Jag har nu läst runt lite, i jakt efter tips på rosor! Men nybörjare som jag är, tappar jag snabbt bort mig i alla engagerade diskussioner mellan proffs!
Gör därför ett försök, kanske kan ni hjälpa mig med tips utifrån mina frågor och min ringa erfarenhet?
Jag har idag två rosor mot en spaljé på garageväggen. En ganska smal rabatt, säg 40 cm kanske. Bredd ca 2 m.
Dessa mår ganska dåligt, har växt och blommat sparsamt de senaste åren - vilket inte är så förvånande med tanke på tveksam skötsel... Förra året fick de också ganska mycket rosrost!
Eftersom jag inte är enormt fäst vid dessa rosor, och de verkar må så dåligt, är jag beredd att slänga bort dem och börja på nytt. Tänker att det ger mig bästa chans att gräva ur och ge bättre förutsättningar också?
Zon III. Väggen är i skugga på morgonen/förmiddag, sen sol resten av dan. En del blåst.
Det har funnits en del lökväxter i samma rabatt, men de ska bort (eller betydligt mindre) för att göra det lättare att hålla rent under rosorna. Åtminstone tills jag lär mig bättre...
Jag har förstått att hösten egentligen är bäst för att plantera rosor, men att våren också funkar. Planen är därför att plantera nu i vår.
Så, mina frågor:
- Hur blir jag bäst av med rosrosten? Finns det risk att den ligger kvar i rester i jorden och smittar en ny planta? Hur pass djupt bör jag gräva ur?
- Om jag nu gräver ut ordentligt, förslag på jordsammansättning att fylla på med?
Och så klart: förslag på vackra rosor som skulle passa?
- Motståndskraftiga mot rost och annat, nybörjarvänliga?
- Inte för volyminösa, med tanke på den smala rabatten (vi måste kunna använda gången brevid) - men får gärna breda ut sig längs med väggen.
- Gärna uppåt 2 meter höga, men utan att det blir för tomt i botten. Kanske olika sorter som kompletterar varandra på olika höjd?
- Jag vill gärna blanda en röd och en rosa sort.
- Så lång blomningstid som möjligt.
- Bonus om de inte är för taggiga...
Jag vore tacksam för alla tips och råd!
Hälsningar
Anna, glad nybörjare!