Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hijab på svensk nationaldräkt?!
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2013, 22:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (KRT @ 25-01-2013, 19:38) *
          Sverigedräkten är väl en ganska ny konstruktion som inte har mycket till historia, så varför inte hijab till den - så länge det "passar till".

De traditionella folkdräkterna är en helt annan sak, de ska bäras på traditionellt sätt precis som en kimono, sari ellerliknande.

Instämmer!

CITAT (malcolm @ 26-01-2013, 15:57) *
          Jag tycker det är bra med hijab till sverigedräkten och det stör mig inte alls, sverigedräkten är väl förresten ett senare påhitt och kan denna extraschal få någon att känna sig mer inne i det svenska samhället så fyller den en bra funktion.

Klokt!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Trampendal
          Inlägg 26-01-2013, 23:09
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (malarmaster @ 26-01-2013, 19:48) *
          det respekteras men kan du svara på om svenska traditioner och kulturarv är något att värna?
          trots allt är folkdräkterna både tradition och kulturarv.
          eller det är bättre att vara historielös och ointresserad av sin bakgrund och bara följa med utvecklingen?
          ulf

Nu var ju inte frågan till mig, men jag svarar ändå. rolleyes.gif

Måste man välja mellan att bry sig om sverigedräkten eller vara historielös?
          Jag struntar alldeles i dräkten som sagt, men jag är mycket medveten om och intresserad av min historia.

T ex när jag eldar i vedspisen tänker jag ofta på vilket lyft en sån måste ha varit för dem som
          förut bara hade en öppen eldstad.

Min släkt var fattiga bönder eller torpare och de hade säkerligen inte råd att hålla sig med dräkter,
          dessutom fanns inte särskilt många tillfällen att använda densamma.

Slå med lie och hässja hö är kulturarv för mig (bl a). Hur många kan det idag?

Kanske vore en fråga att ställa till Jimmie Åkesson där han står i sin dräkt? smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 26-01-2013, 23:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Frågan är varför inte vi Svenskar skulle ha rätten att värna om vår kulltur och det som utmärker oss som svenskar vårt arv och vår historia ?Jag personligen tycker man ska slås med näbbar och klor för att bevara vårt arv av historia och vår kristna tro .

Citera
          Piccante
          Inlägg 26-01-2013, 23:56
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag har svårt att se upprördheten?
          Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???

Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.

För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
          Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!

PS jag kan slå med lie biggrin.gif Däremot är jag dålig på att bygga hässjor...

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          gunsta
          Inlägg 26-01-2013, 23:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Piccante @ 26-01-2013, 23:56) *
          Sverigedräktens historia i sig är ju ganska talande. När sockendräkterna var på utdöende och inte användes till vardags längre beställde en prinsessa av Baden en ny högtidsdräkt av en nationalromantisk konstnär för att använda den vid hovet och sedan dog bruket ut efter några årtionden eftersom den uppenbart inte var populär eller hade någon större förankring? Sen får den ett pånyttfödande på 70-talet och blir populär med Silvia och officiell 1983! Är det svensk kultur när något är från 1983???

Det finns något som kallas "banal-nationalism" inom statsvetenskap och dit räknas flaggviftande och symbolik som oftast används för att visa någon nationell samhörighet. Det paradoxala är att sådan symbolik ganska sällan varken är gammal eller speciellt traditionell utan ofta något ganska nytt.

För mig får gärna kungahuset och de som känner sig manade strutta runt i en konstruerad dress men för mig säger den inget alls?
          Håller med Trampendal att det finns så mycket traditioner och kunskap som ofta är regional dessutom om jordbruk, fiske, slöjd, mat, dialekt mm som inte bevaras eftersom kunskapen dör ut!

Bra inlägg smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 00:03
          Länk hit: #46

Medlem

Jag tycker vi ska värna om VÅRA svenska traditioner för dom tillhör oss .Jag kan hässja hö om någon behöver hjälp tummenupp.gif

Citera
          Trampendal
          Inlägg 27-01-2013, 00:46
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Piccante @ 26-01-2013, 23:56) *

Då slår du så hässjar jag! biggrin.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 00:59
          Länk hit: #48

Medlem

Så ni tycker det är okej att ha Hijab eller Burka till en svensk Nationaldräkt eller landskapsdräkt ?Inte för det ha så mycket med att hässja hö att göra !

Citera
          Trampendal
          Inlägg 27-01-2013, 01:02
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Motti @ 27-01-2013, 00:59) *
          Så ni tycker det är okej att ha Hijab eller Burka till en svensk Nationaldräkt eller landskapsdräkt ?Inte för det ha så mycket med att hässja hö att göra !

Burka är absolut okej, då syns ju inte dräkten ens! smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 01:08
          Länk hit: #50

Medlem

Förstår hur du tänker ;)bh och spetstrosor under då eller giggle.gif och halva släkten som gömmer sig under !

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-01-2013, 01:10
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag vet inte om antalet burkabärande folkdanslag är stort att jag ska orka se det som ett problem?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 27-01-2013, 01:13
          Länk hit: #52

Medlem

Piccante ! vi skojade till det lite där ,ibland är det bra att skoja när det blir för allvarligt menat det liksom förlöser allvaret angel_not.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-01-2013, 09:59
          Länk hit: #53

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Piccante @ 27-01-2013, 01:10) *
          Jag vet inte om antalet burkabärande folkdanslag är stort att jag ska orka se det som ett problem?

Är man så strängt religiös att man måste ha burka, så är nog dans ännu strängare halal. Särskilt något så syndigt som svensk folkdans. Annars kunde man ju ha tänkt sig en burka i gult och blått?

Citera
          pejori
          Inlägg 27-01-2013, 12:59
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Huggorm @ 27-01-2013, 09:59) *
          Är man så strängt religiös att man måste ha burka, så är nog dans ännu strängare halal. Särskilt något så syndigt som svensk folkdans. Annars kunde man ju ha tänkt sig en burka i gult och blått?

rotfl.gif rotfl.gif Den var bra.. bravo.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-01-2013, 15:48
          Länk hit: #55

Gäster

För mig är detdär en fullständig icke - fråga.....finns så mycket annat att bekymra sig över. Gör det mig historielös no.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 27-01-2013, 19:43
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Naturligtvis inte, ingen kan väl vara historielös. Det är väl bara så att det här betyder olika mycket för olika människor och jag tror att det beror på var i landet man kommer ifrån. Av hävd är Dalarna ett landskap där man hållit hårt på traditionerna i alla tider och på vissa orter bevarar man dialekterna genom att ha det som ämne i skolan. Jag är stolt över det faktum att jag har mina rötter här så långt tillbaka det går att spåra och jag känner mig högtidlig varje gång jag får bära min sockendräkt och speciellt nuförtiden när allt ska vara så slätstruket, anpassat och tillrättalagt som möjligt.

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2013, 22:12
          Länk hit: #57

Medlem

Självklart ska vi vaka över våra svenska traditioner och bevara dom det är ju det som gör oss till svenskar ! Det handlar ju också om en svensk identitet det som gör oss unika här i Norden liksom Finnar är Finnar Norrmän är Norrmän Danskar är Danskar !Vi kan ju inte sudda ut oss för att vi har en invandring från mellanöstern och sydeuropa vi måste väl ha rätt att värna om den svenska traditionen och det som hör till oss och vår relegion .

Redigerat av Motti: 30-01-2013, 22:13

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2013, 22:26
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fast just Sverigedräkten är ju inte så mycket tradition precis. Inte särskilt många som har en sån heller.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 30-01-2013, 22:35
          Länk hit: #59

Medlem

Sverigedräckten är ett nytt påfund i alla fall relativt !kom väl till på 70 -talet Men det handlar inte om Folkdräkter för min del utan för mig handlar det om att bevara våra svenska traditioner som vi vuxit upp med .Att vi har en invandring behöver ju automatiskt inte innebära att vi ger upp våra svenska traditioner ,och jag tycker heller inte att de som invandrar hit har rätt att ändra på det som är svenskt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2013, 23:06
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men tråden handlar om Sverigedräkten. Ingen har väl påstått av vi inte ska bevara våra traditioner. För övrigt väljer man ju själv vilka traditioner man vill följa.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon