Visst finns det frö att köpa, men det kan vara ännu svårare att få dem att gro. Jag lyckades inte!
Jag tycker inte du ska ge upp försöken att få en ananastopp att rota sig!
Jag försökte också några gånger med att rota en köpeananas och det visade sig att jag hade gett upp för tidigt. Till sist lyckades jag efter att ha hittat en sida på nätet, där man fick reda på exakt hur man ska göra och att man inte ska ge upp fast att ananastoppen vissnar. Jag hittar inte länken till den informativa sidan, men jag ska försöka återge hur jag lyckats:
Ta den köpta ananasen i ena handen, ta tag om den gröna toppen och vrid tills den lossnar från frukten.
Dra bort de nedersta bladen, så många att du ser små rotspetsar längst ner och då tar du så många att du kan plantera den i en kruka med jord så att den står stadigt och alla rötterna hamnar under jord.
Vattna och sätt fast en plastpåse över, men gör hål i plasten så det kommer in luft.
Ställ den i ett ljust fönster och efter ett par veckor kan du öppna påsen så det kommer in mer luft. Ha tålamod! Även om det ser ut som att den vissnar! Så småningom kan du se att det kommer nya friska små blad längst nere i mitten. De blad som suttit på toppen från början kommer alla att vissna och falla av efterhand som den nya rosetten växer i mitten. Till slut har du bara de nya bladen och sen växer den ganska fort.
En bild på min första lyckade ananas:
ananas_forumbild.jpg ( 93.32k )
Antal nedladdningar: 39Som du ser så har flera blad vissnat och de tar jag bort efter hand.
Och ett år senare:
2__rig_ananas_forumbild.jpg ( 129.5k )
Antal nedladdningar: 40Till höger om den stora ananasen står en nyplanterad i en mindre kruka...
Så gör ett nytt försök och ha tålamod! Lycka till!