Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliplantaget 2013
          skogsmulle101
          Inlägg 09-01-2013, 08:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

Jag tänkte börja om ca en månad med min 2013 plantor. Har ni några tips? Nåt nytt kanske?
          Jag brukar odla upp vanlig röd chili (spansk peppar), , Jalapeno, Habanero & Jam Bell.( Thaibasilika, som är kalasfint åxå)

Börjar ni redan nu kanske? Jag har inge lampor utan endast stort fönster åt norr & ett stort åt söder.

Redigerat av skogsmulle101: 14-01-2013, 22:43

Citera
          Piccante
          Inlägg 09-01-2013, 12:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Ska du bara ha några plantor i ett mörkt fönster så kan du hänga upp en lågenergilampa eller sätta en skrivbordslampa med kompaktlysrör över plantorna.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 09-01-2013, 13:22
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Piccante @ 09-01-2013, 12:30) *
          Ska du bara ha några plantor i ett mörkt fönster så kan du hänga upp en lågenergilampa eller sätta en skrivbordslampa med kompaktlysrör över plantorna.

Gjorde så för några års sedan, kanske hjälper få upp dom lite grann.

Ska iaf rengöra växthusen ikväll till att börja med.

Citera
          jojjjjo
          Inlägg 12-01-2013, 13:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 72 091

Chilisäsongen för 2013 har redan startat för mig. Kan inte hålla mig längre. Då kommer jag att få skörd redan i början av juni smile.gif Kanske redan i maj beroende på. Den som är snabbast är nog Cayenne Long Slim faktiskt. Men du kan också använda vitt ljus från lysrör. De gula har inte tillräckligt med blått ljus säger dem.Använder själv extra växtbelysning för det gör sådan stor skillnad: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...;products_id=69. Väl värd som investering. Odlar spenat i den på vintern. Jag har ingen värmematta men har kommit på att om jag ställer några muggar på elementet och sedan mitt minidrivhus uppepå så blir det rätt värme för att chilifröna ska gro på 10-14 dagar istället för flera veckor.

Hittade även en kul chili i år som ser ut som en tomat: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=109. Den ska bli spännande att prova!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 12-01-2013, 18:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

Chilisäsongen har startat för mig också!
          Oroar mig lite att jag ställt dom för kallt dock, tror det är 18-19 grader där de står. Får kanske flytta dom till lite varmare.

Det blev:
          Lombardo 15 st
          Piri Piri (vet inte det exakta namnet, men någon av de sorter som går under det namnet.
          Sunburst Yellow 8 st (brukar säljas som krukväxtchili. Men den är otroligt bra på att ge mycket frukt på en väldigt liten planta)
          En röd prydnadschili jag inte vet namnet på 8 st. Goda smakrika och ganska milda frukter.
          Nepal Smokebit: 6st
          Super Chili: 5st
          Peters Pepper (snoppchilin): 5st
          Yellow Thai: 5st

Hoppas så många som möjligt tittar upp. Är väldigt tidig i år. De förra åren har jag alltid kommit igång i slutet av april och det är lite sent.

Lycka till alla ni andra! Hoppas det blir ett bra chiliår.

Mvh

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 12-01-2013, 18:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Det behöver du inte oroa dig för dem kommer gro!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 12-01-2013, 18:57
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 12-01-2013, 18:49) *
          Det behöver du inte oroa dig för dem kommer gro!

Menade du temperaturen, eller bara rent allmännt? smile.gif

Känns skönt att vara igång iaf.
          Om ett tag blir det tomater med. Men det är lägligare i t.ex februari känner jag. Kommer sätta dom i intervaller med två veckors mellanrum. Så har man bra flöde på tomater under sommaren. smile.gif

Mvh

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 12-01-2013, 21:14
          Länk hit: #8

Medlem

De kommer att gro vid den temperaturen så länge det finns liv i fröet! smile.gif

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 12-01-2013, 22:11
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 12-01-2013, 21:14) *
          De kommer att gro vid den temperaturen så länge det finns liv i fröet! smile.gif

Ja, det ska nog gå bra. Kanske tar lite längre tid dock. Men är ju redan ute i god tid så. tongue.gif
          Nu vill man bara snabbspola tills att dom kommit ovan jord. biggrin.gif

Citera
          jojjjjo
          Inlägg 12-01-2013, 22:56
          Länk hit: #10

Medlem

Blev så inspirerad att det åkte ner några fler chilisorter i jorden ikväll och miniväxthuset står just nu "ovanför" elementet igen :-) Mina första 6 sorter är redan uppe nu och de första hjärtbladen visar sig, hurra! Nu hoppas man ju på en varm vår. Lycka till alla!

Glömde fråga. Någon som odlat denna chili med det konstiga namnet Abchazskij Ostruyi? http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=107
          Lite nyfiken......

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 13-01-2013, 08:29
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 12-01-2013, 22:11) *
          Nu vill man bara snabbspola tills att dom kommit ovan jord. biggrin.gif

Ja och när väl det har hänt vill man snabbspola tills dem bär frukt! biggrin.gif

Så detta är år 2013´s års chili/paprikatråd? Jag postade i den gammla utan att tänka på det, kanske skulle den döpas om och läggas till en beskrivning som föregående års tråd i så fall?`

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 13-01-2013, 23:10
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 13-01-2013, 08:29) *
          Ja och när väl det har hänt vill man snabbspola tills dem bär frukt! biggrin.gif

Så detta är år 2013´s års chili/paprikatråd? Jag postade i den gammla utan att tänka på det, kanske skulle den döpas om och läggas till en beskrivning som föregående års tråd i så fall?`

Ja, det verkar ju inte bättre.
          Tycker nästan också tråden borde döpas om, för att vara enhetlig med tidigare års chili/paprikatrådar. smile.gif

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 14-01-2013, 22:09
          Länk hit: #13

Medlem

En hel del kul läsning. Kanske skulle ta tag i lamp-djungeln, men dewt blir nog typ ett akvarie & / eller lysrör. Har beställt thaibasilika & Jalapeno Early & min sambo har rensat frön från förra säsongens frukter, så hela balkongen lär bli djungelaktig även iår biggrin.gif

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 14-01-2013, 22:41
          Länk hit: #14

Medlem

Nu är förra årets frukters fröer satta

valde ett frö/minikruka. Jag har alltid haft både bra & mindre bra resultat med endast "en stam" kontra "busksådd"

CITAT (MrLeaf @ 13-01-2013, 23:10) *
          Ja, det verkar ju inte bättre.
          Tycker nästan också tråden borde döpas om, för att vara enhetlig med tidigare års chili/paprikatrådar. smile.gif

Jag provade att döpa om den men det får gärna någon moderator el dylikt göra. biggrin.gif

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 15-01-2013, 10:09
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (jojjjjo @ 12-01-2013, 13:58) *
          Chilisäsongen för 2013 har redan startat för mig. Kan inte hålla mig längre. Då kommer jag att få skörd redan i början av juni smile.gif Kanske redan i maj beroende på. Den som är snabbast är nog Cayenne Long Slim faktiskt. Men du kan också använda vitt ljus från lysrör. De gula har inte tillräckligt med blått ljus säger dem.Använder själv extra växtbelysning för det gör sådan stor skillnad: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...;products_id=69. Väl värd som investering. Odlar spenat i den på vintern. Jag har ingen värmematta men har kommit på att om jag ställer några muggar på elementet och sedan mitt minidrivhus uppepå så blir det rätt värme för att chilifröna ska gro på 10-14 dagar istället för flera veckor.

Hittade även en kul chili i år som ser ut som en tomat: http://www.chilihuset.se/butik/product_inf...products_id=109. Den ska bli spännande att prova!

Planerar att bygga nåt eget med höj/sänkbart

Citera
          jojjjjo
          Inlägg 15-01-2013, 11:35
          Länk hit: #16

Medlem

Är inte moderator

Redigerat av jojjjjo: 15-01-2013, 11:38

Citera
          jojjjjo
          Inlägg 15-01-2013, 11:40
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (skogsmulle101 @ 15-01-2013, 10:09) *
          Planerar att bygga nåt eget med höj/sänkbart

Skogsmulle101: Ok, den här är höj o sänkbar i allafall och lätt att bara vattna rakt ner i botten. Men skulle vilja ha lite mer häjd när plantorna dragit iväg och det fortfarande är för kallt i uterummet. Såg att Nelson hade något nytt med bara ett lysrör m reflektor man kan köpa och hänga på kedja, om det kan vara ett alterntiv för dig?

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 15-01-2013, 15:22
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 11:40) *
          Skogsmulle101: Ok, den här är höj o sänkbar i allafall och lätt att bara vattna rakt ner i botten. Men skulle vilja ha lite mer häjd när plantorna dragit iväg och det fortfarande är för kallt i uterummet. Såg att Nelson hade något nytt med bara ett lysrör m reflektor man kan köpa och hänga på kedja, om det kan vara ett alterntiv för dig?

Ja, precis, 38cm i höjd funkar inte för mig. Jag tänkte ha belysning på chiliplantor men när det blivit så höga är det ju sommar & då behöver dom inte mer ljus från extern källa. Så det kan vara ett köp. Skulle helst bygga nåt eget, mkt roligare, men har knappt med tid så jag ska kika runt lite. Den lär ju skön att ha i köket, blir ju liksom bra belysning i köket istället för lampa.

Citera
          jojjjjo
          Inlägg 15-01-2013, 16:42
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (skogsmulle101 @ 15-01-2013, 15:22) *
          Ja, precis, 38cm i höjd funkar inte för mig. Jag tänkte ha belysning på chiliplantor men när det blivit så höga är det ju sommar & då behöver dom inte mer ljus från extern källa. Så det kan vara ett köp. Skulle helst bygga nåt eget, mkt roligare, men har knappt med tid så jag ska kika runt lite. Den lär ju skön att ha i köket, blir ju liksom bra belysning i köket istället för lampa.

Ja jag måste ju medge att jag gillar när den står på köksbänken och man står och "hänger" i ljuset och tittar på de små när de växer med pannan på överdelen. Rätt mysigt! Sen går det fort att vattna på morgonen, rakt ner i underdelen så var det klart. Oftast klarar jag mig precis med höjden eller så får plantorna bo lite i fönstret innan de åker ut. Jag har inte tid för att bygga något eget riktigt så det här blev en bra lösning för mig. Lycka till och visa gärna lite bilder om du bygger något som inspiration till oss övriga.

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 17-01-2013, 19:16
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 16:42) *
          Ja jag måste ju medge att jag gillar när den står på köksbänken och man står och "hänger" i ljuset och tittar på de små när de växer med pannan på överdelen. Rätt mysigt! Sen går det fort att vattna på morgonen, rakt ner i underdelen så var det klart. Oftast klarar jag mig precis med höjden eller så får plantorna bo lite i fönstret innan de åker ut. Jag har inte tid för att bygga något eget riktigt så det här blev en bra lösning för mig. Lycka till och visa gärna lite bilder om du bygger något som inspiration till oss övriga.

Tror den kan räcka , den är ju mest till för att driva upp plantor med. Kanske köper en istället för att bygga. Vet inte om det finns energi just nu för nytt projekt. Har just avslutat ett cykelbygge & ska sätta ihop en till snart så...
          Tack för tipset. Den är ju inte heller skitdyr.

CITAT (jojjjjo @ 15-01-2013, 11:40) *

Upps, detta inlägg såg jag inte först. Jag får ta och googla Nelson...

Citera

18 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-01-2026, 22:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon