Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läsecirkel, Försvunnen värld
          Natur liv
          Inlägg 15-02-2013, 15:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

I boken beskrivs också gravplatser efter år 2000 f kr i Ryssgärdet. Det fanns sädeskorn och köttben av tamdjur i gravarna, vilket tyder på att de var, eller ville framstå som, bönder. Men jag vet inte huruvida det stämmer som boken skriver, att platsen var helig?

Måste det ha varit så att dåtidens människor nödvändigtvis måste ha trott på gudar eller andra väsen? Måste ritualer ha haft med gudar att göra? Kan det inte ha varit traditioner? Vi har ju idag traditioner som vi gör för att skapa gemenskap eller ett sammanhang med vår kultur och vår historia. Inte nödvändigtvis för att blidka gudar. Hur tänker ni när det gäller det här?

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-02-2013, 13:32
          Länk hit: #22

Medlem

När man väl har börjat läsa boken är det svårt att sluta. Är det okej att vi läser klart kapitel 1 (till och med sidan 87) till nästa helg?

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 22-02-2013, 07:41
          Länk hit: #23

Medlem

Eftersom min helg börjar redan på fredagen, så gör jag ett inlägg nu. Om KOR. Avsnittet om ko-matematik var intressant tycker jag.

Man hittade en kruka med mjölkrester och kunde därför komma fram till att man naturligtvis drack mjölk, men också att man förvarade mjölken i något slags kylskåp. Man tillverkade krukor med en lerblandning som speciellt lämpade sig att bevara kyla, krukan grävdes ned i ett hål med en stor sten som lock. Så höll den sig tydligen tillräckligt länge färsk.

Att föda upp en ko kunde vara en bra investering, redan efter några år kunde man ha en boskapshjord. Idag är det inte alls så. Den som har en enda ko får dra ett kostsamt lass och inte ens när det har blivit en hjord anses det lönsamt.

Märklig utveckling det här att det bara är stora kofabriker som anses lönsamt idag. Att ha djur var då en trygghet, idag behövs annat för att ha ekonomisk trygghet. Många mjölkbönder har ju lagt ned sin verksamhet och istället transporteras mjölk tvärsöver kontinenter. Kan det verkligen vara hållbart i det långa loppet?

--------------------

Citera
          EsterM
          Inlägg 22-02-2013, 09:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Ja det är märkligt.
          På 70-talet hade vi en granne som hade några få kor dit vi gick och köpte mjölk. Då märkte man att mjölken smakade olika beroende på årstid.
          För övrigt är det en väldigt intressant bok, som väcker många funderingar.
          T ex obegripliga krökar på en väg och så visar det sig att precis i kröken så låg det ett hus för några 1000 år sedan.

Redigerat av EsterM: 22-02-2013, 09:06

Citera
          Natur liv
          Inlägg 22-02-2013, 10:13
          Länk hit: #25

Medlem

Det intresserar mig alltid när jag är ute och åker, hur gamla vägdragningar har gått. I den moderna historien kan man se att telefonstolpar följer trädgränser (och gamla vägar), medan de nya vägarna far iväg rakt över åkrar. De ännu äldre vägarna gör, precis som du säger, helt obegripla svängar ibland.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 26-02-2013, 18:37
          Länk hit: #26

Medlem

Är det okej att vi delar upp kapitel 2 på två och en halv vecka? I så fall läser vi sidan 91-137 till fredagen den 8 mars och 139-189 till fredagen den 15 mars. Jag hoppas att det räcker, men om ni tycker att det behövs längre tid så hojta till.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 01-03-2013, 19:18
          Länk hit: #27

Medlem

Ni glömmer väl inte att läsa? Jag har i alla fall inte läst än, så jag får väl göra det snart.

--------------------

Citera
          EsterM
          Inlägg 02-03-2013, 11:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Jag har läst ungefär halva boken, men jag var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket. Ska försöka låna den på måndag igen.
          Det är en väldigt intressant bok, och jag tycker det är roligt att läsa Natur livs kloka kommentarer. Men är det ingen annan som läser boken ?

Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-03-2013, 23:13
          Länk hit: #29

Medlem

Av tystnaden att döma, så verkar det inte vara så många som läser boken, tyvärr. De går miste om många intressanta aspekter av vår historia. Men det får inte låta oss andra hindras att läsa vidare, diskutera och reflektera kring vad som kan tänkas ha hänt på de platser där E4 nu drar fram.

Jag läser gärna vidare och ser fram emot att en och annan kommentar kommer till.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 29-03-2013, 14:21
          Länk hit: #30

Medlem

Oj, vad tiden går. Jag har läst vidare i kapitel tre och blev speciellt intresserad av det som har med järn att göra. Kanske för att jag huserar i ett gammalt gruvtorp när jag är ledig och strövar då i ett område fullt av minnen från tidigare järnframställning.

Jag hade innan jag läste boken ingen aning om att järnframställningen har äldre anor i Mälardalen än i Skåne. Antagligen för att det fanns kontakter inte bara söderifrån utan österut. Det har inte forskats så mycket om de ostliga kontakterna, så det har varit dolt för många.

Eftersom inte så många följer läsecirkeln så kan vi väl bara läsa vidare och kommentera hur vi vill, tycker jag. Fritt fram!

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-08-2026, 11:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon