|
|
  |
Förståndshandikappade som skaffar barn?! |
|
|
|
23-11-2012, 22:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Så är det ju !vi kan låta förståndshandikappade skaffa barn visst men soss kommer att ta dom direkt !vad är meningen med det ?Vad jag lärt mig av förståndshandikappade är att de har mycket känslor och när de älskar gör de det till 100% men det gör dom inte till bra föräldrar hur gärna vi än vill .Ska vi låta dom skaffa barn som bli ifråntagna dom ?och dessutom barn som i sin tur är sämre menthalt än sina föräldrar .
|
|
|
|
|
23-11-2012, 22:37
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 22:10)  Alla är individer men att tala om att gravt utvecklingsstörda inte bör skaffa barn är lite utanför vad som faktiskt är möjligt. Inom det här området finns tyvärr en hel del fördomar kvar.
Ja man kan bli upprörd över enstaka människoöden.Men det är inte giltigt för allt. Jag tror vi för diskussionen på helt andra grunder. Du pratar om vad som faktiskt är möjligt, jag pratar om vem som ska ha rätten att skaffa barn. Rent kroppsligt är det ju så att tex en gravt utvecklingstörd kvinna faktiskt kan bli gravid.
|
|
|
|
|
23-11-2012, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Du har förstås erfarenhet av din brorson men har representerar inte alla med ett begåvningshandikapp. är han 5-12 år säjer du, är han på B nivå dvs måttligt utvecklingsstörd. Men min argumentation i de senaste inläggen har varit att klargöra vad gravt utvecklingsstörd innebär. Dvs Anivå Och jag vidhåller en person på A nivå kan inte ha en önskan att skaffa barn.Och blir de gravida är det ett övergrepp,vilket har hänt.
Redigerat av kerstin z5-6: 23-11-2012, 22:40
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
23-11-2012, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 22:25)  Men snälla du jag är snart 60 år så jag har en hel del livserfarenhet och har dessutom jobbat med förståndshandikappade så jag vet en hel del om den biten .De flesta ligger på en interligensnivå på mellan 5 - 12 år ,skulle du låta din tolvåring skaffa barn ? Om det är genetiskt betingat, och båda föräldrarna kan man kanske rekommendera att de inte skaffar barn för då är risken ganska hög att barnet också får en genetiskt störning. Men, då närmar vi oss nazityskland och deras aktiviteter och det anser jag personligen vara enormt störande och oetiskt. Intelligens har inget med ålder att göra men man brukar säga att mellan 70 och 85 i IQ är "en svag begåvning" och personer under 70 i IQ är mentalt utvecklingsstörda. Detta jämfört med normalt begåvade personer som har ett IQ mellan 90-109. Man får dessutom aldrig underskatta människor som är fysiskt vuxna. Naturen har sin kurs och människor har sina drifter, och kärleken har inga gränser.
|
|
|
|
|
23-11-2012, 22:46
|

Medlem

|
Och normal"begåvning dvs 100 i iq har inget med empati att göra.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
23-11-2012, 22:53
|

Medlem

|
Men man kan väl i all sin da inte blanda in Nazister i den här diskutionen !Nazisterna utrotade ju förståndshandikappade och judar .Tycker det är lågt att dra in den synpunkten här då vi här i Sverige behandlar våra förståndshandikappade med stor värdighet på alla vis kanske det landet i världen som tar störst hänsyn till förståndshandikappade och som behandlar dom männskligt .I andra länder i världen behandlas de som djur och om man är något så när upplyst så har vi sett hur det går till i Öststaterna bla .Så våra förståndshandikappade har det bäst i världen !glöm inte det .Men att låta dom skaffa barn där går gränsen ,tror dom är mer lyckligare för en ny dvd spelare än ett barn .
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:06
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 22:53)  Men man kan väl i all sin da inte blanda in Nazister i den här diskutionen !Nazisterna utrotade ju förståndshandikappade och judar .Tycker det är lågt att dra in den synpunkten här då vi här i Sverige behandlar våra förståndshandikappade med stor värdighet på alla vis kanske det landet i världen som tar störst hänsyn till förståndshandikappade och som behandlar dom männskligt .I andra länder i världen behandlas de som djur och om man är något så när upplyst så har vi sett hur det går till i Öststaterna bla .Så våra förståndshandikappade har det bäst i världen !glöm inte det .Men att låta dom skaffa barn där går gränsen ,tror dom är mer lyckligare för en ny dvd spelare än ett barn . Jo, det finns all anledning att dra in nazisterna o deras politik när det gäller utvecklingsstörda och den politik vi har i Sverige. Du kanske kommer ihåg när staten, alla vårdinstanser, kastade ut utvecklingsstörda och andra människor i stort behov hjälp på gatorna för ett antal år sedan? Det var i Sverige det. Och inte alltför länge sedan heller. Vi är INTE världsbäst i att behandla utvecklingsstörda på ett mänskligt sätt. Vi är väldigt bra på att forska i området dock, men det har inte nämnvärt hjälpt de som behöver hjälp i vårt land. Jag tycker du förminskar de utvecklingsstörda väldigt genom att förneka dom den lycka och den känsla de känner genom att skaffa sina barn. Men vilken nivå av utvecklingsstörning de ligger på får väl i så fall gå från fall till fall, så som Kerstin skriver.
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:15
|

Medlem

|
Ja tyvärr är det så.Även tvångs-sterilseringen har ju reviderats och skadestånd har utbetalats. Jag vet inte om ni vet det,men personer med ett sk för sexuellt leverna dvs kvinnor som hade många sexuella kontakter kunde steriliseras pga det.För att inte tala om de som låstes in på mentalsjukhus. Och bedömas som utvecklingsstörda.Mörk tid i vår historia.
Redigerat av kerstin z5-6: 23-11-2012, 23:16
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:21
|

Medlem

|
Då vill jag fråga dig Cilla ?har du någon anhörig barn eller syskon som är förståndshandikappade ? Tycker du ska vara väldigt försiktig i dina inlägg för Nazister har inget med nutid att göra .Nazister är för många en förgången tid närmare bestämt på 40 -talet.Om jag hade varit Moderator när du drar in Nazisister i det så hade jag stängt den här tråden direkt ,man måste väl för sjutton förstå vad man skriver om och vad det innebär Nazister har väl för sjutton inget att göra med våra förståndshandikappade att göra år 20012 ?
Redigerat av Motti: 23-11-2012, 23:22
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Ett kort svar i från mej, nej förståndshandikappade skall ej ha rätt att skaffa barn.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:34
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 23:21)  Då vill jag fråga dig Cilla ?har du någon anhörig barn eller syskon som är förståndshandikappade ? Tycker du ska vara väldigt försiktig i dina inlägg för Nazister har inget med nutid att göra .Nazister är för många en förgången tid närmare bestämt på 40 -talet.Om jag hade varit Moderator när du drar in Nazisister i det så hade jag stängt den här tråden direkt ,man måste väl för sjutton förstå vad man skriver om och vad det innebär Nazister har väl för sjutton inget att göra med våra förståndshandikappade att göra år 20012 ? Nej, jag har inga nära anhöriga som är utvecklingsstörda men å andra sidan är den större delen av min släkt på min moders sida "utrotad", av nazisterna. ALLA som var annorlunda blev bortsopat som skräp. Och du är naiv om du tror att nazismen tillhör en förgången tid. Se dig om runt om i landet, och i världen. Och du, lägg av med att komma med en sån sak om moderatorer i det här fallet. Det är en sak om du inte gillar vad jag skriver. En helt annan sak om vad som är olagligt, regelvidrigt enligt ett forum eller annorstädes. Jag har inte skrivit något som överhuvudtaget kan uppfattas som regelvidrigt. Hot är däremot regelvidrigt. Håll dig till verkligheten.
|
|
|
|
|
23-11-2012, 23:49
|

Medlem

|
Från vad jag ser har Cilla inte skrivit något som renderar detta. Hon har frågat frågor helt relevanta sådana.Korta svar ger jag däremot inte mycket för.Beskriv hur ni tänker eller låt bli.Korta svar som "Nej utvecklingsstörda ska inte ha barn" säjer ingenting om hur ni resonerar och kan således ignoreras.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
24-11-2012, 00:06
|

Medlem

|
Vill någon här förklara för mig hur våra svenska förståndshandikappade har med Nazisterna att gör ?Man får allt hålla i sär saker och ting .
|
|
|
|
|
24-11-2012, 00:23
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Enligt svensk lag har förståndshandikappade precis samma rättigheter som alla andra. Men vi har också lagar som skall tillgodose barnen, och det är min åsikt att det måste prioriteras. Det hjälper nog inte med all hjälp och stöd man bara kan uppbringa för dessa barn. Tänker på mobbing, inga kompisar, dålig social träning,ingen ordentlig uppfostran o.s.v Ingen bra start i livet!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
24-11-2012, 00:51
|

Medlem

|
Hallå !ingen som reagerar på att dra in Nazister .Men att förståndshandikappade ska få skaffa barn där går gränsen för mig .
|
|
|
|
|
24-11-2012, 05:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Man kan tycka ganska mycket... man kan exempelvis tycka att bögar inte ska få skaffa barn... man kan tycka att gamla inte ska få skaffa barn... man kan tycka att fattiga inte ska få skaffa barn... man kan tycka att mörkhyade inte ska få skaffa barn... men man riskerar då också att bli idiotförklarad...
|
|
|
|
|
24-11-2012, 05:54
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Motti @ 24-11-2012, 00:51)  Hallå !ingen som reagerar på att dra in Nazister .Men att förståndshandikappade ska få skaffa barn där går gränsen för mig . Motti , nazisterna satte inte bara judar i koncentrationsläger utan även sådana som de tyckte var avvikande. Där kommer förståndshandikappade in . Man försökte även utrota dem . så ligger det till. Om jag skulle ge min uppfattning om TS fråga så tror jag att de som " tillåts " skaffa barn klarar av det . Att man drar upp att de t ex kan bli mobbade har ju inte ett dugg med barnen i sådana familjer att göra utan det är ett problem för de runt omkring. De barn som hemifrån får höra att det är OK att prata illa om " avvikande " blir väl mobbare och det är dem som man borde göra något åt. Det är inte den mobbade som har problem utan de som inte kan acceptera de " avvikande " som har problem .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
24-11-2012, 07:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 23:49)  Från vad jag ser har Cilla inte skrivit något som renderar detta. Hon har frågat frågor helt relevanta sådana.Korta svar ger jag däremot inte mycket för.Beskriv hur ni tänker eller låt bli.Korta svar som "Nej utvecklingsstörda ska inte ha barn" säjer ingenting om hur ni resonerar och kan således ignoreras. Trams, jag skriver hur korta svar som jag vill, och om du inte gillar det så är det upp till dej. Till lägger efter har läst Gitas trådstart hon började ämnet och har inte skrivit något om korta inlägg, förstår inte varför du vill tysta ner korta inlägg? alla har samma rätt som du att få skriva här på forumet, om man håller sig till ämnet.
Redigerat av andersen: 24-11-2012, 07:57
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
24-11-2012, 09:34
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (mamamaggan @ 24-11-2012, 05:54)  Motti , nazisterna satte inte bara judar i koncentrationsläger utan även sådana som de tyckte var avvikande.
Där kommer förståndshandikappade in . Man försökte även utrota dem . så ligger det till. Om jag skulle ge min uppfattning om TS fråga så tror jag att de som " tillåts " skaffa barn klarar av det .
Att man drar upp att de t ex kan bli mobbade har ju inte ett dugg med barnen i sådana familjer att göra utan det är ett problem för de runt omkring.
De barn som hemifrån får höra att det är OK att prata illa om " avvikande " blir väl mobbare och det är dem som man borde göra något åt. Det är inte den mobbade som har problem utan de som inte kan acceptera de " avvikande " som har problem . Det kanske låter bra (se min fetmarkering) men nog är det den som blir utsatt för mobbing som har det största problemet, inte omvärlden. Betr. de allra svårast, oftast multihandikappade så är det väl riktigt att de inte skaffar barn om de inte blir utsatta för övergrepp, men det var inte heller dem jag avsåg med min fråga. Jag tänkte nog i första hand på dem ligger på en 6 - 10-årings mognadsnivå. Som kanske jättegärna vill ha en "gullig liten bebis" men som inte har förmåga att föreställa sig vad det innebär i frågan om åtagande och ansvar och som heller inte kan föreställa sig ett barns behov. Att blanda in tankar om nazism och rasbiologi tycker jag är ologiskt. Vi har ju rätt att att diagnostisera och välja bort skadade foster, alltså rätt att välja vem som får födas överhuvudtaget. Jag är lite förvånad att så många bortser från barnperspektivet i frågan. Gita
|
|
|
|
|
24-11-2012, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag har själv inte jobbat med utvecklingsstörda, men har många nära som har mycket erfarenheter. Min uppfattning är ett det finns en stark medvetenhet om problemet att de allra flesta utvecklingsstörda inte ärlämpliga som föräldrar och att det är viktigt att undvika graviditeter. Tvångssterilisering hade naturligtvis varit pratktiskt, men väldigt långt från en modern humanistisk lagstiftning. (Det finns liknande problem med andra kategorier av människor som inte riktigt klarar att ta "bra beslut", t.ex. dementa som ska bestämma själva och inte begränsas i sin rörelsefrihet.)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|