| |
|
  |
Antibiotikaresistens |
|
|
|
|
29-01-2013, 06:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Kerstinbern du påstår så mycket.....
På vår VC får ingen med förkylning AB
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 07:20
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (kerstinbern @ 29-01-2013, 06:41)  När patienten är kund hos läkaren så måste naturligtvis läkaren ge patienten NÅGOT oavsett om patienten kommer med en virusorsakad förkylning som inte kan botas med läkemedel. Hålls inte patienten nöjd, så går patienten till en annan läkare nästa gång. Då blir det antibiotika, och när patienten blir naturligt frisk efter några dagar så avbryts antibiotikakuren, inte minst för att antibiotika ofta ger biverkningar. Förr kanske, men knappast regelmässigt idag. Läkare och patienter är MYCKET medvetna idag, de flesta känner till problemet och att påstå något annat är faktiskt att idiotförklara större delen av Sveriges befolkning.... Fö ger inte ab speciellt ofta eller svåra biverkningar, så att personer regelmässigt skulle sluta pga det är en rejäl överdrift.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Frågan är om det är störst risk för resistens om man äter en för kort kur även om resistens kan uppstå även om man äter upp kuren som du skriver KRT.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 10:07
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 29-01-2013, 09:22)  Frågan är om det är störst risk för resistens om man äter en för kort kur även om resistens kan uppstå även om man äter upp kuren som du skriver KRT. Största risken är att man själv smittas av redan resistenta bakterier! Och om man är försvagad, t.ex kroniskt sjuk, eller drabbas av en farlig bakterie, DÅ kan det bli riktiga problem. Men vi får inte glömma att de allra flesta infektioner tar kroppen hand om själv! Vi har ett fantastiskt fint immunförsvar som vanligen fungerar utmärkt. Självklart ska man äta upp sin kur, om man har fått en utskriven (vissa kurer är på 3 dagar andra på 30), det är väldigt viktigt eftersom målet är att döda alla bakterier, inte bara 50% eller 75%. Och döda bakterier kan inte dela sig mer. Visst kan resistens uppkomma hos en själv, även om man tar sin kur, men det är vanligen inget stort problem för normalfriska människor, för de allra flesta tar sin kur och blir bra. MEN om man t.ex. är infekterad av resistenta bakterier, men inte vet om det för man är inte sjuk (bärare) kan man smitta andra som verkligen blir sjuka. Och har man otur kan en person utan fullständigt immunförsvar smittas av flera olika resistenta bakterier samtidigt, och DÅ har vi ett tvådelat problem; 1) Vad ska man använda för ab för att rå på alla typerna av bakterier och 2) Vad händer om bakterierna börjar utbyta resistensgener med varandra och olika typer av bakterier därmed multiresistenta? Men detta inträffar främst på sjukhus och är inget man i normalfallet behöver oroa sig för - det är dessutom mycket vanligare utomlands, därav frågorna på akuten om man vårdats på sjukhus utomlands....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 10:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
En följdfråga till dig, KRT: Varför är man rädd för resistens när man behandlar mkt sjuka personer? Jag har en mkt allvarligt sjuk vän, som man varje gång hon blir infekterad är rädd att ge ab eftersom hon får det så ofta. Man säger att det beror på risken för resistens. Ökar den risken med antalet kurer för samma person?
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
29-01-2013, 14:05
|
Gäster

|
Tack KRT för utmärkt information - forum när det är som bäst Om jag förstår det hela rätt så är resistens en biologisk reaktion, det kommer alltid att uppstå resistens oavsett om det handlar om antiobiotikan eller bekämpningsmedel i trädgård. Men problemet kvarstår och det är som så mycket annat numera ett globalt problem som delas av oss alla. Ett land kan inte ensamt göra något men vem skall se till att forskning bedrivs och att vi har tillgång till nödvändig antibiotika så inte en simpel lunginflammation blir dödlig? Vi kan knappast överlåta det till frivilliga krafter, marknadsekonomin fungerar inte i dethär fallet så vems är ansvaret? Jag har inget bra svar...
Redigerat av Gunilla T: 29-01-2013, 14:22
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Min mor dog i tbc. Längre bort är det inte sedan det var, en i stort sett, obotlig sjukdom.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 18:07
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 29-01-2013, 10:07)  Största risken är att man själv smittas av redan resistenta bakterier! Och om man är försvagad, t.ex kroniskt sjuk, eller drabbas av en farlig bakterie, DÅ kan det bli riktiga problem. Men vi får inte glömma att de allra flesta infektioner tar kroppen hand om själv! Vi har ett fantastiskt fint immunförsvar som vanligen fungerar utmärkt.
Självklart ska man äta upp sin kur, om man har fått en utskriven (vissa kurer är på 3 dagar andra på 30), det är väldigt viktigt eftersom målet är att döda alla bakterier, inte bara 50% eller 75%. Och döda bakterier kan inte dela sig mer. Visst kan resistens uppkomma hos en själv, även om man tar sin kur, men det är vanligen inget stort problem för normalfriska människor, för de allra flesta tar sin kur och blir bra. MEN om man t.ex. är infekterad av resistenta bakterier, men inte vet om det för man är inte sjuk (bärare) kan man smitta andra som verkligen blir sjuka. Och har man otur kan en person utan fullständigt immunförsvar smittas av flera olika resistenta bakterier samtidigt, och DÅ har vi ett tvådelat problem; 1) Vad ska man använda för ab för att rå på alla typerna av bakterier och 2) Vad händer om bakterierna börjar utbyta resistensgener med varandra och olika typer av bakterier därmed multiresistenta? Men detta inträffar främst på sjukhus och är inget man i normalfallet behöver oroa sig för - det är dessutom mycket vanligare utomlands, därav frågorna på akuten om man vårdats på sjukhus utomlands.... Ja självklart är risken att bli sjuk störst om man blir smittad av redan resistenta bakterier! Det jag är ute efter är hur resistensen uppstår. I många länder kan man köpa antibiotika utan recept och kanske delar man på kurer också för att spara pengar. Hur blir det då när människor kommer till Sverige och inte kan svenska? Får dom ordentlig information om att dom måste äta upp hela kuren? Dessa frågor är ju extra viktiga om bakterier faktiskt kan bli resistenta om man inte äter upp hela kuren. Frågan är också hur mycket kunskap dom har som jobbar i vården. När jag låg inlagt på sjukhus med öppna sår i ändan så gav dom mig kompresser som dom tagit i efter att dom tagit i dörrposter och annat. När jag undrade över det så svarade dom att: Man inte så känslig för infektioner i ändan och att: Vi har inga sådana patienter hos oss just nu. Det är ju precis som du skriver inte alla som ens känner till att dom är smittade. Då kan det mycket väl finnas smittade patienter utan att dom känner till det. Dessutom ställer jag mig tvivlande till att man inte skulle kunna bli smittad av resistenta bakterier i ändan.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 18:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2013, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
KRT har ju täckt det microbiologiska området med bravur redan. Så ett tillägg från en i samma branch eller nära:)-Området runt sätet och omläggningar därstädes räknas som smutsiga" omläggningar till skillnad från rena sår tex operations sår.Dessa två olika patienter ska helst ej läggas om i samma behandlingsrum ens. Omläggning med kompress man tagit i kan vara en fas i den sk "rena metoden som praktiseras på en del sjukhus -med rena men icke sterila kompresser till sådana sår du beskriver Christa. God handhygien , handtvätt, hanskar vid omläggning anser dock jag vara ett minimum.
Hur resistens uppstår har ju redan KRT förklarat bra. Visst är det viktigt att äta upp sin kur,att inte överförskriva antibiotika och att ha god hygien fa på sjukhus.
De som missar ett par piller har nog inget att göra med vilket land de kommer ifrån.
Redigerat av kerstin z5-6: 29-01-2013, 18:40
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 06:38
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2013, 18:34)  KRT har ju täckt det microbiologiska området med bravur redan. Så ett tillägg från en i samma branch eller nära:)-Området runt sätet och omläggningar därstädes räknas som smutsiga" omläggningar till skillnad från rena sår tex operations sår.Dessa två olika patienter ska helst ej läggas om i samma behandlingsrum ens. Omläggning med kompress man tagit i kan vara en fas i den sk "rena metoden som praktiseras på en del sjukhus -med rena men icke sterila kompresser till sådana sår du beskriver Christa. God handhygien , handtvätt, hanskar vid omläggning anser dock jag vara ett minimum.
Hur resistens uppstår har ju redan KRT förklarat bra. Visst är det viktigt att äta upp sin kur,att inte överförskriva antibiotika och att ha god hygien fa på sjukhus.
De som missar ett par piller har nog inget att göra med vilket land de kommer ifrån. Det personen på sjukhuset menade var ju att risken att smittas av resistenta bakterier i ändan inte fanns. Kan man verkligen inte bli smittad av resistenta bakterier även om man generellt inte är så känslig för bakterier i sätet? Det sista du skriver förstår jag inte alls. Om du var i afrika och fick en bipacksedel på afrikanska skulle du då inte göra som du var van vid från Sverige? Att språkkunakaper i svenska har betydelse för om man kan läsa en instruktion på svenska är väl ganska självklart. Inte så lätt att förstå vad läkaren säger heller men där får dom väl ofta en tolk.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Resistens mot antibiotika skyller jag en hel del på det impoterade köttet vi äter ,det ges antibiotika i många länder till köttdjur i förebyggande syfte ,om ett djur blivit behandlat med antibiotika så blir djurets fet gult och det ser man ofta på importkött gult fet .På ett obehandlat djur är fettet vitt . Kan tala om att på min vårdcentral får man ta en fight om man ska få antibiotika och inte ens det hjälper !hade jag fått min antibiotika så hade jag fått min stämbandsoperation också ,jag blev hemskickad på grund av en lunginfektion med en stark antibiotikakur oprationen ställdes in så nu får jag gå här och vänta igen . Läkarna måste lära sig när det är befogat att skriva ut antibiotika !risken är ju att folk börjar köpa det på nätet istället eller köpa på sig när de är utomlands .
Redigerat av Motti: 30-01-2013, 20:22
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 20:20)  Resistens mot antibiotika skyller jag en hel del på det impoterade köttet vi äter ,det ges antibiotika i många länder till köttdjur i förebyggande syfte ,om ett djur blivit behandlat med antibiotika så blir djurets fet gult och det ser man ofta på importkött gult fet .På ett obehandlat djur är fettet vitt . Kan tala om att på min vårdcentral får man ta en fight om man ska få antibiotika och inte ens det hjälper !hade jag fått min antibiotika så hade jag fått min stämbandsoperation också ,jag blev hemskickad på grund av en lunginfektion med en stark antibiotikakur oprationen ställdes in så nu får jag gå här och vänta igen . Läkarna måste lära sig när det är befogat att skriva ut antibiotika !risken är ju att folk börjar köpa det på nätet istället eller köpa på sig när de är utomlands . Så du menar att man skulle bli smittad av resistenta bakterier om man äter utländskt kött?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 21:01
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 20:20)  Resistens mot antibiotika skyller jag en hel del på det impoterade köttet vi äter ,det ges antibiotika i många länder till köttdjur i förebyggande syfte ,om ett djur blivit behandlat med antibiotika så blir djurets fet gult och det ser man ofta på importkött gult fet .På ett obehandlat djur är fettet vitt . Intressant, har du en källa till påståendet att gult fett skulle bero på antibiotika? Och skulle du kunna förklara för mig hur antibiotikaresistens kan uppstå från förtäring av kött från djur som någon gång fått ab! Menar du att det ackumuleras på något sätt, eller att djuren behandlas precis innan slakt? Jag har nämligen grunnat på detta i några dagar och, trots ganska goda kunskaper i ämnet, inte lyckats finna någon realistisk lösning. Men eftersom du påstår att det är så, känner du säkert till något jag inte gör!?!?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Verkar osannorlikt ,däremot kan fett gulna med ålder även i fryst kött. Andra faktorer kan också spela in men knappast antibiotika.
Redigerat av kerstin z5-6: 30-01-2013, 21:12
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 21:58
|

Medlem

|
Ja jag har en källa ! min mans far har haft köttdjursproduktion Charoleis en fransk köttdjursras !så därför vet jag att fet blir gult av antibiotika ,om du ger ett köttdjur antibiotika här i Sverige så får inte det djuret gå till slakt på 3-4 månader efter en antibiotika kur därför att antibiotikan lagras i fettet på djuret och fettet blir gult .Ett friskt djur utan antibiotika i kroppen har vitt fett om vi nu talar om nötkreatur .
Redigerat av Motti: 30-01-2013, 21:59
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 22:21
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 21:58)  Ja jag har en källa ! min mans far har haft köttdjursproduktion Charoleis en fransk köttdjursras !så därför vet jag att fet blir gult av antibiotika ,om du ger ett köttdjur antibiotika här i Sverige så får inte det djuret gå till slakt på 3-4 månader efter en antibiotika kur därför att antibiotikan lagras i fettet på djuret och fettet blir gult .Ett friskt djur utan antibiotika i kroppen har vitt fett om vi nu talar om nötkreatur . Kan väl knappast räknas som tillförlitlig källa/fakta. Att det finns en tidsgräns för slakt är ju inte konstigt eftersom antibiotikan måste ur kroppen först.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 22:37
|

Medlem

|
Om inte antibiotikan gåt ur djuret så blir fettet gult !så himmla enkelt är det .
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 22:59
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-01-2013, 23:02
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 30-01-2013, 21:58)  Ja jag har en källa ! min mans far har haft köttdjursproduktion Charoleis en fransk köttdjursras !så därför vet jag att fet blir gult av antibiotika ,om du ger ett köttdjur antibiotika här i Sverige så får inte det djuret gå till slakt på 3-4 månader efter en antibiotika kur därför att antibiotikan lagras i fettet på djuret och fettet blir gult .Ett friskt djur utan antibiotika i kroppen har vitt fett om vi nu talar om nötkreatur . Du har uppenbarligen inte en aning om vad du snackar om - karenstiden för ampicillin är 7dagar, tetracyklin 21 dagar och amfenikol 30 dagar.... Alltså inte ens i närheten av de 3-4 månader du påstår. Fakta finns i FASS för djur, och eftersom det handlar om slakt av djur för human konsumtion hålls dessa tider noga. Vad gäller din källa så förstår jag inte vad din svärfars hållning av boskap har med saken att göra, och hans åsikt är inte att betrakta som en tillförlitlig källa eftersom det är en hörsägen som inte underbyggts med bevis. Min farfar var fast övertygad om att vargar jagar och äter barn och eftrsom han var jägare måste han vetat vad han pratade om, eller hur? Eller kanske inte? Jag väntar fortfarande med spänning på att höra hur antibiotika i importerat kött ger resistens! CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 22:59)  Intressant länk!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|