Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliplantaget 2013
          tufflah
          Inlägg 22-03-2013, 17:33
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

CITAT (wotan @ 21-03-2013, 21:51) *
          95% av alla frön jag köpt från jalapeno har grott=)

körde lite omplantering av skorpioner i dag.

+ att jag gav bort ca 30 plantor av blandade sorter. behöll de finaste själv såklart coolgleam.gif

[attachment=75511:bild_15_.JPG]

ja jag har också bara haft bra groddbarhet på frön ifrån jalapeno.

väldigt fina rötter på dina växter smile.gif

jag börjar få lite storlek på frukterna på min jalapeno purple nu. biggrin.gif

frukt på jalapeno purple.

sen börjar de så smått komma mini paprikor också

PhotoGrid_1363761593610.jpg

så även om snön ännu ligger tät så känns de lite som vår här hemma iaf. smile.gif

Citera
          wotan
          Inlägg 22-03-2013, 19:16
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 21 896

CITAT (tufflah @ 22-03-2013, 17:33) *
          ja jag har också bara haft bra groddbarhet på frön ifrån jalapeno.

väldigt fina rötter på dina växter smile.gif

jag börjar få lite storlek på frukterna på min jalapeno purple nu. biggrin.gif

frukt på jalapeno purple.

så även om snön ännu ligger tät så känns de lite som vår här hemma iaf. smile.gif

snyggt! jag har sått både jalapeno och cayenne purple i år. ca 25 cm höga nu och flera blommor. men de ska bort tror ja.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 22-03-2013, 20:54
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Det växer och växer här hemma - de får inte plats i fönstret längre allihop. Sitter på mobilen så jag kan ibt lägga upp en bild här men bloggen är uppdaterad med lite sköna chilibilder! Red Moruga kommer bli fantastisk... wub.gif

--------------------

Citera
          tufflah
          Inlägg 22-03-2013, 22:05
          Länk hit: #184

Medlem

CITAT (Rebecca @ 22-03-2013, 20:54) *
          Det växer och växer här hemma - de får inte plats i fönstret längre allihop. Sitter på mobilen så jag kan ibt lägga upp en bild här men bloggen är uppdaterad med lite sköna chilibilder! Red Moruga kommer bli fantastisk... wub.gif

Jag lägger bara upp bilder när jag sitter vid mobilen har en app som heter PhotoGrid som jag plockar ihop å spar i minsta format å så går jag bara in på mina album å lägger in precis som man gör från datorn. Super smidigt smile.gif

Citera
          tufflah
          Inlägg 22-03-2013, 22:11
          Länk hit: #185

Medlem

CITAT (wotan @ 22-03-2013, 19:16) *
          snyggt! jag har sått både jalapeno och cayenne purple i år. ca 25 cm höga nu och flera blommor. men de ska bort tror ja.

Jag tog bort första som blev frukt. min är väl ca 50-60 cm hög nu. Odlar väl igentligen min jalapeno mest för syns skull. Gillar de lila blommorna och tycker det är fint i fönstret med de lila/svarta frukterna.
          Men när den har ett gäng frukter kommer jag nog lägga in dom å ha till taco eller nått.

Redigerat av tufflah: 22-03-2013, 22:12

Citera
          Rebecca
          Inlägg 22-03-2013, 22:23
          Länk hit: #186

Medlem

CITAT (tufflah @ 22-03-2013, 22:05) *
          Jag lägger bara upp bilder när jag sitter vid mobilen har en app som heter PhotoGrid som jag plockar ihop å spar i minsta format å så går jag bara in på mina album å lägger in precis som man gör från datorn. Super smidigt smile.gif

Åh men tack! Den appen ska jag kolla upp!

--------------------

Citera
          Jonas L
          Inlägg 23-03-2013, 09:06
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 75 821

En av mina plantor vissnade ihop i veckan här. Den var fuktig men inte våt, så jag vet inte vad som hände. Det var den sista av en av sorterna. Och bara ett par av de andra plantorna har kommit igång med växandet. Det här går helt enkelt riktigt dåligt.

Är det lönt att så fler frön nu? Ska jag lägga fröna i vatten först? I så fall hur varmt och hur länge? Jag följde någon instruktion om att de skulle ligga i varmt vatten i 2 dagar, så de låg i små byttor på elementet. Kan det vara det jag har gjort fel? Annars vete tusan för jag har inte gjort något "konstigt", men med tanke på att jag inte har odlat chili innan så kanske jag har gjort något annat fel.

Citera
          wotan
          Inlägg 24-03-2013, 10:13
          Länk hit: #188

Medlem

CITAT (Jonas L @ 23-03-2013, 09:06) *
          En av mina plantor vissnade ihop i veckan här. Den var fuktig men inte våt, så jag vet inte vad som hände. Det var den sista av en av sorterna. Och bara ett par av de andra plantorna har kommit igång med växandet. Det här går helt enkelt riktigt dåligt.

den kanske stod för varmt? har mina i max 20 grader nu. upptäckte att de inte växte bra om det va varmare.

Citera
          tufflah
          Inlägg 24-03-2013, 12:56
          Länk hit: #189

Medlem

CITAT (Jonas L @ 23-03-2013, 09:06) *

Är det lönt att så fler frön nu? Ska jag lägga fröna i vatten först? I så fall hur varmt och hur länge? Jag följde någon instruktion om att de skulle ligga i varmt vatten i 2 dagar, så de låg i små byttor på elementet. Kan det vara det jag har gjort fel? Annars vete tusan för jag har inte gjort något "konstigt", men med tanke på att jag inte har odlat chili innan så kanske jag har gjort något annat fel.

Kan ha varit direktsol som fick den att vissna. De miste jag en av mina tomatplantor genom.

Nu har jag skolat om småttingarna.

mina godis plantor wink.gif

Citera
          Jonas L
          Inlägg 24-03-2013, 19:11
          Länk hit: #190

Medlem

Det där är minsann inga småttingar. Och du kan mycket väl ha rätt angående direkt solljus. Den stod längst bort i raden så den kan ha blivit utsatt för intensivare sol än de andra. Alla får visserligen chansen till direkt kvällssol men den är ju inte så stark.

I brist på bättre vetande ska jag lägga fler frön i blöt i kväll så får vi se om de hinner bli något.

Citera
          tufflah
          Inlägg 24-03-2013, 19:42
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (Jonas L @ 24-03-2013, 19:11) *
          Det där är minsann inga småttingar. Och du kan mycket väl ha rätt angående direkt solljus. Den stod längst bort i raden så den kan ha blivit utsatt för intensivare sol än de andra. Alla får visserligen chansen till direkt kvällssol men den är ju inte så stark.

I brist på bättre vetande ska jag lägga fler frön i blöt i kväll så får vi se om de hinner bli något.

Ja så nya du. Nån liten chili lär de nog hinna med och i vörsta fall får du ta in dom tills frukterna har mognat. wink.gif jag sådde så sent som slutet av april förra året och de hann iaf sätta frukt men fick trips på dom så de åkte ner i komposten :/

Citera
          Rebecca
          Inlägg 24-03-2013, 19:47
          Länk hit: #192

Medlem

Åh, dessa förhatliga trips! Min ultimata nemesis ranting.gif

--------------------

Citera
          wotan
          Inlägg 28-03-2013, 20:53
          Länk hit: #193

Medlem

fler bilder på era odlingar tack. gärna bilder och specar på ljuset mm.

Citera
          Jonas L
          Inlägg 29-03-2013, 19:01
          Länk hit: #194

Medlem

Nä så kul ska ni inte få ha åt mina små rangliga plantor. Jag kan säga att ett miniväxthus gjorde susen. Jag har satt in dem i en förvaringslåda i plast (Biltema). Efter en vecka har de i lådan fått ett nytt bladpar och ser mycket friskare ut än de som står utanför och växer långsamt. Dessvärre blev det lite onödigt mycket tillväxt på längden så de är numera flyttade till ett svalare fönster. Vi får se hur det går.

Kan det vara så att Capsicum frutescens är känsligare för luftfuktighet och/eller värme? Av ren idioti har jag slagit till med 5 sorter trots att det är första året jag odlar chili och jag ser en stark korrelation mellan Capsicum frutescens och dåliga plantor. Capsicum annum går mycket bättre.

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-03-2013, 20:02
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jonas L @ 29-03-2013, 19:01) *
          Nä så kul ska ni inte få ha åt mina små rangliga plantor. Jag kan säga att ett miniväxthus gjorde susen. Jag har satt in dem i en förvaringslåda i plast (Biltema). Efter en vecka har de i lådan fått ett nytt bladpar och ser mycket friskare ut än de som står utanför och växer långsamt. Dessvärre blev det lite onödigt mycket tillväxt på längden så de är numera flyttade till ett svalare fönster. Vi får se hur det går.

Kan det vara så att Capsicum frutescens är känsligare för luftfuktighet och/eller värme? Av ren idioti har jag slagit till med 5 sorter trots att det är första året jag odlar chili och jag ser en stark korrelation mellan Capsicum frutescens och dåliga plantor. Capsicum annum går mycket bättre.

Tillväxt på höjden ökar om det är för lite ljus eller för långt till ljuskällan.
          Jag har aldrig märkt att frutescens skulle vara känsligare än någon annan art men har iofs inte odlat så många frutescens.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          skummisen
          Inlägg 01-04-2013, 18:24
          Länk hit: #196

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 74 805

En liten fråga:
          Vad rekommenderar ni för näring till Chiliplantorna? Gärna något som även funkar till resten av grönskan typ palmer, kaktusar och citrus om det är möjligt.
          Har själv använt ett jag köpte på Chilihouse i Köpenhamn men det har tagit slut och blomstra eller Blåkorn kanske inte är det optimala.

Tack på förhand

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 02-04-2013, 14:36
          Länk hit: #197

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Biobact tomat är kanon, dem har också en enkel typ som heter endast biobact tror jag, den kanske är mer lämplig som allround, men jag har inte provat den.

Jag vattnar mina gröna växter, citrusar, kaktusar och så vidare med Biobact tomat dock, och funkar klockrent för mig.

Redigerat av Chili Linkan: 02-04-2013, 14:37

Citera
          wotan
          Inlägg 02-04-2013, 19:27
          Länk hit: #198

Medlem

hittade en frän länk om hur man går tillväga för att skapa en chili bonsai.

kika här http://chilifreund.npage.de/chili-bonsai.html

Citera
          tufflah
          Inlägg 03-04-2013, 07:55
          Länk hit: #199

Medlem

CITAT (wotan @ 02-04-2013, 20:27) *
          hittade en frän länk om hur man går tillväga för att skapa en chili bonsai.

kika här http://chilifreund.npage.de/chili-bonsai.html

kul med fler sidor med bonchi's. tyvärr kan jag ju bara svenska och engelska men fina bilder var det ju iaf wink.gif

här har det växt något otroligt.
          min jalapeno purple är full i frukt och lika så min ena mini mix paprika. Å snart snart är det äntligen våren här för tulpanerna och rabarbern har tittat fram. smile.gif

Min jalapeno purple

PhotoGrid_1364971005295.jpg

Min mini mix paprika.

PhotoGrid_1364971376515.jpg

Citera
          wotan
          Inlägg 03-04-2013, 15:39
          Länk hit: #200

Medlem

google translate är lösningen. snygga!

här kommer en bild på Trinidad Moruga Scorpion som precis börjat växa lite mer på höjden. Har hitils bara buskat till sig. Väldigt kraftig stam.

Bifogad fil  bild_22_.JPG ( 489.56k ) Antal nedladdningar: 18

Citera

18 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 03:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon