Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kiwi, som bott i kruka i växthuset i vinter
          rosita
          Inlägg 05-01-2013, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

När tror ni att jag kan plantera ut min kiwi på friland? Den har stått i stor kruka i växthuset i vinter, men den ska få ny plats på friland, direkt utanför växthuset till våren. Den tåler ju frost, i växthuset har den fått vinter med -4-10 grader under 2 veckor hittills, inte behöver jag väl då vänta tills frostrisken är över innan den hamnar i rabatten?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-01-2013, 16:16
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om den har invintrat som den skall, släppt löven och så, då är det inga problem att plantera ut nu.

Vad är det för kiwi, är det en äkta eller en minikiwi, någon sort av actinidia kolomikta eller arguta? Den äkta kiwin tror jag inte är härdig utanför växthuset ens i Skåne

Citera
          KRT
          Inlägg 05-01-2013, 16:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Huggorm @ 05-01-2013, 16:16) *
          Vad är det för kiwi, är det en äkta eller en minikiwi, någon sort av actinidia kolomikta eller arguta? Den äkta kiwin tror jag inte är härdig utanför växthuset ens i Skåne

Finns 2 eller 3 plantor (vanlig kiwi, dvs ej mini) i botaniska i Lund, som står utomhus. Iofs klättrar de på sydsidan av en tegelbyggnad, men ändå. I mycket gynnsamma lägen går det smile.gif

Jag har fö en planta "Jenny" i växthuset, det är meningen att hon ska få flytta in i vårt uterum (när det nu blir klart) som kommer vara ouppvärmt, men med tegelväggar på två sidor där jag räknar med (hoppas?) att hon kommer trivas och ge frukt!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-01-2013, 17:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Kiwi finns även i Göteborg http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...deliciosa-19544
          och i nordöstra Skåne. Får de bara ett bra läge så kan dom klara sig i kallare zon än 1.

Citera
          strandskatan
          Inlägg 05-01-2013, 19:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Jag har några frösådda äkta kiwi på friland, när vi hade frost i maj frös de ner men växte snabbt upp igen, verkar vara ganska kavata plantor tycker jag. Vackra blad! Någon frukt väntar jag mig inte, blommor hoppas jag på men har inte sett till än. Minnet sviktar lite, men jag tror det blir tredje sommaren för dem i år, eller kanske fjärde. Bor i zon 1, fast blåsigt och i en kallsänka.

Glömde skriva jag har sammanlagt 6 plantor utplanterade, eftersom man behöver både han- och honplanta för att (möjligen) få frukt, och vilka som är vad kan man inte veta förrän de blommar. Plantorna är mycket högre än som syns på bilden.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sept_2012_039.jpg ( 351.08k ) Antal nedladdningar: 49

Citera
          rosita
          Inlägg 05-01-2013, 21:32
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för era svar!

Den plantan jag har köpte jag i juli/augusti 2012 och den ska klara zon 1 eller 2 och jag bor i zon 1. Det ska inte behövas två plantor hellre, utan ska gå att få frukt ändå.

Den har invintrat bra och jag hoppas att kunna plantera ut den i mars, eftersom det då blir trångt i växthuset.

Anledningen att jag inte planterade den på friland direkt, var att det inte fanns plats just där den ska stå. Och när det som växte där skördats, var det lite väl sent på säsongen.

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          strandskatan
          Inlägg 06-01-2013, 14:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Om plantan är självfertil är det inte en dulcis du har utan någon minikiwi. Fanns det ingen namnlapp med när du köpte plantan? Jag sparar numera namnlapparna på allt jag köper, och fröpåsarna på det jag sått, finns ingen namnlapp skriver jag upp - minnet är kortare än man tror!

Citera
          KRT
          Inlägg 06-01-2013, 14:22
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (strandskatan @ 06-01-2013, 14:09) *
          Om plantan är självfertil är det inte en dulcis du har utan någon minikiwi. Fanns det ingen namnlapp med när du köpte plantan? Jag sparar numera namnlapparna på allt jag köper, och fröpåsarna på det jag sått, finns ingen namnlapp skriver jag upp - minnet är kortare än man tror!

Inte säkert, "Jenny" är självfertil och en vanlig kiwi. Är det inte snarare så att de flesta minik-kiwis är enkönade???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          rosita
          Inlägg 06-01-2013, 15:41
          Länk hit: #9

Medlem

På namnlappen står det bara Actinidia deliciosa och att den ska vara självfertil. Jag fick också höra om en dam som köpt samma kiwiplanta ett par år tidigare och att hon haft den på friland och fått lite skörd också.

Så jag hoppas på att kunna skörda i alla fall några stycken om något år yes.gif

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-01-2013, 18:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Det finns framodlade självfertil även bland minikiwi, annars är ALLA arter av kiwi skildkönade, blanda flera olika sorter ger nog bäst skörd även bland självfertila.

Citera
          Bassam
          Inlägg 07-01-2013, 00:09
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är stort fel att om man har eller köpte växter utan kortinformation.
          H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 04:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon