CITAT (Tapio @ 08-12-2012, 13:57)

Halaj!
Ja, men du har ju fattat!
Det är din puckade enhet, w/dygn som ställer till det. Om en 100 w lampa står på i tre timmar har den ju förbrukat 3*100 wattimmar och inte per timme!
Normalt, om jag fattat rätt, använder man helst oljefyllda elradiatorer i permanenthem.
Fläktement brukar användas i sommarstugor och friggebodar och liknande. De har två fördelar: billiga och ger en snabb uppvärmning. Idealiskt när man kommer till en utkyld stuga på fredag eftermiddag. Deras nackdel är usel värmekomfort.
Någon liten energisänkning kan de kanske ge, men 70% låter jättemycket.
//T
då är energibolagens uträkningar fel?
efter ditt inlägg trodde jag nämligen att jag inte fattat förbrukning så jag gick in på Eons sida,de hade som exempel en 60 w glödlampa men räkneformeln går givetvis att översätta på en 100w. då blir resultatet detta,din lampa förbrukar 2,4 kwh per dygn.vad du betalar för en kwh kan du se på din elräkning.avseende fläktelement går de att köpa i olika kvaliteer.jag garanterar att du lätt kan sänka din elförbrukning med ett sådant jämfört med ett konventionellt.
hemligheten är just att du får en jämnare värmefördelning i rummet samt att termostaten på elementet därmed fungerar bättre,dvs fläktelementet är igång mer sällan än det konventionella som förlitar sig på självcirkulation.
det innebär att uppe vid taket (värme stiger uppåt) kan du ha en hög temperatur.termostaten sitter oftast på elementet 50-70 cm över golv och det innebär att du måste värma all luft ner till den innan den slår av vid inställd temperatur.därför kan det i ett sämre isolerat hus skilja 5-6 grader mellan golv och taktemperatur.den skillnaden har du inte när du använder något som snabbt fördelar luften t.ex en takfläkt,värmeflyttare eller dyl.
de som de senare åren installerat luftvärmepumpar upplever en mycket högre värmekomfort just för att tempen är jämt fördelad,en luftvärmepump går ju inte heller så ofta i timmen jämfört med ett vanligt elelement eller fördendel ett vattenburet där svagheten även där är termostatens placering och trögheten i självcirkulation.
numera finns det fläktar att koppla på en vattenradiator just för jämnare värmefördelning . ulf