Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Matpriser förr och nu, Hur upplever du det?
          Anma
          Inlägg 26-01-2013, 19:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:45) *
          Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000

Jag vet vad garantipensionen är, den är mycket lägre.

Vad jag menade är att den summan är för dem som når upp till taket, alltså är det där den högsta inkomsten man kan ha som sjuk. Det är få som arbetar heltid som har lägre inkomst än så.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2013, 19:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Anma allra lägst?????? Vet du inte vad garantipensionen är? Jag vet många som har lägre än 10.000

Ja inte får jag ut några 10.000.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-01-2013, 19:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anma @ 26-01-2013, 19:48) *
          Jag vet vad garantipensionen är, den är mycket lägre.

Vad jag menade är att den summan är för dem som når upp till taket, alltså är det där den högsta inkomsten man kan ha som sjuk. Det är få som arbetar heltid som har lägre inkomst än så.

Anma du skrev att det är den gruppen som har lägst inkomst i dagen samhälle.....
          Eller kanske tillhör in pensionärer samhället för dig. Även en pensionär har boendekostnader, matkostnader och även behöver kläder, El, försäkring osv. Livet blir inte billigare bar aför att man har uppnått en viss ålder.

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 26-01-2013, 19:57
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 19:53) *
          Anma du skrev att det är den gruppen som har lägst inkomst i dagen samhälle.....
          Eller kanske tillhör in pensionärer samhället för dig. Även en pensionär har boendekostnader, matkostnader och även behöver kläder, El, försäkring osv. Livet blir inte billigare bar aför att man har uppnått en viss ålder.

Elisabeth

Jag ber om ursäkt för att jag inte tog alla exempel som finns, men faktum är att de sjuka är mångt fler som har en sämre inkomst än pensionärerna. Jag är medveten om att väldigt många pensionärer har en väldigt låg inkomst, men också att väldigt många pensionärer har en betydligt högre pension än 10.000:-.

Bland de långtidsarbetslösa och sjuka är det ett fåtal som har en inkomst högre än så, man måste ha livränta eller liknande, då taket går där, drygt 10.000:- kr/mån netto.

Jag har ingen som helst avsikt att sätta de tre grupperna i samhället som har det svårast mot varandra så jag avslutar diskussionen här, dessutom handlar denna tråd om matpriser.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-01-2013, 20:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Anma det är så enkelt att först kasta ur sig nåt och sen vrida det som man vill.......

Citera
          Anma
          Inlägg 26-01-2013, 20:32
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-01-2013, 20:21) *
          Anma det är så enkelt att först kasta ur sig nåt och sen vrida det som man vill.......

Du har rätt till din åsikt!

På tal om matpriser.
          Pappa pratade om det där förut. När vi kom hit på sjuttiotalet var maten dyr som attans medan hyrorna var låga. Nu är det tvärtom.
          Det är hans subjektiva åsikt om det hela. Om det stämmer vet jag inte. Jag var bara barnet på sjuttiotalet.

Citera
          Bee
          Inlägg 26-01-2013, 21:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Anma @ 26-01-2013, 20:32) *
          Du har rätt till din åsikt!

På tal om matpriser.
          Pappa pratade om det där förut. När vi kom hit på sjuttiotalet var maten dyr som attans medan hyrorna var låga. Nu är det tvärtom.
          Det är hans subjektiva åsikt om det hela. Om det stämmer vet jag inte. Jag var bara barnet på sjuttiotalet.

Det din pappa säger kan nog stämma. Maten var nog den dyraste utgiften i de flesta hushåll. Min familj, två vuxna (nåja, vi var eg. barnungar vi med) och två barn klämde in oss i en 2:a. Hyran var ca 400:-. Maten ca 700 per månad. Tom köttfärsen var dyr minns jag. Söndagssteken var fläskkarre eller revben, vilket som var billigast den veckan. Dock, läsk o chips och sånt förekom endast när det var kalas. Fredagsmyset var inte riktigt etablerat då.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2013, 22:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 26-01-2013, 20:32) *
          På tal om matpriser.

Jag har statistik som stöder detta och som jag använder i undervisningen. Matkostnadernas del av hushållens utgifter har minskat medan bostadsutgifterna ökat. Men den allra största ökningen ligger på kostnader för fritid och rekreation. Observera att detta gäller "genomsnittshushållet. Sedan 70-talet (då vi var som jämlikast) har inkomstskillnaderna ökat rejält i Sverige.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-01-2013, 22:50
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kontot för mobiler och datorer har nog ökat en del sedan sjuttiotalet rolleyes.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2013, 22:57
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 26-01-2013, 22:50) *
          Kontot för mobiler och datorer har nog ökat en del sedan sjuttiotalet rolleyes.gif

Säkert! giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 26-01-2013, 23:53
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kalvkött är bland det dyraste du kan köpa i dag ! kalvsnitzel på Willys kostar 159 kr kilot likaså kalvfile ligger högre i pris än oxfile, oxfile svensk färsk ligger på 300 kr kilot, kalvfile svensk ligger på 340 kr kilot ungefär samma pris som fryst Älgfile .Skink stek svensk ligger ungefär på 79 kr kilot.Svensk Fläskfile ligger ungefär på 140 kr kilot Dansk fläskfile på 90 kr kilot .Om man ser hör löner utveklats genom åren och hur vår standard har ökat så har nog köttet vi äter i dag inte stigit i tackt med lönen och standarden .

Citera
          aloa
          Inlägg 03-02-2013, 10:11
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

CITAT (Aqvakul @ 26-01-2013, 22:33) *
          Jag har statistik som stöder detta och som jag använder i undervisningen. Matkostnadernas del av hushållens utgifter har minskat medan bostadsutgifterna ökat. Men den allra största ökningen ligger på kostnader för fritid och rekreation. Observera att detta gäller "genomsnittshushållet. Sedan 70-talet (då vi var som jämlikast) har inkomstskillnaderna ökat rejält i Sverige.

Har också läst statistik om det, svenskar lägger nästan minst andel av inkomsten på mat (Jordbruksverket) 11,5 % där italienarna lägger 14,7 %. Vi toppar bostadskostnaderna med 23,4 % för bostad, el och värme. Men det kanske beror på att vi har så kallt här och faktiskt inte har nåt val under vinterhalvåret. Intressant med fritid och rekreationskostnader, antar att utlandsresorna finns med här och det har jag förstått inte är något man har råd med i andra länder i europa. Men då har de ju redan värmen hos sig rolleyes.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-02-2013, 10:41
          Länk hit: #33

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (aloa @ 03-02-2013, 10:11) *
          Intressant med fritid och rekreationskostnader, antar att utlandsresorna finns med här och det har jag förstått inte är något man har råd med i andra länder i europa. Men då har de ju redan värmen hos sig rolleyes.gif

Nåja, jag tycker man träffar på rätt mycket européer ute i världen. Inte minst tyskar och britter, men jag har träffat folk från i princip alla västeuropeiska länder och en del östeuropeiska.

Citera
          aloa
          Inlägg 03-02-2013, 17:04
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Ja, det är klart många i europa åker utomlands, skulle ha lagt till att det inte är samma procentuella mängd i andra länder som i Sverige. Men någon statistik har jag inte sett. Vet också att vi bor betydligt större här, det bekräftas av folk jag träffat via jobb från ex England, Tyskland och Spanien, de har inte sommarstugor i samma utsträckning heller, naturligt då vi är relativt glesbefolkade. Vi hade ett utbyte med en spansk student och i hennes klass var det bara några få som varit utomlands till skillnad från barnen i den svenska klassen där alla varit iväg på utlandsresa.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 04-02-2013, 11:12
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

1 klipp om matpriser från Aktuellt 1989.

Aktuellt - om matpriser (1989)

Redigerat av Jordgubbe: 04-02-2013, 11:13

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-02-2013, 12:43
          Länk hit: #36

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tycker nog spontant att maten blivit dyrare de senaste, tja, 10 åren. Eller iaf ökat mer i pris än inflationen. Men mat är ju mycket billigare nu än för 40 år sedan, sett till hur stor del av hushållets inkomst som läggs på mat. Då var det 30% som lades på mat, nu är det 13% (i genomsnitt, allt beror såklart på hur mycket man själv tjänar). Idag är det tvärtom boendet som är dyrt, nu lägger man 30% på boendet istället för 15% som för 40 år sedan. Jag lägger nära 50% av min inkomst på boendet (inkl el, parkering, försäkring), men så bor jag i en överdådig hyrestvåa i en storstad också... rolleyes.gif Tycker alltså inte att maten är speciellt dyr och kan unna mig att köpa ekologiskt ganska ofta.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-02-2013, 12:48
          Länk hit: #37

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Sämst inkomst har nog ensamstående studenter med barn, de får ju dessutom i stort sett låna till sitt uppehälle. Studenter anses dessutom kunna leva under existensminimum utan problem. Men visst har många pensionärer väldigt låg pension, i genomsnitt tillhör dock pensionärerna den rikare delen av befolkningen - många pensionärer har det betydligt bättre ställt än sina barn, för att inte tala om sina barnbarn som kanske är 25 år och redan långtidsarbetslösa.

F.ö är det orimligt att den statliga pensionen varierar mellan person och person. Alla är lika mycket värda, statlig pension bör vara lika för alla, och den bör gå att leva bra på. Jag förstår inte vitsen med att orättvisor ska bestå in i döden, ska de som haft hög inkomst och kunnat spara dessutom få högre pension än en som varit lågavlönad hela livet, bor i en etta med kokvrå, och inte har en sparad peng på banken? Nej tack.

Redigerat av Pirum: 05-02-2013, 12:49

--------------------
          zon2.5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 02:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon