Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Era trädgårdsplaner!, Vad är era planer för nästa vår/sommar?
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2012, 19:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Hoppas på att mina häckplantor som jag fick från grannen tar sig - då ska jag plantera dem och så ska jag gräva upp resten av den gamla sibiriska ärtbusk häcken och sedan hoppas på att grannen är så snäll att jag får ta nya sticklingar där nästa år också.

Sedan ska jag utrota sorkarna och hoppas att de inte ätit upp rötterna på mina fina buskar som finns precis där de helt underminerat marken.

Sedan ska jag göra som alla andra år, ägna mig helhjärtat åt min trädgård och bara gå omkring och njuta, fast först måste jag ju börja så alla frön som gör att jag får fullt upp och måste gräva upp mer gräsmatta och göra nya odlingsbäddar.

Citera
          Klint
          Inlägg 13-01-2013, 22:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Ja det var verkligen en diger lista!
          Jag har också finast trädgård på vintern!

Planer för i år

Göra fint vid entren,ta bort gräs,göra en kant av stenar jordförbättra plantera blommor och nån buske.
          Jag har skrivit om det i en annan tråd http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=118167
          här och ska närmast lägga in nån skiss där på tomten snart hoppas jag!

Hamla lönnarna som står mot vägen (De är hamlade förut)

Plantera Rodedenderon vid en kant, uppe på berget växer tall så de borde trivas

Göra en plantering runt trekammarbrunnen.

Beskära äppelträd

Jag inser ju att min attgöralista också är för lång men planer är alltid bra att ha

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2013, 10:44
          Länk hit: #23

Gäster

Jag skall nog fortsätta med det stora projektet som påbörjades i fjol. Det var inte planerat att utvidga men så tog vi bort en gammal gran som blivit ful och vackra klippblock uppenbarade sig som varit delvis dolda av granen. Gick inte att motstå...

Rådjursstängslet flyttades längre in i skogen och så började jag röja och rensa stenarna från allt skräp.

Bifogad fil  DSCN23620001.JPG ( 94.92k ) Antal nedladdningar: 22

Denhär stenen har någon gång lossnat från klippblocket bakom och satt fastkilad längst in i hörnet. Vi lyckades rubba den en bit men sedan var det kört..

Bifogad fil  DSCN25790001.JPG ( 78.9k ) Antal nedladdningar: 30

Men med denhär anordningen gick det till slut att få den på plats.

Bifogad fil  DSCN25640001.JPG ( 82.49k ) Antal nedladdningar: 18

Hela området som blev tillgängligt efter att vi flyttat rådjursstängslet är ganska stort, såhär ser det ut från andra sidan. Vi kom en bit på väg iaf och för en gångs skull påbörjade jag arbetet längst in och en del blev klart bl.a. stigen fram till porten i rådjursstängslet. Det kommer troligen inte att bli klart i år heller. Vi forslar bort all gammal ogräsfylld jord och gör nytt av allt. Här blir det enbart surjordsplanteringar och det är arbetsamt att anlägga.

Bifogad fil  DSCN25770001.JPG ( 87.27k ) Antal nedladdningar: 22

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2013, 10:58
          Länk hit: #24

Gäster

Såhär blev stigen fram till porten i rådjursstängslet. I rabatten till vänster har jag planterat en vacker solfjäderstall Sciadopitys verticillata - tveksamt härdig här så jag hoppas på en mild vinter i år.

Bifogad fil  DSCN25800001.JPG ( 81.37k ) Antal nedladdningar: 24

Bifogad fil  DSCN25810001_1.JPG ( 90.1k ) Antal nedladdningar: 18

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2013, 11:22
          Länk hit: #25

Gäster

Urgrävt och rensat mellan de första stenarna - många kärror med ny jord krävdes här för att få upp höjden längst bak.

Bifogad fil  DSCN25600001.JPG ( 76.24k ) Antal nedladdningar: 20

Klart här också...

Bifogad fil  DSCN25740001.JPG ( 84.18k ) Antal nedladdningar: 17

Trampstenarna på plats och rabatten fylld - såhär långt kom vi i höstas

Bifogad fil  DSCN26270001_1.JPG ( 91.57k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          LottaJo
          Inlägg 14-01-2013, 11:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 28 601

Vilken fantastiskt vacker miljö att arbeta med, Gunilla T!! Perfekta mossbeväxta stenar, ringlande stigar och uppväxta träd i lagom skugga... Ljuvligt!!!

Räcker viltstängslet för att hålla ute rådjuren? Hur högt är det på lägsta stället?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2013, 11:43
          Länk hit: #27

Gäster

Ja, det är en vacker miljö, hela trädgården är uppgrävd och anlagd i skogen. Sen får man försöka så gott det går att anpassa planteringar till omgivande miljö.

Det är Allox nät vi satt runt hela trädgården, tror det är 2m högt och det har fungerat i 3 år. Det kändes väl sisådär i början när vi stängslade in men just Allox nätet är hyfsat diskret och man vänjer sig snabbt, nu ser jag det knappt.

På framsidan tar vi bort nätet helt på våren - rådjuren stör inte när naturen börjar bjuda på mat så det har hittills iaf fungerat perfekt.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-01-2013, 00:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ser fram emot dina vårbilder Gunilla!!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 16-01-2013, 09:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Jag ser också fram emot vårbilderna Gunilla! smile.gif

Vad roligt att så många har så stora planer! Man blir riktigt inspirerad av den här tråden smile.gif
          Själv flyttar vi till en gammal trädgård anlagd 1940 i mars så för min del blir det till att flytta med lite smått jag inte kan lämna smile.gif och sen bara njuta och se vad som tittar upp i den nya trädgården! Ska bli jätte roligt och jag hoppas på lite gamla sorters perenner biggrin.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon