Jag bor i Rockneby, nån mil efter Kalmar & enligt odlas zonkarta så bor jag i zon 1.
Skaffade växthus i höstas och det blir invigning av det i vår... spännande!
Jag har dock ingen erfarenhet av växthus, hur väl det håller emot frostnätter osv...
Det är inte uppvärmt, så jag funderar på om det blir samma natt-temperatur därinne som ute eller om säkerhetsglaset isolerar nått?
Min mormor som bor i Kalmar pratar ofta om att det kan komma frostnätter till i början av juni men kan man inte plantera ut tidigare i växthus?
Jag ska plantera drivhustomater, extra tidiga busktomater, drivhusgurka (slanggurka) & Paprika (dom hette redskin F1). Nu är jag osäker på när jag ska börja förodla dessa... Dom två tidigare åren har jag haft tomaterna ute, på sydsidan av tegelhuset och då satt ut dem i början av juni men jag upplever att jag planterat så tidigt så dem har blivit alldeles för stora & rangliga för att ha inne... Har planterat dom i början/slutet av feb...
Å andra sidan vill jag gärna njuta av tidiga tomater (dom här extra tidiga busktomaterna) så det hade varit roligt om man hade kunnat sätta ut dom tidigare...
Tar gärna emot tips & kunskap från någon som kan detta bättre än jag