|
|
  |
Förståndshandikappade som skaffar barn?! |
|
|
|
24-11-2012, 09:50
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (andersen @ 24-11-2012, 07:47)  Trams, jag skriver hur korta svar som jag vill, och om du inte gillar det så är det upp till dej.
Till lägger efter har läst Gitas trådstart hon började ämnet och har inte skrivit något om korta inlägg, förstår inte varför du vill tysta ner korta inlägg? alla har samma rätt som du att få skriva här på forumet, om man håller sig till ämnet. Precis, så korta eller långa svar man vill. Man behöver inte av tvång ge långa motiveringar till sitt ställningstagande. Gita
|
|
|
|
|
24-11-2012, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag håller med Gita om att vi borde ha ett tydligare barnperspektiv när det gäller föräldraskap. Barnens väl och ve kommer först och före föräldrarnas, när man måste prioritera. Oftast kommer dock samhället in när det redan gnisslar. Det är egentligen bara när det gäller adoptioner och förståndshandikappade som man jobbar aktivt för att pröva/förhindra olämpliga föräldrarskap. Drinkare, sadister, odömda pedofiler och annat patrask är det ingen som hindrar från att bli föräldrar.
För att återgå till de förståndshandikappade, så finns det ett knivigt gränsdragningsproblem. Om man har otur och felaktigt blir bedömd som sådan (vilket inte alls är ovanligt) kommer man ett ev. förädraskap att ifrågasättas och kanske kraftigt motarbetas.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-11-2012, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 10:38)  Jag håller med Gita om att vi borde ha ett tydligare barnperspektiv när det gäller föräldraskap. Barnens väl och ve kommer först och före föräldrarnas, när man måste prioritera. Oftast kommer dock samhället in när det redan gnisslar. Det är egentligen bara när det gäller adoptioner och förståndshandikappade som man jobbar aktivt för att pröva/förhindra olämpliga föräldrarskap. Drinkare, sadister, odömda pedofiler och annat patrask är det ingen som hindrar från att bli föräldrar.
För att återgå till de förståndshandikappade, så finns det ett knivigt gränsdragningsproblem. Om man har otur och felaktigt blir bedömd som sådan (vilket inte alls är ovanligt) kommer man ett ev. förädraskap att ifrågasättas och kanske kraftigt motarbetas. Håller med, men jag hoppas och tror att sociala myndigheter är alärta vad det gäller drinkare mm som du räknar upp, men det är ju klart att skadan är redan skedd då.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
24-11-2012, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Tror faktiskt att ytters få "vanliga" människor är olämpliga som förälder i början av föräldraskapet. Men mycket kan hända under dom år man har ansvaret som förälder över sitt barn. Skilsmässa, missbruk, sämre ekonomi mm. Myndigheterna kan ju inte kontrollera varenda par som skaffar barn. När det gäller förståndshandikappade är dom ju oftast inne i rullorna så att säga. Lättare att bedöma för dom sociala myndigheterna.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
24-11-2012, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 24-11-2012, 09:34)  Det kanske låter bra (se min fetmarkering) men nog är det den som blir utsatt för mobbing som har det största problemet, inte omvärlden.
Betr. de allra svårast, oftast multihandikappade så är det väl riktigt att de inte skaffar barn om de inte blir utsatta för övergrepp, men det var inte heller dem jag avsåg med min fråga. Jag tänkte nog i första hand på dem ligger på en 6 - 10-årings mognadsnivå. Som kanske jättegärna vill ha en "gullig liten bebis" men som inte har förmåga att föreställa sig vad det innebär i frågan om åtagande och ansvar och som heller inte kan föreställa sig ett barns behov.
Att blanda in tankar om nazism och rasbiologi tycker jag är ologiskt. Vi har ju rätt att att diagnostisera och välja bort skadade foster, alltså rätt att välja vem som får födas överhuvudtaget.
Jag är lite förvånad att så många bortser från barnperspektivet i frågan. Gita Om man ser till barnperspektivet så finns det väldigt många som inte borde få sätta barn till världen. Vem ska bestämma var gränsen går? Jag tycker det är relevant med tankar om nazism och rasbiologi i frågan. Varför sopa historien under mattan och blunda för vad som händer i världen idag?
Redigerat av *Stintan*: 24-11-2012, 12:19
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-11-2012, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Jag har funderat jättemycket på frågan sedan den ställdes och känner att hur man än vänder och vrider på det, är den banne mej omöjligt att besvara.
Å´ena sidan, kan man göra en graviditet olaglig ö.h.t?? Hur gör vi i så fall med t.ex narkomaner och alkoholister, som man också redan i förväg kan vara lika säker på att de inte kommer att klara av ansvaret för ett barn?
Tvångssterilisering känns totalt fel. De enda jag möjligtvis skulle kunna tycka att det vore motiverat för är grava sexförbrytare, fr.a gällande "aktiva" pedofiler som gått så långt att de förgripit sej på barn. ("Se men inte röra"- pedofiler ej inkluderade)
Och hur skulle det gå till rent praktiskt att förbjuda förståndshandikappade att skaffa barn om man inte tog till tvånsgssterilisering? Skulle de även förbjudas att ha sex? Av sex blir man gravid och inga preventivmedel är 100%-igt säkra. Dessutom har väl även förståndshandikappade rätt till sitt privatliv, och hur skulle man kunna övervaka vad som sker i sängkammaren hos dem? Inga tjejer/killar på rummet, eller??
På vilket sätt är det ologiskt att blanda in nazismen och rasbiologi även i detta sammanhang? (som faktiskt inte går speciellt långt tillbaka i vår historia och har man något att lära av dessa erfarenheter, så varför inte göra det?) Jämförelsen med abort är väl lika ologisk i så fall. Eller menar du (Gita) att bara för att abort är tillåtet, så innebär det att man även borde tycka att tvångsaborter vore acceptabla om nu "olyckan varit framme" när någon som samhället anser vara olämplig som förälder råkar ha haft sex?
Frågan känns som sagt omöjlig att ta ställning i och mitt svar får bli, att hur olämpliga vi än anser att förståndshandikappade vore/är som föräldrar, så kan vi inte göra något annat än se till att de får all den stöttning de någonsin behöver i sitt föräldraskap av samhället.
Redigerat av Cacki: 24-11-2012, 11:38
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-11-2012, 14:41
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 21:53)  Men du kan väl inte på allvar påstå att det skulle vara okej att förståndshandikappad skulle få skaffa barn ! Min brorson bor i egen lägenhet och har ett lättare jobb med översyn från min svåger även när det gäller ekonomin ,men att han skulle vara kapabel till att ta hand om ett barn när han inte ens kan ta hand om sig själv är väl befängt !han har ju ingen koll på nu tid eller vad som är viktigt han skulle inte ens kunna ta hand om en katt !och du tycker jag är fördomsfull ?vi kan väl inte göra förståndshandikappade normala genom att låta dom skaffa barn !käre nån då hur tänker du ? Nu finns det olika grad av förståndshandikapp Motti. Alla sitter inte inlåsta med noll förankring i verkligheten. Det finns lindriga former av förståndshandikapp. CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 22:10)  Alla är individer men att tala om att gravt utvecklingsstörda inte bör skaffa barn är lite utanför vad som faktiskt är möjligt. Inom det här området finns tyvärr en hel del fördomar kvar.
Ja man kan bli upprörd över enstaka människoöden.Men det är inte giltigt för allt.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-11-2012, 14:46
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 23-11-2012, 23:06)  Jo, det finns all anledning att dra in nazisterna o deras politik när det gäller utvecklingsstörda och den politik vi har i Sverige. Du kanske kommer ihåg när staten, alla vårdinstanser, kastade ut utvecklingsstörda och andra människor i stort behov hjälp på gatorna för ett antal år sedan? Det var i Sverige det. Och inte alltför länge sedan heller. Vi är INTE världsbäst i att behandla utvecklingsstörda på ett mänskligt sätt. Vi är väldigt bra på att forska i området dock, men det har inte nämnvärt hjälpt de som behöver hjälp i vårt land.
Jag tycker du förminskar de utvecklingsstörda väldigt genom att förneka dom den lycka och den känsla de känner genom att skaffa sina barn.
Men vilken nivå av utvecklingsstörning de ligger på får väl i så fall gå från fall till fall, så som Kerstin skriver. Håller med. Ska vi sedan undanta alla med genetiska eller ärftliga sjukdomar från att skaffa barn? Sedan kan man faktiskt undra vid vilken "begåvningsnivå" gränsen ska dras. Alla förståndshandikappade är inte gravt förståndshandikappade. Sedan är inte alla förståndshandikapp ärftliga. En del uppstår i samband med förlossning, så det finns inget som säger att en förståndshandikappad/utvecklingsstörd förälder måste få ett utvecklingsstört barn, el,er som någon skrev "mer handikappat än föräldern"
Redigerat av pejori: 24-11-2012, 14:53
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-11-2012, 14:55
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
Avel ska endast utföras på personer som varit blonda och blåögda minst 5 dokumenterade generationer bakåt i tiden! Samt minst 180cm långa. IQ skall ligga på över 95% av den genomsnittliga befolkningen.
Men vänta lite nu. Det här har väl gjorts förut?
Och det gick väl egentligen rätt bra ifall man låtit bli snedstegen som att kriga och mörda.
|
|
|
|
|
24-11-2012, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag tycker nog att man ska försöka förmå flertalet utvecklingsstörda att avstå från att skaffa barn. Därför att flertalet inte klarar av att ta hand om ett bra på ett utvecklande sätt, även med stöd.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-11-2012, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 14:58)  Jag tycker nog att man ska försöka förmå flertalet utvecklingsstörda att avstå från att skaffa barn. Därför att flertalet inte klarar av att ta hand om ett bra på ett utvecklande sätt, även med stöd. Det klarar ju inte ens fullt friska föräldrar av numera. Men det är ju så det ska va i samhället. Barnen ska dumpas på dagis medans föräldrarna antingen jobbar eller sitter på vuxendagis och söker jobb och inte får tid till sina barn. Och så förundras en del över att världen barkar åt fanders? Herrejisses!
|
|
|
|
|
24-11-2012, 15:10
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 14:58)  Jag tycker nog att man ska försöka förmå flertalet utvecklingsstörda att avstå från att skaffa barn. Därför att flertalet inte klarar av att ta hand om ett bra på ett utvecklande sätt, även med stöd. Det finns det mängder av "friska föräldrar" som inte klarar heller. Ska vi sedan undanta fysiskt handikappade också? Dom kan ju kanske inte springa efter en unge som "drar järnet".
--------------------
|
|
|
|
|
24-11-2012, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Fast som sagt Aqua detta görs redan.De har en god upplysning och rådgivning redan som unga,är mer övervakade än andra ungdomar.
Vi har större problem än detta inom normalgruppen föräldrar. Unga vuxna i åldergruppen 6-10 år -om nu det kan preciceras bland personer med utvecklingsstörning är precis i den mogenhetsgraden vad gäller sexualitet.Dvs de vill gärna ha en pojk/flickvän ,men ungefär på den nivån ej utvecklingsstörda har det i låg och mellanstadieåldern.Puss och kram hålla hand sova över ev men sex är skämmande och otäckt ofta.
Först på C nivå kan man tala om sexuell mognadsgrad.Där kan problemet uppstå och naturligtvis även graviditet.Vad gäller personer med trisomier som Downs syndrom kan de inte få barn med varandra. Ofta löses det med diskussioner och stöd via boendet.
Sen tycker jag att TS borde ha gett sin egen syn på saken nu när det finns 15 sidor i ämnet?
Redigerat av kerstin z5-6: 24-11-2012, 20:10
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
24-11-2012, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Om jag omformulerar frågan så här då.? Hur skulle ni reagera/ agera om er 12-åriga dotter väntade barn? Inte OK eller hur, eftersom en tolvåring inte kan ta hand om ett barn. Tror inte heller en förståndshandikappad med en 10 till 12-årings mognads nivå kan/bör tillåtas att fatta ett sådant beslut Gita
|
|
|
|
|
24-11-2012, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Konstig jämförelse tycker jag.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-11-2012, 21:46
|

Medlem

|
Då får du starta en ny tråd och jag väntar forfarande på ditt svar i denna.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
24-11-2012, 21:50
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker den här tråden är väldigt konstig !Om nu förståndshandikappade får barn så lär ju socialen ta ifrån dom det barnet direkt !undrar om ni som tog upp det här har någon som helst insikt i vad förståndshandikappad är ?helt befängt att de skulle få skaffa barn enligt min åsikt .Om man inte har förmågan att ens ta hand om sig själv hur ska man då kunna ta hand om ett spädbarn ett spädbarn som kanske dessutom är gravt förståndshandikappat på grund av gener !Tycker igentligen att den här diskutionen är horribel !
|
|
|
|
|
24-11-2012, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Gita @ 24-11-2012, 21:26)  Om jag omformulerar frågan så här då.? Hur skulle ni reagera/ agera om er 12-åriga dotter väntade barn? Inte OK eller hur, eftersom en tolvåring inte kan ta hand om ett barn. Tror inte heller en förståndshandikappad med en 10 till 12-årings mognads nivå kan/bör tillåtas att fatta ett sådant beslut Gita Nej vår lagstiftning visar ju tydligt att en minderårig inte är mogen för varken giftermål eller barnalstrande. Myndighetsålder är ju satt till arton då man anses vara vuxen o ansvarig sina handlingar. Då kan man flyga ur boet till föräldrarnas stora lättnad o stolthet. Barn är ju ett enormt ansvar trots allt. Allt kan hända under resans gång tills barnet är vuxet. Det är ju inte alltid det finns mor eller farföräldrar som kan ställa upp om det kniper. Fallgroparna är många även för den mest rutinerade förälder.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
24-11-2012, 22:12
|

Medlem

|
Det är en helt annan fråga?Som sagt
Motti Nej det händer inte i alla fall, din släkting är en unik person ,andra är annorlunda.Har andra förutsättningar.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
24-11-2012, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Det kvittar ! förståndshandikappade ska inte skaffa barn de är inte kapabla att ta det !Bättre att lägga resuser på dom vi har .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|