Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hijab på svensk nationaldräkt?!
          KRT
          Inlägg 31-01-2013, 00:00
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Huggorm @ 30-01-2013, 23:56) *
          Men är inte det hårklyveri?

Jo, kanske lite wink.gif, fast jag tycker ändå det är viktigt att påpeka att det ÄR en viss skillnad och att det faktiskt inte är religionen som bestämmer att kvinnor ska ha slöja utan gamla mossiga sedvänjor....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:04
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (KRT @ 31-01-2013, 00:00) *
          Jo, kanske lite wink.gif, fast jag tycker ändå det är viktigt att påpeka att det ÄR en viss skillnad och att det faktiskt inte är religionen som bestämmer att kvinnor ska ha slöja utan gamla mossiga sedvänjor....

Förmodligen finns väl ursprunget i samma gamla testamente? Sen vet jag inte hur ortodoxa, katolska och protestantiska kyrkor skiljer sig i synen på kvinnans bara huvud inför gud?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 00:05
          Länk hit: #83

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sedan finns ju de manliga sikherna också, som måste dölja sitt hår i en turban

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:08
          Länk hit: #84

Medlem

Vad är skillnaden på dessa dräkter?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2013, 00:10
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Piccante @ 30-01-2013, 23:55) *
          Ja sjal i kyrkan kommer väl ifrån att man ska täcka sitt hår inför gud? Men det var kutym att ha sjal och var nog inte socialt accepterat att inte bära.

Det skulle ju gifta kvinnor ha även i vårt land förr och det är därför huvudbonaderna till en del folkdräkter ser ut som dom gör. Ofta bars en lite mer täckande duk under som hängde ner utanför mössan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2013, 00:11
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

En vanlig schal eller hur det stavas en svensk sådan döljer inte ansiktet det gör en Burka eller Hijab ,i katolska kyrkan i Rom räcker det med att ha en schal man behöver inte dölja sitt ansikte ,jag har varit i Vatikanen så jag vet att det duger med en vanlig schal för att gå in där .Burka Hijab och allt som ska dölja ansiktet anser jag vara kvinnoförtryck ,men tydligen så tycker många här att det är okej att införa båda Burka och Hijab i Sverige och andra skynken som döljer ansiktet .Måste säga att jag är förvånad över stödet för Burka och Hijab och annat skit som döljer ansiktet ,ingen tycks tycka att det är fel .Ingen tänker på att det som följer Burka och Hijab och annat som döljer ett kvinnoansikte är omskärelse och könstympning !ska vi införa det också i Sverige då ?

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:11
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Huggorm @ 31-01-2013, 00:05) *
          Sedan finns ju de manliga sikherna också, som måste dölja sitt hår i en turban

Sikher har nog mest omständigheter för sig när det gäller kroppen. De får varken klippa eller raka sig och måste bära dolk! Undrar just hur en sikhisk hovpage skulle klä sig i Sverigedräkten? finns det gulblå turban till?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2013, 00:13
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:11) *
          En vanlig schal eller hur det stavas en svensk sådan döljer inte ansiktet det gör en Burka eller Hijab ,i katolska kyrkan i Rom räcker det med att ha en schal man behöver inte dölja sitt ansikte ,jag har varit i Vatikanen så jag vet att det duger med en vanlig schal för att gå in där .Burka Hijab och allt som ska dölja ansiktet anser jag vara kvinnoförtryck ,men tydligen så tycker många här att det är okej att införa båda Burka och Hijab i Sverige och andra skynken som döljer ansiktet .Måste säga att jag är förvånad över stödet för Burka och Hijab och annat skit som döljer ansiktet ,ingen tycks tycka att det är fel .Ingen tänker på att det som följer Burka och Hijab och annat som döljer ett kvinnoansikte är omskärelse och könstympning !ska vi införa det också i Sverige då ?

En hijab döljer inte ansiktet utan är som en sjal.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:14
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:11) *

Ibland slår dina fördomar mig med häpnad Motti confused.gif Att jämställa hijab (sjal) med kvinnlig könsstympning är ungf lika begåvat som när SD skyller alla våldtäkter på afrikaner! sick.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 00:14
          Länk hit: #90

Moderator

CITAT (Piccante @ 31-01-2013, 00:11) *
          Sikher har nog mest omständigheter för sig när det gäller kroppen. De får varken klippa eller raka sig och måste bära dolk! Undrar just hur en sikhisk hovpage skulle klä sig i Sverigedräkten? finns det gulblå turban till?

Jag tror de la till turban till uniformen för busschaufförer i England i alla fall. Här i Sverige finns ju inte så många sikher att det blivit aktuellt. Men jag jobbade ihop med en för några år sedan, som hade löst sina problem genom att raka skallen så han slapp turban. Kanske vore något för muslimska kvinnor att överväga?

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2013, 00:19
          Länk hit: #91

Medlem

I stort set alla kvinnor som måste dölja sitt ansikte är könstympade i den musslimsla världen !har du något annat att visa upp så lägg in en länk om det !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 00:24
          Länk hit: #92

Moderator

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:19) *
          I stort set alla kvinnor som måste dölja sitt ansikte är könstympade i den musslimsla världen !har du något annat att visa upp så lägg in en länk om det !

Det är inte sammankopplat. Kvinnlig omskärelse praktiseras i första hand i Afrika medan många kvinnor i exempelvis Afghanistan har heltäckande slöja. Det finns till och med en del kristna i Afrika som håller på med kvinnlig omskärelse.

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:30
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:19) *

Om vi ser till islams utbredning så är den fördelad såhär i sitt kärnområde:

Ser man frekvensen av kvinnlig könsstympning så är den följande:

*FGM - Female Genital Mutilation.

Sen saknas kartmaterial för de muslimska grupper som praktiserar någon form av FMG i Indien och Indonesien samt de Etiopiska judar som lever i Israel och andra länder.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:36
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT
          Med stöd av bland annat FN:s barnkonvention har arbetet mot de skadliga ingreppen kunnat resultera i att många länder infört lagar som förbjuder könsstympning, till exempel Burkina Faso, Egypten, Etiopien, Sudan, Australien och Storbritannien. I andra länder, däribland Belgien, Kanada, Elfenbenskusten, Frankrike, Guinea, och USA kan de som utför kvinnlig könsstympning åtalas för brott mot andra gällande lagar. I flera afrikanska länder har man utvecklat officiella strategier mot könsstympning.

http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2013, 00:36
          Länk hit: #95

Medlem

Gisses vad många av er lägger ner massor av tid för att överbevisa !kan man inte bara föra en vanlig dialog utan att lägga in kartor och annat ?
          Tror de flesta vet att Musslimska kvinnor könstympas på ett eller annat vis !förstår inte att så många försvara det !plus det kvinnoförtrycket som den tron står för .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 00:40
          Länk hit: #96

Moderator

Jag satt också och kollade på wikipedia om det där. Det stod att 97% av kvinnorna i Egypten är omskurna vilket överraskade en del.

CITAT (Motti @ 31-01-2013, 00:36) *
          Gisses vad många av er lägger ner massor av tid för att överbevisa !kan man inte bara föra en vanlig dialog utan att lägga in kartor och annat ?

Det där var nog kvällens roligaste inlägg biggrin.gif

Den här tråden handlar om hijab till den svenska nationaldräkten så det är bra att diskussionen om omskärelse avslutas så snabbt och resolut som de där kartorna fixade.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2013, 00:43
          Länk hit: #97

Medlem

Tror de flesta vet att Musslimska kvinnor könstympas på ett eller annat vis !förstår inte att så många försvara det !plus det kvinnoförtrycket som den tron står för .

Vem har försvarat könsstympning och kvinnoförtryck? Om du bara slänger ur dig påståenden utan att först ta reda på fakta så får du ju finna dig i att andra ifrågasätter det du påstår. Det är väl jättebra att det läggs in länkar och/eller bilder med fakta för det kan ju alla lära sig något av. Du också! Varför ska man diskutera osanningar?

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-01-2013, 00:44
          Länk hit: #98

Medlem

Du bad om länkar för att underbygga ett påstående!

CITAT

Har jag försvarat FGM??? När gjorde jag det???
          På vilket sätt står islam för kvinnoförtryck? Förklara gärna det?

Anledningen att jag aldrig dömer någon som bär hijab är att det finns lika många anledningar till det som det finns muslimska kvinnor. Jag tycker det är fel att barn ska bära slöja för jag är emot religiöst tvång då jag anser det är individens fria val att välja tro. Koranen säger inte att någon under 12 år ska "skyla sina behag" eller hur det uttrycks... Slöja nämns inte i koranen utan är en tolkningsfråga. Sen finns det en kulturell del i att bära slöja. Både kristna och judiska kvinnor i mellanöster bär också sjal ofta. Om det är ett fritt val av vuxna människor att bära slöja så kan jag inte moralisera om det.
          Kan nämna att under revolten i Egypten så bar egyptiska feminister slöja i demonstrationerna för att "reclaim" slöjan från muslimska brödraskapet och salafisterna då de anser att slöjan är en kvinnlig symbol och inte en symbol för religiösa makthavare.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 00:47
          Länk hit: #99

Moderator

Men om det bara är en kulturell vana att bära slöja så kan det väll inte vara några problem att lämna den hemma de dagar då man skall ha på sig svensk nationaldräkt?

Citera
          Motti
          Inlägg 31-01-2013, 00:50
          Länk hit: #100

Medlem

Osaningar gillar jag inte !men förnekelser ogillar väldigt mycket .Att sitta här och lägga in långa länkar diagram och annat är ju bara ett sätt i mina ögon att få rätt .Alla som har lite allmänbildning vet ju att Musslimska kvinnor är dom som bär Burka Hijab och annat som döljer ansiktet och dessutom är den kvinnogruppen som blir könstympade ! Ingen annat relegion har den ritualen att könstympa .En av mina bästa vänner kommer från Eritrea och är musslim och är könstympad !

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 13:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon