Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Back to basic balkongkompost?, kan man kompostera utan alla finesser?
          Latinha
          Inlägg 15-01-2013, 19:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 77 418

Hej allesamman, biggrin.gif Är tillbaka efter ett lång uppehåll och i ny skepnad och i nytt land smile.gif

Jag har gått över till mer vegetarisk och rå mat och får därför väldigt mycket grönsaks och fruktrester, speciellt när jag har gjort juice och det känns lite synd att bara kasta det speciellt eftersom jag vill odla lite egna grejer så jag tänkte försöka mig på balkongkompostering.
          Problemet är bara att det blir väldigt varmt här och vi har problem med mygg och flugor så en kompost med hål i är uteslutet Så det blir en tunna med slutet lock. Sen så finns inget sånt där bokashi strö eller vad det heter, det är till och med svårt att få tag på sågspån. Så det jag egentligen undrar, skulle det funka om jag tog lite blomjord, gamla bananblad från grannens trädgård och sen tjongar ner mitt avfall där? Inga köttrester alls, bara grönt och frukt. Måste ju röra om mellan varven eller rulla tunnan. Vad tror ni, kan det funka? confused.gif
          // Tinha

Citera
          Bassam
          Inlägg 16-01-2013, 00:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Min vän tänker du bra men du behöver röra dom då och då plus du kan spreja dem på vatten när du känner att de blir torkat.
          H.Bassam

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-01-2013, 09:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Balkong är långt ifrån optimalt när det gäller kompost. Lätt stt de fryser på vintern och lätt hönt att komposten kokar på sommaren, det blir torrt väldigt snabbt.

Under 15 års tid hade jag maskkompost i min klädskrubb (5 st 20 litersbackar staplade på varandra). Kanske något för dig att läsa in dig på? I början var det lite problem med doft och bsnanflugor, men senare när jag fick in tekniken så var det problemfritt i stort sett (ofrånkomligt att problem uppstpr, men dessa rättar man till snabbt).

Som strö använde jag sönderriven äggkartong, tidningspapper och liknande. Matade komposten med i stort sett allt avfall jag hade. Allt från kaffesump, äggskal, grönsaker, gamla blommor o krukväxter. Till och med kött och fisk men bara i små mängder. Maskarna frodades och var extremt effektiva på att bryta ner avfallet ;-)

Citera
          Latinha
          Inlägg 16-01-2013, 09:20
          Länk hit: #4

Medlem

Jo jag tänkte röra om samt rulla tunnan så det blir som den där komposten som man snurrar. Det jag mest är rädd för är att det ska bli för vått och flugor. men om jag rör om en-två ggr per dag ska det väl luftas ok?
          Ska se om det går att hitta flis det borde väl torka upp i såfall? Annars tidningar kanske?

Citera
          Latinha
          Inlägg 16-01-2013, 11:43
          Länk hit: #5

Medlem

Jag bor i Marmaris, Turkiet så det lär knappast frysa här nere eftersom vi inte får mer än max -1 och det sker kanske en gång vart 5 år eller nåt. Jag kan inte ha den inomhus eftersom vi bor väldigt trångt så jag vill ha den på balkongen.

Det finns inte kompostmask för mig att få tag på här samt att de hade som du sa kokat isönder. Det blir temperaturer upp mot 63 grader här och min balkong står i solen hela dagarna så det lär bli varmt som sjutton på sommaren, har dock en liten hörna där det inte är fullt lika gassande sol så den lär få bo där.

Det kommer bara bli grönsaksrester varav det mesta är moset efter juicen jag gör. Samt lite kaffe och te.
          Men jag vill inte ha problem med flugor för grannarna har ingen aning om vad kompost är och är livrädda för allt som kan lukta eller dra till sig flugor. hade jag haft den i den gemensamma trädgården så hade ungarna hållt på med locket och vi hade fått en ritkigt fin flug och rått odling.

Men tack för tipset med vad man använda som strö. smile.gif Känner mig som en kompostpionjär här.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 17-01-2013, 12:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Jag har en fundering. Ideen med en kompost är ju att överblivet material ska brytas ned och åter bli till jord.

Jag får också en del spill från att skala grönsaker och funderar på om det skulle gå att torka det och sedan använda när det är dags att plantera ?. Blanda ned tillsammans med jorden.

Redigerat av Jordgubbe: 17-01-2013, 12:23

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 17-01-2013, 15:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Om du torkar det och sedan blandar ner det, skulle jag tro att nedbrytingen börjar när det kommer i jord o fukt. I början av denna process går det åt mycket kväve som då tas från näringen i en trång kruka.
          Det är nog bättre om du kan mullifiera avfallet först.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Latinha
          Inlägg 17-01-2013, 22:10
          Länk hit: #8

Medlem

Iden med att torka är god eftersom komposten just nu verkar för våt men i dessa mängder som jag har så är det ohållbart i längden men jag tror ju att komposten definitivt hade luktat mindre.

Citera
          Bassam
          Inlägg 18-01-2013, 02:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Min kompis har jord företag, vad gör han, han samlar höstsblad sedan  molar dem i kvarnmaskin, sen blandar dem med lösning näringen, sen fyller dem i plast påsarna och säljer dem, han har många gäster som intresserat av hans produkter.
          H.Bassam

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 18-01-2013, 14:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

CITAT (Latinha @ 17-01-2013, 22:10) *
          Iden med att torka är god eftersom komposten just nu verkar för våt men i dessa mängder som jag har så är det ohållbart i längden men jag tror ju att komposten definitivt hade luktat mindre.

Om man kör med en råsaftcentrifug så blir ju innehållet relativt torrt men jag vet inte hur snabbt det skulle torka utan ugn.

Att ha ugnen på drar ju dessutom en del ström. Men eftersom jag inte hittade nått online tänkte jag att jag måste fråga. En "sovande" kompost verkar ju annars rätt bra.

Saker annars man kan använda (som torkar relativt snabbt utan ugn) är ju äggskal, kaffe och lös-te. Det brukar jag alltid spara fram tills odlingssäsongen börjar.

Redigerat av Jordgubbe: 18-01-2013, 14:15

Citera
          lemoni
          Inlägg 24-01-2013, 19:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 27 705

Hej Latinha ! Jag brukar helt enkelt gräva ner skal, blast och kanske någon vegetarisk matrest i mina balkonglådor ca 15 - 20 cm djupt. Det skall sägas dock att mina balkonglådor är stora och vårt hushåll ganska litet, samt att jag flyttar groparna lite för varje dag. Det går inte heller så bra när lådorna är fulla av växter eller när jorden är frusen, som nu.
          Men fördelen är att jag har fin mullhaltig jord att odla i, nästan utan besvär.
          Lycka till. lemoni

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon