|
|
  |
EU - ett misslyckande, Om snus - som principfråga |
|
|
|
28-12-2012, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 28-12-2012, 19:36)  Förstår jag dig rätt? Menar du på allvar att Greker, Spanjorer, Italienare och Portugiser skulle vara en oss underlägsen sort? Om så är fallet så bygger du dina åsikter på fördomar och inte insikter. Kanske skall du pröva att i dina texter byta Spanjorer, portugiser med flera mot muslimer.Det skulle inte alls se snyggt ut eller hur? Gita Han har väl inte påstått att de är oss underlägsna, snarare tvärtom ("de lurar skjortan av oss"). Problemet med f.f.a. Grekland och Italien är att det är korrupta länder, där de rika mutar sig fram och friköper sig från att betala skatt, samtidigt som man har en statlig byråkrati som är ytterst dyrbar och ineffektiv. Lurendrejeri har upphöjts till norm och man lurar glatt EU och indirekt dess medlemsländer. Det är en annan kultur, väldigt långt från den rediga och i grunden hederliga svenska. Greker och italienare är självfallet inte sämre människor än oss, men deras syn på hur man bygger, eller inte bygger, ett samhälle är vitt skild från vår.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
28-12-2012, 21:19
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jadu Gita, när du blandar dig i något du inte begriper, så ligger Fan själv i lä med sin bibeltolkning. Det har du bevisat länge, men så visar du ditt rätta jag...inte för att diskutera, men att snedvrida, smutskasta och förstöra. Tack för ett bra svar Aqua!
|
|
|
|
|
28-12-2012, 23:32
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
I Grekland för 24 år sedan så skördade man Apelsiner som fraktades till nån station för vägning för att komma tillbaka till odlingen och dumpas för att plöjas ned och EU betalade! EU betalade även Grekerna för att hugga ner Olivlundarna för att sen odla Nejlikor!
Hur smart är det?
|
|
|
|
|
29-12-2012, 11:05
|
Medlem

|
Hattstugan, det kallas lantbruksstöd. Kungen får över ½ miljon från EU. Månntro han behöver det?
|
|
|
|
|
29-12-2012, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 11:05)  Hattstugan, det kallas lantbruksstöd. Kungen får över ½ miljon från EU. Månntro han behöver det? Samma regler för alla som har jordbruk antar jag och det kan väl iof inte vara fel även om jag tycker att lantbruksstödet i sig är bedrövligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
29-12-2012, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (*Stintan* @ 29-12-2012, 11:12)  Samma regler för alla som har jordbruk antar jag och det kan väl iof inte vara fel även om jag tycker att lantbruksstödet i sig är bedrövligt. Nej så är det inte, mycket av jordbruksstödet är geografiskt begränsade, som till exempel de regionalpolitiska programmen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
29-12-2012, 13:19
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Bengalow @ 28-12-2012, 21:19)  Jadu Gita, när du blandar dig i något du inte begriper, så ligger Fan själv i lä med sin bibeltolkning. Det har du bevisat länge, men så visar du ditt rätta jag...inte för att diskutera, men att snedvrida, smutskasta och förstöra. Tack för ett bra svar Aqua! Du får ursäkta mig men jag tror och anser att man är ute på farliga vägar när man tillskriver vissa grupper vissa egenskaper oberoende om det gäller spanjorer och portugiser eller dem som inte delar din uppfattning. Gita
|
|
|
|
|
29-12-2012, 13:21
|
Medlem

|
Så är det inte andersen. Lantbruksstödet är storleksbetingat - ju större gård, ju större bidrag. Min dotters sambo får ut 800 000 DKR som bonde på en ö i Danmark. 350 kor som går inne mesta tiden på året, automatmjölkas, automatrensning av stallet, så det behövs knappt folk att sköta om dem. OM det vore regionalpolitik, så skulle man få mer per hektar i t.ex. Norrland. Får man det? Icke... Däremot får man fraktbidrag för att sälja djur till Siciliens slakterier. Franska bönder med idylliska, oekonomiska små gårdar samt tyska och österrikiska fjällbönder är dom stora vinnarna. Det tror f-n att dom länderna stretar emot då man talar om att minska lantbruksstödet. Gissa bara vad storbönder i sydsverige, som Wachtmeister, Trolle och andra erhåller!!
|
|
|
|
|
29-12-2012, 13:27
|
Medlem

|
Jaha, Gita, men är det inte din egen tolkning av mitt inlägg, som är stötande? Jag har aldrig påstått det du lägger i min mun. Håll dig till fakta och brodera inte ut dina egna tankar, som om det vore den enda sanningen.
|
|
|
|
|
29-12-2012, 13:50
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 13:27)  Jaha, Gita, men är det inte din egen tolkning av mitt inlägg, som är stötande? Jag har aldrig påstått det du lägger i min mun. Håll dig till fakta och brodera inte ut dina egna tankar, som om det vore den enda sanningen. "Min insikt om muslimer är för stor, för att godta dom som likasinnade.( Grekland, Italien, Spanien, Portugal.)..jesses vad dom har lurat skjortan av oss! OBS! Jag har bara bytt ut ett enda ord i din text ovan, nämligen Sydeuropa mot muslimer. Och du, självklart broderar jag ut mina egna tankar precis som du och precis lika självklart är inte heller dina åsikter fakta eller denna enda sanningen. Gita
|
|
|
|
|
29-12-2012, 14:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 13:21)  Så är det inte andersen. Lantbruksstödet är storleksbetingat - ju större gård, ju större bidrag. Min dotters sambo får ut 800 000 DKR som bonde på en ö i Danmark. 350 kor som går inne mesta tiden på året, automatmjölkas, automatrensning av stallet, så det behövs knappt folk att sköta om dem. OM det vore regionalpolitik, så skulle man få mer per hektar i t.ex. Norrland. Får man det? Icke... Däremot får man fraktbidrag för att sälja djur till Siciliens slakterier. Franska bönder med idylliska, oekonomiska små gårdar samt tyska och österrikiska fjällbönder är dom stora vinnarna. Det tror f-n att dom länderna stretar emot då man talar om att minska lantbruksstödet. Gissa bara vad storbönder i sydsverige, som Wachtmeister, Trolle och andra erhåller!! Nja regionalpolitik är väl en av grunden för EU, men jag kanske blandar ihop lantbruksstödet och övriga stöd i EUs regionalpolitik.. regionalpolitik i EU.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
29-12-2012, 20:11
|
Medlem

|
Visst, andersen, men regionalpolitiken är dricks jämfört med lantbruksstödet, som faktiskt slukar mer än 30 % av hela EU's enorma budget, vilken även inkluderar "politikernas" löner och ersättningar!
och till Gittan...om du byter ut Fan mot Gud eller kallt mot varmt, så blir det såklart en ganska annorlunda mening än vad som avsetts. Din argumentation är utomordentlig naiv, och hade kanske gått hem på en förskola bland 5- åringar (jfr "-Min pappa är starkare än din!). Om du inte har något vettigt att skriva, så skriv det inte!!!
|
|
|
|
|
29-12-2012, 20:24
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 20:11)  och till Gittan...om du byter ut Fan mot Gud eller kallt mot varmt, så blir det såklart en ganska annorlunda mening än vad som avsetts. Din argumentation är utomordentlig naiv, och hade kanske gått hem på en förskola bland 5- åringar (jfr "-Min pappa är starkare än din!). Om du inte har något vettigt att skriva, så skriv det inte!!! Försök att hålla en högre nivå, jag är säker på att du kan få fram din mening utan att låta så nedlåtande. Moderator
|
|
|
|
|
29-12-2012, 20:52
|
Medlem

|
Lågt eller inte...Vad anser du då om Gittans omskrivning av vad jag skrev? Hon förfalskar min åsikt till något jag aldrig påstått. DET är dålig stil, och förtjänar ett rejält mothugg.
|
|
|
|
|
29-12-2012, 23:05
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 29-12-2012, 20:24)  Försök att hålla en högre nivå, jag är säker på att du kan få fram din mening utan att låta så nedlåtande.
Moderator Äsch, låt honom för all del hållas! Även de som saknar vidare perspektiv och större insikter bör kanske ändå få säga sitt. Eller? Gita
|
|
|
|
|
30-12-2012, 00:09
|
Medlem

|
Ja, du, som faller inom den ramen fick ju säga vad du ville säga, dvs ingenting, utom elakheter och nedvärderingar.
|
|
|
|
|
30-12-2012, 00:27
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Även Gita kan försöka hålla en trevligare debatton. Kom ihåg att ni egentligen inte är fiender utan medlemmar på samma trädgårdsforum. Och återgå till diskussionen om hur EU har misslyckats.
Moderator
|
|
|
|
|
30-12-2012, 01:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
För att återgå till ämnet så tycker jag (icke snusare) att det är lite ironiskt att vi blir så upprörda över just snuset! Svenskarna har varit bland de mest negativa till EU i opinionsundersökningar i Europa och mest sett EU som en ickefråga som inte berör dom. Både de mest övertygade JA och NEJ-sägare har haft sina frågor som de har hängt upp sig på men snusfrågan är ju i det stora hela en mycket liten och obetydlig fråga för Europa. Dessutom så var det väl så att vi fick ett undantag för tillsatser i snus precis som vi fick undantag från fri införsel av alkohol under några år efter att vi gick med och en del andra övergångsregler? Vi har ju från dag 1 vetat om att snuset kommer ifrågasättas och efter snuset kommer väl alkoholmonopolet kan jag tänka mig. Att bli arg på EU pga snus är som att bli arg för övergången till högertrafik ungf. Nog finns det viktigare saker att bekymra sig om? EUs militarisering är inget som diskutera i Sverige tex???
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|