|
Eftersom min helg börjar redan på fredagen, så gör jag ett inlägg nu. Om KOR. Avsnittet om ko-matematik var intressant tycker jag.
Man hittade en kruka med mjölkrester och kunde därför komma fram till att man naturligtvis drack mjölk, men också att man förvarade mjölken i något slags kylskåp. Man tillverkade krukor med en lerblandning som speciellt lämpade sig att bevara kyla, krukan grävdes ned i ett hål med en stor sten som lock. Så höll den sig tydligen tillräckligt länge färsk.
Att föda upp en ko kunde vara en bra investering, redan efter några år kunde man ha en boskapshjord. Idag är det inte alls så. Den som har en enda ko får dra ett kostsamt lass och inte ens när det har blivit en hjord anses det lönsamt.
Märklig utveckling det här att det bara är stora kofabriker som anses lönsamt idag. Att ha djur var då en trygghet, idag behövs annat för att ha ekonomisk trygghet. Många mjölkbönder har ju lagt ned sin verksamhet och istället transporteras mjölk tvärsöver kontinenter. Kan det verkligen vara hållbart i det långa loppet?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|