|
Ut ur EU?, Vad vill Du? |
|
|
|
22-12-2012, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Vart jag än kommer så hör jag aldrig någon som är nöjd med att Sverige är med i EU. Så, vad tycker just Du om Sveriges varande eller icke varande i EU?
|
|
|
|
|
22-12-2012, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon EU-anhängare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
22-12-2012, 18:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag har aldrig varit någon varm EU-anhängare. EMU är rena galenskapen. jag tror dock vi behöver samarbeta inom ett antal områden, så ett uttrde skulle jag inte stötta.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
22-12-2012, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Nej EU är inget att ha, det gynnar bara kapitalet. Men jag tror inte att det är möjligt att gå ur EU, hur skulle det gå till?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
22-12-2012, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Går det att samarbeta med Italien, och deras galna populistpolitik? Spaniens dito? Portugals envägsspår? Rumänien? Polen? Bulgarien? Nej tack, säger jag till ett EU, som, enligt van Rompueys och Barrosos högtravande ideologier, försöker att bli ett slags Europas förenta Stater. Vi är alldeles för olika i frågor som är för väsentliga, t.ex. korrumption, maktgalenskap, rättvisa, socialt tänkande överhuvudtaget. Beträffande fred och icke krigiska handligar, så fattas väl bara att Serbien kommer med i alliansen, så är det kört...eller det religiösa...In med Turkiet bara, så är unionen inte längre en union. Nä, jag ser ingen framtid i EU, så låt oss marchera ut så länge vi kan hålla huvudet över vattenytan.
|
|
|
|
|
22-12-2012, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Från att ha varit en svuren nej-sägare så är jag idag för att vi stannar inom EU. EU som institution lider av demokratiskt underskott och EMU är helt galet projekt, det brukar ju även ekonomer instämma i. Men jag har svårt att säga nej till ett projekt som påverkar länder att avskaffa dödsstraffet, liberalisera sin lagstiftning och öppna upp sig för utbyte inom vetenskap och utbildning. Jag tror att EU behöver gå igenom stora reformer men att ställa sig utanför är orealistiskt. Ett medlemskap för Serbien och Turkiet skulle öka stabiliteten i Europa.
--------------------
|
|
|
|
|
22-12-2012, 20:57
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag tror absolut att Sverige skulle klara sig bättre utanför EU. Men av solidaritet borde vi kanske vara med, betala avgifterna och påverka politiken så gott vi kan?
|
|
|
|
|
22-12-2012, 21:14
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
När vi till och med förbjuds att snusa av EU, hur f-n skall vi då kunna vara med och "påverka"? Tror du med ett uns att Italien vill att vi påverkar dom? Det landet har ett högmod som går före fall. Det är landet, som allra minst efterlever EU's regler. Om EU bestämmer att ditten eller datten skall göras, så kommer det efter 10 år en proposition i italienska parlamentet, att "vi borde efterleva denna regel". Sedan röstar dom om det, och det blir "nej". Nej, ta vår Mats ur skolan...! Vi kan inte påverka länder som de i sydeuropa. Dom är efterblivna och vill helt enkelt inte släppa sin fornstora gloria. Titta på Grekland, som stolt skryter om "demokrati" - något dom aldrig haft. Den demokrati dom en gång skapade var "äganderättens demokrati". Bluff och båg - så också med dagens EU - ett tjänstemännavälde!
|
|
|
|
|
22-12-2012, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Nu är vi ju med i unionen och skall nog inte lämna den när det blåser snåla vindar. Om vi ens kan. Själv var jag kritiskt till EU men tycker i alla fall att vi får ro båten iland o vänta på bättre tider. Något lär sig väl unionen av det som sker i Skuldtyngda länder. Hög o lågkonjunkturer kommer att avlösa varandra framgent. Hur ekonomin o korruptionen inom medlemsländerna hanteras inom EU, tror jag är en viktig faktor om medborgarna blir mer kritiska eller inte till unionen. Rider EU ut den här stormen när nationalister i många länder ropar på regional självständighet, vilket ju är tvärtemot eu-tanken, ja då kommer nog bättre tider vad det lider. Annars får vi väl fråga Kina om dom vill bli stödmedlem för en saftig inträdesavgift.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
23-12-2012, 09:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
från att ha varit eu-kritisk i ungdomen har jag ändrat uppfattning. visst finns det mycket att göra avseende eu:s styrning och uppbyggnad men själva tanken är ju korrekt. ett samarbete mellan europas alla länder med gemensamma regler och ett fritt handels och arbetskraftsutbyte. gick en dokumentär på tv nyss just om eu:s bildande och med den bakgrunden förstår man tanken bättre. europa har ju alltid omfattats av konflikter och krig mellan länderna i alla tider. bara att kunna undvika det är värt mycket,sedan att vi nu har demokrati i stort sett hela europa är ju ytterligare ett klister och en grund för samarbete. att utträda ur eu kan vara möjligt men hur blir då framtiden? vi skulle behöva förhandla om handelsutbyte med övriga länder,tullar,regelverk m.m. förutom malm och trävaror vad har sverige att erbjuda i framtiden? vad skulle hålla svenska företag kvar i ett isolerat sverige?vi ser ju redan utflyttning,mest pga kostnadsläget i sverige.vad skulle behöva göras för att få dem att stanna kvar? jag kommer ihåg hur det var innan eu,när exportindustrin började gå knackigt devalverade man för att få ner exportindustrins kostnader,all import blev därmed dyrare och drev upp kostnaderna för folk. skall vi tillbaks till det? dessutom ser ju världen totalt annorlunda ut i dag än på 70-talet,nu har vi en globalisering som inte fanns då,eu konkurrerar med framförallt asien.kan sverige möta det själv? Bättre då att fortsätta utveckla eu:s struktur och satsa på den inre marknaden,sverige står ju inte ensamt. möjligt att sydeuropas folk behöver vägledning men här i norra delen är vi ju mer samstämmiga. Man måste se helheten,visst kan man hänga upp sig på regelverk om gurkors böjning och storleken på jordgubbar men sådant går att rätta till,nitiska byråkrater finns överallt. se istället på de möjligheter som företag,skolor,arbetskraft och våra ungdomar fått att fritt få arbeta och studera i hela europa. ulf
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-12-2012, 11:05
|
Gäster

|
Frågan om vi skall tillhöra EU eller inte är nog av underordnad betydelse inför de problem vår globala värld står inför.
Länderna i sydeuropa är högt skuldsatta men ständigt hävdas att Sveriges statsfinanser är goda men då nämner man inte att svenska hushåll har en skuldsättning på 230% av BNP, olika strategier i olika länder där Sverige har valt att sätta skuldbördan på hushållen i stället för på statsfinanserna. Om denhär skuldsättningen spricker då är det illa. Vårt monetära system är uppbyggt som ett pyramidspel som förutsätter en ständig ökad tillväxt vilket i sig inte är möjligt.
Härom veckan sänkte Riksbanken återigen reporäntan till exeptionellt låga 1% för att vi återigen skall speeda på vår hyperkonsumtion. Kan pengar bli så mycket billigare? ...och har räntevapnet spelat ut sin roll?
Förövrigt är statens garanti för hushållens bankmedel i Euro trots att vi inte gått med i den monetära unionen.
Ingen i ansvarig ställning låtsas heller om att det smörjmedel som hållit igång vår ekonomi och möjliggjort tillväxten är på upphällning. De flesta verkar vara överens om att vi passerat oljetoppen och hitintills har vi inget som kan mäta sig med den billiga oljan som energi. Oljan är dessutom en central råvara i det mesta av industrisamhällets produkter, kemikalier, kläder, leksaker, plaster, bilar, vägar elektronik, förpackningar....
Det är lätt att raljera över oväsentliga saker som EU sysslar med ibland men hur skall lilla Sverige möta framtidens utmaningar?
USA´s statskuld är ofantlig och vår ekonomi är global - det såg vi inte minst när Lehman Brothers kollapsade och utlöste en global finanskris som många menar att vi inte hämtat oss från ännu. Man mötte den krisen genom ytterligare skuldsättning för att öka tillväxten - samma medicin som utlöste krisen 2008.
Redigerat av Gunilla T: 23-12-2012, 11:06
|
|
|
|
|
23-12-2012, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Vad är det då man är ute efter? En politisk union eller en ekonomisk? Jag tycker att det är skit när baltländer med utvecklingsstörd politik vad gäller djurhållning i ladugårdar får igenom lagförslag som slår undan benen på svenska lantbrukare... jag tycker att det är skit när man måste dra in på sjukvård, omsorg och skola för att kunna betala medlemsavgiften till EU... vi skulle ju få så jävla mycket tillbaka men det är ju bara promille av alla miljarder vi betalar som vi får tillbaka...
Jag kan inte se NÅGONTING som har blivit bättre för nationen Sverige på grund av EU. Förr såg länder i Asien upp till Sverige och svenskarna... nu ses vi som lakejer till tyskland...
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-12-2012, 13:50
|
Gäster

|
Sverige är en nettobetalare till EU ja. Innevarande år betalade Sverige 31,3 miljarder och fick 13 miljarder i EU stöd tillbaka. Av dessa 13 miljarder gick 9 miljarder till jordbruksstöd i Sverige vilket resulterar i en nettokostnad på 2000 kr/person i år. http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU...iges-EU-avgift/Skattesänkningarna som genomförts under åren 2007 - 2010 beräknas ha kostat välfärdssystemen 239,1 miljarder i utfall enl SCB (lite osäker på summan, har inte hittat någon säker källa)och självklart är så mycket pengar direkt synliga i vår välfärd. Jag blir alltid lika förvånad när människor klagar på sjukvård, skola och andra samhällsnyttigheter utan att detta kopplas ihop med de transfereringar som gjorts till hushållen.
Redigerat av Gunilla T: 23-12-2012, 13:55
|
|
|
|
|
23-12-2012, 21:58
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker EU håller på med petitesser och skitsaker ,finns viktigare saker att ta tag i än tex snuset eller om vi har krokiga eller raka gurkor i affären .Sverige har alltid haft lätt för att samarbeta med andra länder och kronan är stark som aldrig för !jordbruket sköter vi bättre än de flesta andra länder även djurhållningen och slakt .
Redigerat av Motti: 23-12-2012, 21:59
|
|
|
|
|
23-12-2012, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vi är en litet land som är helt beroende av att handla och samarbeta med vår omvärld. Att isolera oss leder bara till elände och misär.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
23-12-2012, 22:32
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2012, 22:25)  Vi är en litet land som är helt beroende av att handla och samarbeta med vår omvärld. Att isolera oss leder bara till elände och misär. Precis som för andra länder som valt att stå utanför EU, som Norge och Schweiz?
|
|
|
|
|
23-12-2012, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Att stå utanför är inte helt enkelt heller. Norge har samarbete med EU inom många områden men inte möjligheten att påverka besluten.
--------------------
|
|
|
|
|
23-12-2012, 23:32
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Som jag ser det så skulle vi gott klara oss utan EU eftersom vi alltid haft goda relationer med omvärlden både när det gäller export och import ,dessutom är vi ett land som är ekonomiskt stabilt och producerar högkvalitet inom industribyggen tex ,där är det inte många som slår oss på fingrarna när det gäller högtecknologi tex eller forskning .Jag tror vi kunde lätt klara oss utan EU !som jag ser det kostar det oss enorma summor att vara med pengar vi kunde lägga på mer forskning tex .Tror inte vi skulle gå under om vi gick ur ,titta bara på vår svenska kronas värde i dag .Dom enda som skulle vara ett hot är Kina som rusar fram i tillväxt och även hotar USA både i tecknologi och biltillverkning mm.
|
|
|
|
|
24-12-2012, 00:11
|

Moderator

|
CITAT (Motti @ 23-12-2012, 23:32)  Som jag ser det så skulle vi gott klara oss utan EU eftersom vi alltid haft goda relationer med omvärlden både när det gäller export och import ,dessutom är vi ett land som är ekonomiskt stabilt och producerar högkvalitet inom industribyggen tex ,där är det inte många som slår oss på fingrarna när det gäller högtecknologi tex eller forskning .Jag tror vi kunde lätt klara oss utan EU !som jag ser det kostar det oss enorma summor att vara med pengar vi kunde lägga på mer forskning tex .Tror inte vi skulle gå under om vi gick ur ,titta bara på vår svenska kronas värde i dag .Dom enda som skulle vara ett hot är Kina som rusar fram i tillväxt och även hotar USA både i tecknologi och biltillverkning mm. Även om Kina vore det enda hotet vore det illa nog. Det bor 1,3 miljarder människor där, med en kultur av att studera och jobba stenhårt. Vi har ingen chans att konkurrera med dem varken med eller utan EU. Samarbete mer eller mindre på deras villkor är enda vägen. Men det finns fler länder i den regionen som också är stora hot. Vietnam till exempel, med bortåt 100 miljoner människor. Även de superdriftiga och omöjliga att konkurrera med i framtiden. Och det finns många fler länder. Västvärldens storhetstid är över, och vi måste anpassa oss till det. Frågan är om vi gör det lättast som en del i EU eller på egen hand? Det känns lite som om att det kan vara oss till nackdel att vara del i kolossen på lerfötter, jag tror nästan att Sverige skulle klara sig mycket bättre utan att behöva släpa på de sydeuropeiska länderna.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|