Hej,
Till denna jul köpte jag en gran i kruka och det är en Abies Nordmanniana. Jag har tänkt mig att vi ska ha den som julgran så länge som den har en ok storlek och sedan plantera ut den när eller om den blir för stor. På så vis vill vi fortsätta att ha den i kruka ett tag till. På den lilla lapp som följde med granen står det att man kan ställa ut den på altan efter julen, men jag har då lite funderingar. Först och främst utgår jag från att den bör vänjas vid utetillvaron lite långsamt? Sedan undrar jag också om det inte är bäst att vänta till våren med att ställa ut den, i alla fall tills det inte längre är risk att jorden kommer frysa?
Det är också så att den har en väldigt liten kruka nu, som är mest fylld av rötter och jag tänker mig således att jag ska plantera om den i en större kruka och då kanske förslagsvis i samband med att den får flytta ut på altan. Vad jag förstått vill granar ha sur jord och jag undrar således om jag bör satsa på Rhododendronjord som jag kanske blandar ut med vanlig planteringsjord? Eller hur kan jag annars uppnå den ideala jorden för granen?
Det är också så att den barrar en del nu, vilket får mig att fundera på om jag kanske inte har så lång tid på mig för detta, så att jag kan vänta in våren. Den får aldrig torka ut, så det handlar inte om det, men verkar alltså ändå inte nöjd. Tidigare har den också stått varmt, men nu får den stå i hallen där det är kanske mellan 15-20 grader, då jag tänker mig att detta bör vara bättre för den. Men kanske bör den få stå ännu svalare?
Tacksam för alla tips!
|