Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vissnande yuccapalm- akut experthjälp!
          Jerrie
          Inlägg 20-01-2013, 13:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Nu är jag frustrerad! Jag har en stor yucca med tre stammar i olika höjder. Den har varit fin ända fram till för ett par månader sedan. Blad började vissna och torka ut helt. Eftersom den stod en bit in i rummet så ändrade jag dess plats till en ljusare i hopp om att det bara var ljusbrist problemet handlade om. Men nej. Sedan jag flyttade den till den ljusare platsen så har väldigt många fler blad skrumnat och vissnat ihop. Den verkar inte upphöra med beteendet. VAD kan detta bero på? Jag vill inte förlora den. Jag vattnar igenom den en gång i veckan. Får den för mycket vatten? För lite? Vad tror ni?

Citera
          emmma
          Inlägg 21-01-2013, 22:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 761

Hej!
          Trist. Hur länge har du haft den? Nyinköpta växter har ibland mer blad än vad man klarar av att ge ljus hemma i lägenhet/hus så det kan vara naturligt att några gulnar, torkar och trillar av. Hur verkar den må i toppen av skotten, är de friska? Är stammarna hårda och friska? Eller är det så illa att den verkar vara på väg att dö? (Verkar den vara på väg att dö; svampig stam där kanske t o m barken lätt lossnar och inte ens bladen i toppen verkar friska, så är det rätt kört att bara vänta ... I så fall så skulle jag klippa av topparna med blad (ca 10 - 15 cm under bladet längst ner), sätta i vatten (kolla så att du inte får någon del som ruttnar, i så fall byt vatten direkt!) och sedan plantera i jord när de ser lite kryare ut och har fått rötter)

Såvida det inte är så illa att den verkar vara på väg att dö så gjorde du helt rätt som ställde den på en ljusare plats. Det kan ta ett tag för den att repa sig, den måste bygga upp sina energiförråd igen. För att få den lite snyggare kan du dra bort (försiktigt) de fulaste bladen längst ner på stammarna. Alternativt så väntar du tills de är torra och döda.

Om den verkar piggna till kan du alltid köpa lite växtnäring också. Jag tror egentligen inte det är näringsbrist för yuccapalmer brukar ofta bli smalare och rangligare i de nya skotten, få ljusare och tunnare blad i topparna där de växer, men inte dö eller vissna om de inte får tillräckligt med näring (och det låter inte som din planta). Å andra sidan så mår den säkert bra av lite extra näringstillskott.

Angående vattning; om du bara vattnar när det behövs (när det är torrt i jorden; känn efter med handen) så behöver du inte tänka på vattenmängd. Kolla också så att det inte finns vatten kvar nere i krukan. Bättre med för lite än för mycket vatten men det krävs ganska stora mängder för att dränka en stor yuccapalm (Såvida det var torrt när man började vattna). För mycket vatten = döda rötter och sedan en vissen och döende växt som inte kan ta upp vatten pga att rötterna är döda (Det enda som kan rädda det som är kvar är att ta skott som får bilda nya egna rötter)

Hoppas det går bra! smile.gif
          MVH Emma

Citera
          Jerrie
          Inlägg 06-02-2013, 13:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Tack för ditt långa svar! Stammen på den högsta palmen känns tyvärr lite, ja kanske inte svampig men i alla fall en aning mjukare än de andra två. Den ser dock ut att leva fortfarande så jag tror inte att den är döende, men då och då skrumpnar fortfarande blad ihop. Jag har fortfarande lite svårt att förstå vad problemet är, men hoppas på att våren och sommaren kommer att ge den boost och energi som gör att den utvecklar nya blad. Det vore synd att förlora den eftersom det är den största växten jag har här hemma.

Citera
          emmma
          Inlägg 07-02-2013, 22:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 761

Ja du får vänta och se och förhoppnigsvis så kommer den igång igen som du skriver. Skulle det se värre och värre ut så skulle jag chansa och ta skott för det är inte svårt att få dem att ta sig, men som sagt en sista utväg. Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon