här som har åsikter har någonsin haft kontakt med en förståndshandikappad ? och hur många av er här som tycker så mycket har någonsin haft närkontakt med en förståndshandikappa eller lärt känna deras värld ? Men för himmelens skull sluta repetera ditt mantra och LÄS SVAREN PÅ DINA INLÄGG! JA, vi är många som har erfarenhet av olika handikapp, bla förståndshandikappade. Återigen, LÄS SVAREN PÅ DINA INLÄGG, innan du skriver nya påståenden!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:22
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 23:11)  Downs är genetiskt !om båda har Downs så är sanolikheten stor att barnet blir mer drabbat än föräldrarna .Och vem tycker du ska ta hand om det barnet ? har du någon erfarenhet av förståndshandikappade i din närhet ?Jag är Faster till en förståndshandikappad kille som är 34 år nu hans pappa och sambo pensionärer nästa år ,tycker du de ska behöva ta hand om ett spädbarn i deras åldern ,ett spädbarn som är förståndshandikappat ? Han lär väl inte föda något barn iallafall så risken att hans föräldrar skulle behöva ta hand om ett spädbarn är nog minimal. Dessutom om det är DS han har så är nog sannolikheten stor att han är steril eftersom de flesta män med DS är det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:27
|

Medlem

|
sant de flesta män med DS är sterila
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:33
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Motti @ 09-12-2012, 00:13)  Nu handlar det ju inte om bara Downs syndrom !Och hur många av er här som har åsikter har någonsin haft kontakt med en förståndshandikappad ? fråga är vem ska ta hand om barnen som förståndshandikappade eventullet ska födas ? och hur många av er här som tycker så mycket har någonsin haft närkontakt med en förståndshandikappa eller lärt känna deras värld ? Med hur stora bokstäver ska det skrivas för att du ska förstå? Jag har ofta och gärna kontakt med förståndshandikappade och utvecklingsstörda... Känner till deras värld ja. "Deras" önskningar och drömmar, är förvånansvärt lika "normalbegåvades" drömmar
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:40
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (pejori @ 09-12-2012, 00:33)  "Deras" önskningar och drömmar, är förvånansvärt lika "normalbegåvades" drömmar Nya iPhone 5?
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:45
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 09-12-2012, 00:40)  Nya iPhone 5? Ja, det också.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:47
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 09-12-2012, 00:40)  Nya iPhone 5? Är man inte normalbegåvad om man inte önskar sig en sån?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:52
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2012, 00:47)  Är man inte normalbegåvad om man inte önskar sig en sån?  Jodå, jag anser mig normalbegåvad och önskar ingen jag heller.
--------------------
|
|
|
|
|
09-12-2012, 00:56
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 09-12-2012, 00:52)  Jodå, jag anser mig normalbegåvad och önskar ingen jag heller.  Tänkte väl att det var en något märklig måttstock för normalbegåvning
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-12-2012, 09:19
|
Gäster

|
Detta tar ju ingen ände med ditt ältande, Motti!
Läser du inte alls igenom vad andra har skrivit (jag också) om olika sorters handikappade anhöriga, släktingar, nära vänner hur de handskas med sina kära. Hur många berättelser vill du ha innan du kan se utåt från landet du bor i? Din anhörig har sin åsikt om sonen, men vem tänker på sonens känslor och behov? Det verkar som ingen av er gör det. Om din släkting är på friartagen så hur tänker ni göra då? Låsa in stackarn, eller?
Jag har sett och upplevt mina handikappade släktingarnas liv och de har blivit väl omhändertagna MED sina egna beslut, vilka man kan kanske ifrågasätta, men ingen har gjort det utan alla har haft sina kära i närhet både till stöd och ev. avlastning eller vad det nu har varit. Ett par stycken av dem har inte fått barn, men har sällskapat, så där tror jag naturen har gjort sitt.....
En pappa som önskar så illa åt sin son, borde ha lämnat bort sonen till ett bättre och lyckligare tillvaro ----- Är det dax nu och börja gnälla om det, helt vettlöst enl. mina mått.
En av mina väninor har en ADHD (liknande symtom) men föräldrarna har fixat en egen lägenhet till honom så han får leva så normalt han kan o om brylar är han mkt intesserad, samt att vara barnvakt till sin systers lille knodd, som han älskar över allt annat........ (han går viss hjälp av komunen för sitt hushåll)
|
|
|
|
|
09-12-2012, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Här i Uddevalla finns en second hand butik som sköts av förståndshandikappade. Den drivs, tror jag, av dagcentret. Är väl en enorm bredd när det gäller hur förståndshandikappad man är. Från gravt till relativt lätt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
09-12-2012, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (gnon49 @ 09-12-2012, 11:09)  Här i Uddevalla finns en second hand butik som sköts av förståndshandikappade. Den drivs, tror jag, av dagcentret. Är väl en enorm bredd när det gäller hur förståndshandikappad man är. Från gravt till relativt lätt. Ja så är det, man kan ju ta samhall som ett exempel dom har ca 20 000 anställda,dom flesta av dom är ju handikappade, hur det är i mellan olika handikapp vet jag inte, men jag tror att dom flesta är förståndshandikappade. Tillbaka till OT, efter att ha läst tråden så står jag fast vid att Förståndshandikappade inte skall skaffa barn.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
09-12-2012, 13:38
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 09-12-2012, 09:19)  Detta tar ju ingen ände med ditt ältande, Motti!
Läser du inte alls igenom vad andra har skrivit (jag också) om olika sorters handikappade anhöriga, släktingar, nära vänner hur de handskas med sina kära. Hur många berättelser vill du ha innan du kan se utåt från landet du bor i? Din anhörig har sin åsikt om sonen, men vem tänker på sonens känslor och behov? Det verkar som ingen av er gör det. Om din släkting är på friartagen så hur tänker ni göra då? Låsa in stackarn, eller?
Jag har sett och upplevt mina handikappade släktingarnas liv och de har blivit väl omhändertagna MED sina egna beslut, vilka man kan kanske ifrågasätta, men ingen har gjort det utan alla har haft sina kära i närhet både till stöd och ev. avlastning eller vad det nu har varit. Ett par stycken av dem har inte fått barn, men har sällskapat, så där tror jag naturen har gjort sitt.....
En pappa som önskar så illa åt sin son, borde ha lämnat bort sonen till ett bättre och lyckligare tillvaro ----- Är det dax nu och börja gnälla om det, helt vettlöst enl. mina mått.
En av mina väninor har en ADHD (liknande symtom) men föräldrarna har fixat en egen lägenhet till honom så han får leva så normalt han kan o om brylar är han mkt intesserad, samt att vara barnvakt till sin systers lille knodd, som han älskar över allt annat........ (han går viss hjälp av komunen för sitt hushåll) Så sant Ugglis... Man kan inte dömma alla efter en mall. Det finns så många olika förståndshandikapp och utvecklingsstörningar.
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
10-12-2012, 14:59
|
Gäster

|
Japp, det finns/fanns i vår stora släkt även gravt handikappade med omsorg dygnet runt, en i alla fall som blev uppåt tonåren innan hon dog, men de andra har haft olika lyten (neurocedyn?) eller DS som varit så goa att umgår med. På somrarna när vi barn träffades mera så var även dessa syskon med oss och vi hade den omsorgen om dem som vi kunde ge och ev. en vuxen med oss ifall. Aldrig någonsin hördes det om negativa ord om dessa lite annorlunda barn/vuxna utan det var inte ens accepterad att framföra utan behandla dem efter deras egen förmåga vad de kunde/ville vara med oss andra, så jag har endast glada och positiva minnen av dessa kusiner + andra släktingar och en del var verkligen hejare att kunna mycket om månget. Sorgen var ju stor när de små inte levde så länge, eller någon av de större blev sjuk eller dog. Alla var vi lika bra i de vuxnas ögon och det hjälptes åt av oss barn att se efter någon och det var enbart roligt.....
Däremot min väninna tjaffsade för mycket med sin ADHD -sonen och gav inte ramar till honom utan när vi alla var ute skulle alla gå efter hans infall, vilka kunde ändras rätt så snabbt....... men nu är han vuxen och pappan har sett till att det blev slut på daltantet och att hon fick tona ner sig med sitt "Gossen"- snacket ....... men nu mår han bra med sit liv, men behöver viss passande pga att han kan ju inte köra bil, endast cykla vägen mellan sitt och föräldrarnas ställe........ Alla dessa liv har väl sin mening, tror jag, även att det kan av en del kännas betungande särsilt i dessa tider. Annat var det då ute på gårdarna och på landet, tror jag .......
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|