Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliplantaget 2013
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 10:36
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (MrLeaf @ 09-03-2013, 10:29) *
          Vet inte hur sugen du är på att använda konserveringsmedel, men annars är ju E211, dvs natriumbensoat, rätt vanligt förekommande i såser av alla de slag och många andra anrättningar också.
          Det motverkar främst jäst- och mögelsvampar men i viss mån även bakterier.

Nu har jag inte gjort någon sås hemma som inte skulle ätas upp direkt efteråt, men annars är det väl vanligt att man slår i den heta såsen, lämnar ngn cm så att det finns lite luft.
          När blandningen svalnar kommer luften minska i volym och det bildas då ett undertryck som försluter burken väldigt väl.
          Det är väl ett klassiskt trix. Borde ge ganska lång hållbarhet i kombination med kylskåpstemperatur.

Edit: Missade totalt att det främst var recept du efterfrågade.
          Jag har dålig koll (vet väl ungefär i stora drag dock...) men det finns gott om chilisåsrecept på nätet iaf.

Mvh

Ah, tack för tipsen! Natriumbensoat har jag inga problem med att använda, kört det några gånger när jag gjort lemon curd.

Tänkte mest om någon gjorr någon god sås, så svår att veta när man letar på nätet. Alltid trevligt med lite förstahandsinformation liksom! smile.gif

--------------------

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 09-03-2013, 10:38
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 10:36) *
          Ah, tack för tipsen! Natriumbensoat har jag inga problem med att använda, kört det några gånger när jag gjort lemon curd.

Tänkte mest om någon gjorr någon god sås, så svår att veta när man letar på nätet. Alltid trevligt med lite förstahandsinformation liksom! smile.gif

Visst tusan borde det finnas folk här som gjort egen chilisås kan man tycka!

tongue.gif

Citera
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 10:51
          Länk hit: #143

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 09-03-2013, 10:38) *
          Visst tusan borde det finnas folk här som gjort egen chilisås kan man tycka!

tongue.gif

Menar väl det wink.gif

Vad gör du med din chili?

--------------------

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 09-03-2013, 10:58
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 10:51) *
          Menar väl det wink.gif

Vad gör du med din chili?

Använder den färsk i the (faktiskt gott), eller torkar och gör pulver.
          Tänkte försöka mig på någon sås detta året.
          Odlar både tomater och chili så man har ju de flesta av ingredienserna. smile.gif

Brukar även krydda min hemgjorda glögg med chili. Det blir riktigt gott, värmer extra bra.
          Chili kan man väl egentligen ha till allt. När man väl blir biten tycker man att det finns inte nån maträtt där chili inte passar.

Testat viltsås med kakao och chili förresten? Det är så gott så man vill bara lägga sig på rygg och sprattla med benen.

biggrin.gif

Redigerat av MrLeaf: 09-03-2013, 11:01

Citera
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 11:24
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (MrLeaf @ 09-03-2013, 10:58) *
          Använder den färsk i the (faktiskt gott), eller torkar och gör pulver.
          Tänkte försöka mig på någon sås detta året.
          Odlar både tomater och chili så man har ju de flesta av ingredienserna. smile.gif

Brukar även krydda min hemgjorda glögg med chili. Det blir riktigt gott, värmer extra bra.
          Chili kan man väl egentligen ha till allt. När man väl blir biten tycker man att det finns inte nån maträtt där chili inte passar.

Testat viltsås med kakao och chili förresten? Det är så gott så man vill bara lägga sig på rygg och sprattla med benen.

biggrin.gif

Hm, i te måste jag ju testa! biggrin.gif

Åh det där lät fruktansvärt gott, får man fråga om recept? Jag gillar sprattla-med-benen-i-luften-god mat wink.gif

--------------------

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 09-03-2013, 15:33
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 09:57) *
          Jag håller med - hypen är enorm. Men Trinidad Moruga Scorpion och Trinidad Scorpion "Butch T" är olika. Moruga Scorpion är just nu (från februari 2012) hetast med en uppmätt Scoville på 2.009.231. "Butch T" låg på 1.463.700 Scoville. Nääästan dubbelt så het med andra ord!

Vem står för mätningen? Jag kollade på Guiness World Records och där är det fortfarande "Butch T" som är den hetaste.

Citera
          tufflah
          Inlägg 09-03-2013, 16:20
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

Hittade detta recept på chilisås i ett gammalt recepthäfte. Har ej testat själv men ska göra när jag har tillräckligt med chili.

chilisås.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 09-03-2013, 16:45
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 15:33) *
          Vem står för mätningen? Jag kollade på Guiness World Records och där är det fortfarande "Butch T" som är den hetaste.

Hm, det där är lurigt. Hur ofta uppdateras Guinness?

På jalapeno.nu står detta:

"Den 6 Februari 2012 tillkännagavs att New Mexico State University (Numex) hade uppmätt en högsta styrka på Trinidad Moruga Scorpion till 2.009.231 Scoville.
          Detta är det första chilitestet som utförts på strikt vetenskapliga grunder.
          Tidigare har enstaka chilis lämnats in till olika testinstitut vilket har skapat spekulationer om riggade testresultat och köpta test.
          I detta fall har en stor mängd chiliplantor av olika chilisorter planterats på fyra olika platser och man har sedan samlat in slumpvis mogna frukter av varje chilisort."

Okej att de kanske skriver så för att sälja - men de säljer dessutom de andra som anses ligga i topp och då kan man ju tycka att det inte borde spela så stor roll för dom vilken som är hetast.

CITAT (tufflah @ 09-03-2013, 16:20) *
          Hittade detta recept på chilisås i ett gammalt recepthäfte. Har ej testat själv men ska göra när jag har tillräckligt med chili.

chilisås.

Tack, det lät gott! Om jag får tummen ur någon dag ska det definitivt testas. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 09-03-2013, 17:27
          Länk hit: #149

Medlem

Ja där ser man, kan nog så vara. Dem andra som är superheta däremot har ju funnits på marknaden ett tag det behövs nya sorter för att hålla igång rulliansen! sweatingbullets.gif Kul med superheta chilis helt klart! Och jag odlar en hel del av dem själv, men för min del får dem gärna korsa fram mer milda till lagom heta sorter med kanon smak! smile.gif

Citera
          wotan
          Inlägg 10-03-2013, 12:53
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 21 896

jag ska testa detta receptet i sommar.

4 habaneros, stems removed seeds are your choice Cleaning your peppers of all veins and seeds will reduce the bit
          1 cup grated carrot
          1 lime, zest and juice
          12 Thai chiles
          10 ounces mango puree
          1 onion, rough chopped about 1 cup
          4 garlic cloves
          1/2 cup vinegar
          3/4 cup sugar
          1 teaspoon salt

om du vill se hela receptet. kolla här: http://low-cholesterol.food.com/recipe/hab...737?oc=linkback

Citera
          Rebecca
          Inlägg 10-03-2013, 13:12
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (wotan @ 10-03-2013, 12:53) *
          jag ska testa detta receptet i sommar.

4 habaneros, stems removed seeds are your choice Cleaning your peppers of all veins and seeds will reduce the bit
          1 cup grated carrot
          1 lime, zest and juice
          12 Thai chiles
          10 ounces mango puree
          1 onion, rough chopped about 1 cup
          4 garlic cloves
          1/2 cup vinegar
          3/4 cup sugar
          1 teaspoon salt

om du vill se hela receptet. kolla här: http://low-cholesterol.food.com/recipe/hab...737?oc=linkback

Åh, det lät jättegott det också! Ja det finns väl en hel del recept att välja och vraka bland... tror ni man måste ha just habaneros och thai?

--------------------

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 10-03-2013, 14:17
          Länk hit: #152

Medlem

Självklart inte! Prova med vilka sorter som passar dig, ihop med ett recept som i övrigt faller dig i smaken, sen kanske vissa smaker passar bättre ihop än andra, men även det en smaksak.

Har sått lite fler sorter nu:
          Peter Pepper
          Peruvian White Habanero
          Bhut Jolokia Red
          Mulato Isleno
          Jamaican Bell

Blir en bit över 20 sorter i år, jag hoppas på en varm och solrik sommar för mina tomater och chili.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 10-03-2013, 14:35
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 10-03-2013, 14:17) *
          Självklart inte! Prova med vilka sorter som passar dig, ihop med ett recept som i övrigt faller dig i smaken, sen kanske vissa smaker passar bättre ihop än andra, men även det en smaksak.

Har sått lite fler sorter nu:
          Peter Pepper
          Peruvian White Habanero
          Bhut Jolokia Red
          Mulato Isleno
          Jamaican Bell

Blir en bit över 20 sorter i år, jag hoppas på en varm och solrik sommar för mina tomater och chili.

Låter ju riktigt härligt!! Ja, vi får hoppas det blir en bra sommar. Har du många plantor av varje sort eller hur gör du? Ska du sätta ut på friland sen?

--------------------

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 10-03-2013, 15:10
          Länk hit: #154

Medlem

1-2 av varje sort har jag! smile.gif Sådde 2 frön av varje och i stort sett alla grodde 2st av. Dem jag sått nu får vi se. Jag kommer ställa dem utmed husväggar och liknande, nån planta kvar inne och så, gå i tankar att bygga ett växthus, får se om ekonomin tillåter det, vore fantastiskt kul! smile.gif

Citera
          Rebecca
          Inlägg 10-03-2013, 15:42
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 10-03-2013, 15:10) *
          1-2 av varje sort har jag! smile.gif Sådde 2 frön av varje och i stort sett alla grodde 2st av. Dem jag sått nu får vi se. Jag kommer ställa dem utmed husväggar och liknande, nån planta kvar inne och så, gå i tankar att bygga ett växthus, får se om ekonomin tillåter det, vore fantastiskt kul! smile.gif

Mysigt! Ja ett växthus vore en riktig dröm. Jag kan lätt snurra in mig på såna där stooora, fantastiska, helt ofattbara växthus som jag förmodligen aldrig kommer skaffa. Men drömma går ju wub.gif

Min drömbild är lite som... jag tror det var Anja i Danmark (?) som la upp en bild i förra eller förrförra årets chilitråd: ett stort växthus, fullt med grönska och en skön säng i mitten. Åh.

--------------------

Citera
          wotan
          Inlägg 10-03-2013, 21:10
          Länk hit: #156

Medlem
          Medlem nr: 21 896

jag har beställt besiktining av ett hus i morgon och om det inte visar några större brister så är det mitt tummenupp.gif

på tomten finns 2 mindre växthus i kanalplast.. jippie! men jag kommer att försöka samla på mig en massa gamla fönster till nästa sommar och förhoppningsvis bygga mig ett växthus precis som jag vill ha det. smiley_small_hug.gif

Citera
          mattias__o
          Inlägg 10-03-2013, 22:22
          Länk hit: #157

Medlem
          Medlem nr: 20 469

CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 10:36) *

Det här är en favorit hos mig. Om man inte gör den så stark kan den ersätta ketchup.

http://www.capsicum.nu/f9/kryddig-chiliketchup-138/

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 12-03-2013, 08:31
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

Är det nån här som försökt tagit sticklingar på chili/paprika.

Jag klippte av min hot Lemon men vill inte riktigt kasta toppen då jag tyckte den var så fin och känner att jag kanske behöver 2 hot lemon trots allt wink.gif

Jag har satt den i vatten men är det nå mer jag bör tänka på eller kommer den sköta sig själv nu?

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 12-03-2013, 08:38
          Länk hit: #159

Medlem

Här har du en bra guide för sticklingar av chili: http://fatalii.net/growing/index.php?optio...&Itemid=114

Och andra metoder för rotning: http://fatalii.net/growing/index.php?optio...6&Itemid=32

Redigerat av Chili Linkan: 12-03-2013, 08:40

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 12-03-2013, 11:16
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

ingen som har ett akvarium med lysrörsarmatur till salu?

Citera

18 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon